Keskustelut Tekniikka Stihl 460 raivaussahan laakerointi

Esillä 3 vastausta, 11 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Stihl 460 raivaussahan laakerointi

    Rupesin kevätpäivän ratoksi vaihtamaan runkolaakereita vanhaan Stihl 460 raivuriin. Vauhtipyörän puolelta oli ruvennut kampiakseli lekuttamaan. Sahan osiksi purkaminen oli helppoa moottorinrungon halkaisuun saakka. Toisen puolen laakerikin lähti lämmittämällä kevyesti irti. Ongelma tuli eteen juuri tuossa vauhtipyöränpuoleisessa ,kuluneessa laakerissa. Lämmittelin lohkon ensin kunnolla, ja löin tampilla laakeria ulos, mutta kun haulit olivat hioutuneet pienemmiksi, lähti pelkkä laakerin sisäkehä ja haulit irti. Ulkokehä jäi lohkoon. Stefan reikä on  pienempi, kuin laakarin reikä, joten tuon ulkokehän irroittaminen lyömällä on mahdotonta, koska se jää kokonaan piiloon ulkopuolelta katsottaessa. Kysynkin asiantuntijoilta, onko mitään kotikonstia, miten tuon kehän saisi irti. Tiedän kyllä, että korjaamollahan se saadaan kyllä irti, mutta kun tuo sahojen rassailu on osittain harrastusta, tekisi mieli hoitaa homma itse.  Näkyy muuten Stihl käyttävän edelleenkin taiwanilaisia laakereita.

  • Metsänmies

    Totta Pavekka puhuu. Männän pää oli vähän kuin raekuuron jäljeltä, sivut ja renkaat ehjät.

    Metsänmies

    Kasailin pääsiäisen pyhinä tuon aloituksessa kertomani sahan. Sveitsiläiset laatulaakerit, c3 mallia. Maksoivat yhteensä 11 euroa. Alkuperäiset stefat yhteensä vajaa 12 euroa.Pari tuntia meni kasaustyössä. Hyvästi toimii, ei ylimääräräisiä ääni koneessa. Kannatti kunnostaa saha.

    arto

    On se halpaa kun itse osaa tehdä.

Esillä 3 vastausta, 11 - 13 (kaikkiaan 13)