Keskustelut Tekniikka Stihl 362 ja 261

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 178)
  • Stihl 362 ja 261

    Onko minkälaisia kokemuksia tuosta puruntuottolaitteesta ?

    Tarkoitus olisi hankkia tuollainen nykyisen 241:n kaveriksi.

    Muutin otsikon kun muuttui tuo vekotinkin

  • Jätkä pätkät

    Hyvälaatuisesta tuppeensahatusta koivulankusta ja – laudasta saa vähintään 200 € tuoreena + ALV.
    300 / kiinto ei ole lainkaan poissuljettu, jos tavarassa ei ole kuivia oksia, eikä lahoa pahemmin ole.
    Koivulankku saa olla paljon mutkaisempaa kuin havupuu, koska siinä ei ole lylyä lainkaan.
    Hieskoivu on yhtä arvokasta kuin Raudus, kunhan on tervettä puuta.
    Me sahattiin paljonkin järeää koivua ammattikoululle ja siinä ei ollut muuta pituusvaatimusta, kuin että maksimi on 6m.
    Teimme paljon jopa 2,5 metrisiä.

    Nimetön

    Ootko aivan varma ettei yksi kitkimen jousi ole poikki?

    Hiluxmetsuri

    Pientä kysymystä pukkaa:
    Kyseessä 261

    Mikäs on vikana kun sahan terä pyörii tyhjäkäynnillä?

    Vaikuttaisi, että keskipakokytkimen jouset ovat kunnossa ( voivat toki olla lörtsähtäneetkin) mutta saha käy ehkä hitusen liian kovaa tyhjäkäyntiä ja pikkasen epätasaisesti. Ilmansuodatin on puhdas. Bensa on kunnollista.

    Liian kova tyhjäkäynti voi johtua jonkun säädön muuttumisesta ( ei todennäköistä) tai roskasta kaasarissa. Tai sitten on joku letkujuttu.

    Tankin suodatinta ei ole vaihdettu ja tulppakin on ”ajettu” mutta oikean harmaan värinen.

    Niin, että mitäs asiantuntijat sanoo? Mitä tehdään?

    Edit: koekäyttö ohjekirjan säädöillä: LA säädöllä ei saanut tyhjäkäyntiä niin alas, että ketju olis lakannut pyörimästä.

    Lasselle: tarkistan vielä jouset. Näytti että ne olisivat ok, mutta ei oikein näje kun se pyöreä kitkalevy on paikallaan. Tarttee kokeilla kaasutella ilman levyä ja katsoa miten jouset venyy?

    Jätkä pätkät

    Tuon kytkimen kohdalla on tietty mahdollista, että Jousi on poikki. Se ei ole lainkaan tavatonta.
    Kuitenkin on eroa pyörimisellä ja ”pyörimisellä”. Jos ketju pyörähtää jo silloin, kun sahaa nyppii käyntiin, on vikaa kytkimessä. Tilhin kytkin on helppo avata näytille, kun nappaa lukkorenkaan pois akselin päästä. Samalla näkee laakerin tilanteen.
    Minun poikani metsätöissä ollessaan useasti vaihtoi kytkinjousen metsässä, ehkä olisi pitänyt kerralla vaihtaa kaikki jouset, mutta vaihtoi vain yhtä kerrallaan.
    Joskus laakeri voi olla niin kuiva, että jumittaa, siihen auttaa rasvaus, joka pitäisi tehdä kerran viikossa.
    Housujen viiltosuojaa saattaa myös joutua akselin ja kytkinrummun väliin, vaikka ”En ole koskaan sahannut housuihin”. Silloin ketju voi pyöriä tyhjäkäynnillä.

    Hiluxmetsuri

    Jätkä p:”Tuon kytkimen kohdalla on tietty mahdollista, että Jousi on poikki. Se ei ole lainkaan tavatonta.
    Kuitenkin on eroa pyörimisellä ja ”pyörimisellä”. Jos ketju pyörähtää jo silloin, kun sahaa nyppii käyntiin, on vikaa kytkimessä. Tilhin kytkin on helppo avata näytille, kun nappaa lukkorenkaan pois akselin päästä. Samalla näkee laakerin tilanteen.
    Minun poikani metsätöissä ollessaan useasti vaihtoi kytkinjousen metsässä, ehkä olisi pitänyt kerralla vaihtaa kaikki jouset, mutta vaihtoi vain yhtä kerrallaan.
    Joskus laakeri voi olla niin kuiva, että jumittaa, siihen auttaa rasvaus, joka pitäisi tehdä kerran viikossa.
    Housujen viiltosuojaa saattaa myös joutua akselin ja kytkinrummun väliin, vaikka ”En ole koskaan sahannut housuihin”. Silloin ketju voi pyöriä tyhjäkäynnillä.”

    Jouset katselin ja näyttivät olevan ok. Käynnistettäessä ei pyörähdä kun nartsasta nykii.

    Laakeri on ok, laittelin siihen viimeksi vaseliiinit..

    Vika on todennäköisesti tulpassa tai sytytyspuolella muutenkin, koska sahatessa oli hiukan tehoton ja läy selkeän epätasaisesti tyhjäkäynnillä.
    Ostan uuden tulpan, säädän sen ja kattelen vielä ettei sisällä ole mitään mikä estää sytytyspuolta saamasta oikea-aikaista kipinätietoa eli ettei sen vauhtipyörätuuletinkipinämagneetto-yhdistelmän ja tunnistimen(tyristorilootan) välissä ole metallipurua tms.

    Kiitokset

    Metsuri motokuski

    Minusta ajoituksessa ei ole vikaa joten en usko että vika olisi sähköpuolella. Koska kipinä kuitenkin tulee ja kierrokset nousevat joten ajoituskin toimii.

    Jos kuitenkin kytkin on kunnossa alkaisin vikaa etsimään bensa puolelta. Siellä voi olla ilmavuoto joten kone voi käydä vähän laihalla. Silloinhan kierrokset nousevat itsestään. Yksi tarkastuksen kohde voisi olla polttoaineletku tai korvausilman tulon tukkeutuminen.

    Kokeile huojuuko saha käynti edelleen jos bensatankinkorkki on hieman raollaan.

    Nämä ovat vain arvailuja joten vikahan voi olla missä vain.

    Hiluxmetsuri

    Met. Mot.” Minusta ajoituksessa ei ole vikaa joten en usko että vika olisi sähköpuolella. Koska kipinä kuitenkin tulee ja kierrokset nousevat joten ajoituskin toimii.

    Jos kuitenkin kytkin on kunnossa alkaisin vikaa etsimään bensa puolelta. Siellä voi olla ilmavuoto joten kone voi käydä vähän laihalla. Silloinhan kierrokset nousevat itsestään. Yksi tarkastuksen kohde voisi olla polttoaineletku tai korvausilman tulon tukkeutuminen.

    Kokeile huojuuko saha käynti edelleen jos bensatankinkorkki on hieman raollaan.

    Nämä ovat vain arvailuja joten vikahan voi olla missä vain.”

    Juu. Bensapuoli on toinen hyvä vikakohde. 🙂

    Kone ottaa kierroksia ihan hyvin ja käy hyvin. Tyhjäkäynti on epätasainen.

    Polttoaineletkun voisi vaikka ostaa varaosana ja vaihtaa. Korvausilma täytyy testata ihan ekaks.

    Kiitos

    Jätkä pätkät

    Ei milloinkaan – ei koskaan ole tarvinnut kytkinjousta vaihtaa siksi, että se on liikaa löyhtynyt.
    Vielä tuota tyhjäkäyntiä voisi ehkä testata ottamalla ketjun ja terälevyn pois ja kokeilemalla säätöä ketjujarru päällä ja ilman.
    Ilmavuotoa voisi esiintyä joko imukaulassa tai impulssikanavassa, Kaasutin on tietenkin tanakasti kiinni sylinterissä?
    Muuttuuko käynti, kun sahaa kallistelee kaatoasentoon, katkaisuasentoon, tai käynnistimen kyljelle.
    Jos se vaikuttaa käyntiin, on vika Stefoissa ja siihen auttaa vain niiden vaihto.

    Hiluxmetsuri

    Päivitys:

    Jousisto kävi paikallisen Stihl-alkuasukashuollonn asiantuntijalla ihmeteltävänä. Jouset olivat pikkasen löysiä, mutta eipä niitä ole kuulemma stihlistä juuri tarvinnut vaihdella. Tuhansia tunteja ajetuista kuulemma joskus on jousi mennyt.

    Tulpan ostin uuden ja laittelin kiinni. Hörpötin käyntiin ja tankin korkki auki: ei mitään muutosta.

    Ssuraavaksi säätelin tyhmäkäyntiä. Saa sen ketjun lähes pysähtymään, mutta sitten lakkaa ääni kuulumasta, joten ei ole tuostakaan ratkaisuksi.

    Taitaa olla ainoa keino vaan vaihtaa niitä jousia siihen jousistoon? Liekö niitä vanraosina?

    Edit: sit tulee mieleen, että jos se neulalaakeri onkin mennyt huonoksi ja kuppi vipattaa hieman osuen kitkakytkimen reunoihin? Tää voi olla hyvinkin oikea syy…. Täytyy mitata kampiakseli, tarkistaa laakeri ja kokeilla kupin välykset.

    Neulalalaakerissa on kyllä ollut vaseliinia.

    Hiluxmetsuri

    Kokeillaan huomenna kallistella sahaa. Kaasutinta en ole irrottanut, joten lienee kiinni.

    Edelleen vahvin ehdokas on tuo neulalaakeri. Siitä oli juttua Ameriikan poikien Arboristifoorumilla.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 178)