Keskustelut Tekniikka Stihl 362 ja 261

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 178)
  • Stihl 362 ja 261

Onko minkälaisia kokemuksia tuosta puruntuottolaitteesta ?

Tarkoitus olisi hankkia tuollainen nykyisen 241:n kaveriksi.

Muutin otsikon kun muuttui tuo vekotinkin

• e-h

Viäntöö pittää olla sahan käättäjässäkkiin,ennen kun hakattiin pystymittaleimikoita niin moni ukko hakkasi vuodessa yli 5000 mottia,mullae män muutamana vuotena yli.

Jätkä pätkät

Silloin kun hakattiin avohakkuuta M-sahalla, oli jo taksoja katsoessa totuttauduttava ajatukseen, että parisattaa mottia kuukaudessa ei riitä.
    Silloin minulla oli 77 kuutioiset HVA:t, niissä kyllä riitti vääntöä ja kuitenkin tärinä ja kestävyys olivat kohdallaan sen ajan sahoiksi.
    Eli 180, 280, -mallit.

jees h-valta

Pätkä ja pätkän päiväunet. Kyllä on niin miestä että vaikka tosiaan taisi katsoa peiliin kun minulle tarjosia poliittista suojatyöpaikkaa.
    Yksityisillä LVI-liikkeillä harvemmin politiikka on aivan ykkösenä valintakriteereissä. Opeilla useammin olen mennämaailmoissa tällaista kuullut.

harrastelija

Antakaapa Stihlin miehet ammattilaisen vinkki siihen, että kannattaisiko vaihtaa Hq:n jompikumpi malli (350 , 455) tai Jonsun 2040 uuteen Stihliin?

Pihassa on päätehakkuulta tuotu rekallinen koivun känttyröitä, latva 25-50 cm, pituus 3 m.
    Ne eivät sovi Palaxin syöttökidasta joka on 25 cm.

Joten urakkana on pölkyttää tukit m.sahalla joko 33 tai 50 cm:n pölkyiksi ja halkoa sitten tr-halkojalla.

Noista pölkyistä saisi kyllä hyviä koivulankkujakin, mutta Kainuussa ei juuri koivutukille ole kysyntää.

Nimetön

Minä en ainakaan uutta sahaa hakis koivupällein katkasuun. Paljo huolettomampi ois katkoa jollain noista käytetyllä jossa eniten tehoa. ainakin tuolla 455:lla pölli katkia liposesti jos vaikka hakee uuden laipan ja ketjun.

harrastelija

Jonsu olikin 2141-mallia. Joo Hankkijan avajaisissa olikin ketjuja ja laippoja tarjouksessa. Ostin varalta 3 Oregonin ketjua a’ 10 €.
    Laipat näyttäisi olevan ihan ok-kunnossa.

Jätkä pätkät

Joko koivut on katkottu?
    Tuollaisessa savotassa on tärkeimpiä asioita pitää ketju terävänä, tankissa 98 oktaanista ja hyvä 2 -T öljy 2,5 %:n seoksella ja jäähdytys kunnossa.
    HVA:n teho kyllä riittää.

harrastelija

Isoja koivuja ei ole vielä aloitettukaan. Pienemmät, alle 25 cm, menee Palaxista läpi. Kolmas rekallinen on menossa 0,33 klapeiksi ja isot painetaan sitten 0,5 metriseksi.

Pienet puut on saatava kuivumaan, nyt on todella hyvä kuivatuskeli.
    Isoja pölkkyjä on ehkä rekallinen ja niitä sitten silputaan viimeiseksi.

Jätkä pätkät

Kysy läheiseltä ammattikoululta tai yleensä koululta, jossa puusta tehdään jotain. Ainakin meillä olivat ihan helisemässä koivulankun surkean laadun ja pienikokoisuuden kanssa. Lisäksi ne oli sahattu havupuun paksuuksilla, joten puusepän laadusta ei voinut puhua.
    Läpisahattuna ei tule paljoa hukkaakaan ja laadusta saa hyvän hinnan.

harrastelija

Joo, viimeisessä työpaikassani oli puutyöosasto ja siellä ostettiin jonkin verran koivulankkuakin. Seppälässähän on metsäalan koulutusta ja olen jonkun tr-kuorman vienyt sinne klapikoneiden esittelytilaisuuteen.
    Se oli kyllä puhtaasti palvelua, koska jäin eläkkeelle sieltä.

Koivutukkiahan ei Kainuusta juuri tule, on sen verran vääriä ja känkkyröitä. Koivutukin hinta on muutenkin aika onneton hyvä jos 40 €/k-m3.
    Kyllästyin aikoinaan koivukuidunkin kantohintoihin n. 15 €/k-m3 ja olin perustamassa ”halkoliiteri.com” klapien nettikauppaa.

Täälläkin saa klapeista 40-45 €/i-m3, joten karkeasti tuollainen rekallinen on yhtiölle myydessä 750 €. Klapeina kerroin on 2,4-2,5, joten irtomotteina saanti jo tuhansissa €:ssa.

Onhan se klapin teko samalla hyvää hyötyliikuntaa 🙂

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 178)