Keskustelut Tekniikka Stihl 250 versus Husky 543 XPG

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 143)
  • Stihl 250 versus Husky 543 XPG

    Nyt ois Husky sopivasti tarjouksessa, mutta tehot ja kaasarin säätäminen mietityttää. Miten riittää tehot tukkipuihin? Verrokkina siis tuo saman tehonen Stihl. Nykystä sahaa ei ole tarvinnu paljon säädellä, mutta mites tuo Husky? Pitääkö säätää erikseen kesälle ja talvelle? Pureeko yhtä hyvin tukkiin, ku tuo vanha 250?

  • Jätkä

    Kyllä nykysahoihin riittää aivan varmasti 2 %:n seos. Toki oli muutama vuosi sitten uusien Huskujen bensakorkin vieressä tarra, jossa oli 2,5  %.

    En tiedä, mitä varten se oli, arto varmaan ylipäällikkönä tietää, sehän on hänen määräyksestään niihin liimattu.

    Tolopainen

    Kannattaa laittaa hiukan yli 2% seos, kun itse sekoittaa, muuten jää helposti alle. Joskus aiemmin piti käyttää 4% seosta moottorisahoilla, kun öljynä oli mineraaliöljy. Tilhi ei tietenkään mitään öljyä tee, joten sama 2% seos käy oli öljynä mikä tahansa synteettinen öljy. Huski antaa vuoden pidemmän takuun, jos käyttää sen nimellä myytävää valmista 2t bensiiniä ainakin yhden kanisterillisen, lieneekö tällainen tarjous vielä voimassa.

    Ola_Pallonivel

    2% sanoo manuaali.

    Aika tarkkaan saa seoksen tehtyä, jos laittaa esim. desin öljyä kanisteriin ja 4.9 litraa asemalta bensaa sekaan. Tai 3.9 litraa, jos 2.5% haluaa.

    Nimetön

    Otat vähän isomman kanisterin johon kaadat ensin 0,5l öljyä ja bensaa 23-24l

    petep

    Yhdellä Pärnäsen korjaamolla sanoi ukko että sekoittakaa aina 2.5 prosenttista niin laitteet toimii. Jokainen voi heittää näppituntumalta että ei mitään eroa käytännössä kahteen prosenttiin. Se on sitten eria asia jos matematiikka pettää ja tulee prosenttinen seos.  Valmisbensat on 2 prosenttisia niin  riittänee.

    Jätkä

    Joissakin 2-tahtiöljypulloissa on annostelija, joka mittaa ja antaa sopivan määrän Gombikannun viiteen litraan. Se tarkkuus riittänee.

    Silloin, kun Ruotsissa metsurit siirtyivät aikapalkkaukseen ja työnantaja kustansi bensiinin (alkylaatin)  ja öljyt, väitti HVA:n matkasaarnaaja (taisi olla Arto etunimeltään)- että Hurrit ovat sahanneet jo pitkään 1,5 %:n seoksella. Lähinnä käryn takia.  Me käytimme silloin 3 %:n seosta.

    Hän perusteli sitä leppoisemmalla sahaustahdilla ja puhtaammilla sylinterin jäähdytysrivoilla.

    Tosi kuitenkin oli, kun kävimme siellä työmailla, niin kyllä sahat parkuivat, eikä savua leijaillut ilmassa.

    Ola_Pallonivel

    Kävin 543:sta testaamassa tankillisen. Välillä hieman mooas, ku painas kaasun pohjaan. Sitten kyllä kiertää, kun vauhtiin pääsee. Mutta ei todellakaan ole mikään kierrosherkkä. Toivottavasti on uutuuden kankeutta ja 10 tankillisen jälkeen herkistyy. 98 bensaa ja 2.5% seos.

    Kahvat kyllä lämpes, ku kierroksia piti.

    Jätkä

    Eikös 543:ssa ole säädettävä kaasutin. Säädä, niin lakkaa mooaamasta.

    Ne säätöruuvit on – yllätys -yllätys. -säätämistä varten!

    Nimetön

    L ensteks siihen asentoon missä käy parhaiten tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen H:ta isonnetaan pikkuhiljaa että jaksaa kunnolla ketjua pyörittää vaikka puuta kaatessa. Kaupan portaalla säätäminen ei tahdo onnistua.

    Jätkä

    Kone pitää olla kuuma, kun säädetään. Aika hyvin tuon tehokäynnin kuulee korvaan, kun huudattaa. Sahan pitää hieman rökeltää kaasu pohjassa.

    Kuten Lasse sanoo – Ensin säädetään L. Siitä pitää alkaa kiihtymään funteeraamatta.

    Minä sanoisin, että Booaamatta.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 143)