Keskustelut Tekniikka Stihl 241 kastelee jatkuvasti tulppansa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Stihl 241 kastelee jatkuvasti tulppansa

    Pari vuotta vanha Stihl 241 kastelee useasti tulppansa,eikä käynnisty.Käynnistykset tehty ilman ”ryyppyä”.Epäilin,että jos ilmanputsari tukossa ja kokeilin käynnistyksiä ilman putsaria,ei apua.Ensimmäinen ”tietokonesahani”.digisahurin ura tökkinyt tämän sahan kanssa.

  • tamperelainen

    Se musta on käytössä.Olen huomannut ,että kesällä sen voi kopistella puhtaaksi ja sahannut joskus kaksikin viikkoa koskematta suotimeen.Talvella lika liimautuu tiukasti putsarin pintaan.Olen pessyt lämpimällä vedellä ja saippualla ja sitten kuivannut

    Suodattimen likaisuus saattoi olla jatkuvan tulpan kastelun syy.Täytyy kysellä sitä valkoista

    Tolopainen

    EpäilEn,  että ei ole ilmanputsarissa vika. Sahani on 90-luvulta ja siinäkin on jo kompensaattori,joka eliminoi ilmansuodattimen likaisuuden. Saha saa riittävästi ilmaa jos suodattimesta auki sormenpään kokoinen alue. En ole koskaan pessyt sahan ilmansuodatinta paineilmalla putsaus riittää. Ilmansuodattimen tukkeutuminen ei vie kompensaattorin ansiosta seosta liian rikkaaksi.

    Visakallo

    Vähän samantapaisia ongelmia näyttäisi nykyään olevan saksalaisissa sahoissa kuin eräissä saman maan autoissakin. Mistähän se johtuu?

    petep

    Ai että  Volkkareissa kastuu tulpatkin eikä pelkästään jakopää sekoa. OK

    Jätkä

    Kompensaattori vie aika reippaasti tehoa, kun suodatin alkaa olla likainen. On selvää jokaiselle (melkein)- että kun suodattimen läpäisykyky on pienentynyt ja seosta korjataan pienentämällä bensiininsaantia, ei kone saa täyttä määrää ilmaa, eikä bensaa = tehot laskee.

    Nuo vanhat Tilhit olivat maailmanennätysluokkaa ilmansuodattimensa sotkemisessa. Joskus näytti siltä, että sen aikaiset Tilhit työnsivät sahanpurutkin suoraan kaasuttimen ja ilmansuodattimen koteloon.

    Visakallo

    Tarkoitin petep Volkkareiden päivityksiä, jotka eivät välttämättä tule kuntoon useammallakaan yrittämällä. Tästähän se saksalainen tuttavani tokaisikin suomalaisten mahdollisesta masokismista. Esim. Passatin hintaluokan auton luusi toimivan täysin häiriöttä, sillä puolta halvemmatkin autot toimivat nykyään moitteettomasti.

    Tolopainen

    Tilhit on saksalaisten insinöörien sunnittelemia. Sen turha kuvitella, että niissä ei olisi otettu huomioon ilmansuodattimen likaantumista. Se ei muuta seossuhdetta kuten ruotsalaisissa tekeleissä.

    Jätkä

    On tosi, että Tilhin ”Kompensaattori” ei muuta seossuhdetta – se pyrkii pitämään seossuhteen samana, vaikka suodatin on tukossa. oikeassa hakkuutyössä Tilhin suodatin piti puhdistaa kaksi kertaa päivässä, eli parin tankillisen välein. Niis siitä sai ulos sen vähäisen tehon, mikä siitä oli mahdollista saada irti.

    Nimetön

    Minä Huskun ja Tilhin omistajan en ole huomannut että Sthlin ilman suodatin ois mitenkään herkempi tukkeentuun kuin Huskun.

    Yks konsti M-tronikin käynnistämiseen jos ”tietokone” lyö ventiilit/suuttimet auki, puristaa toisella kädellä kaasun pohjaan ja toisella kädellä nykäsee käyntiin, ja jos saha lähtee käyntiin niin sen jälkeen säädöt onki taas kohillaan.

    Kovemmalla pakkasella kun 241 tahto mennä vain vähän rikkaanlaiselle niin siihen autto kun sulki puolet ilmanottoaukosta. M-tronikisa kun kaasuttajan kurkku jäätää niin automatiikka kyllä pitää sahan käynnissä, mutta eihän sillä sahata vihti. Sahan mukana ei talvisarjaa tullut mutta jälkeenpäin se kyllä myyjältä löyty.

    Jätkä

    Tilhin suodatinongelma oli mallia Tolopainen, eikä enää nykyvehkeissä ole esiintynyt. Väärän värisiä suodattimia on kyllä ollut sekä H:ssa. että T:ssä.

    Joskus oli mallia kivipölyn suodatin, mutta sekin hoitui, kun jälleenmyyjä havahtui. Myös ns. ”uitetuissa” sahoissa on ollut vääränmallisia suodattimia.

    Muuten: Kasettimallinen suodatin on rakennettu sellaiseksi, että se voidaan avata ja huuhtoa / puhaltaa sisältä ulospäin puhtaaksi. Silloin ei suodatinverkkoa pilata.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)