Keskustelut Tekniikka Stihl 241 kastelee jatkuvasti tulppansa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)
  • Stihl 241 kastelee jatkuvasti tulppansa

    Pari vuotta vanha Stihl 241 kastelee useasti tulppansa,eikä käynnisty.Käynnistykset tehty ilman ”ryyppyä”.Epäilin,että jos ilmanputsari tukossa ja kokeilin käynnistyksiä ilman putsaria,ei apua.Ensimmäinen ”tietokonesahani”.digisahurin ura tökkinyt tämän sahan kanssa.

  • Nimetön

    Joo se vaan joskus lyö seokset rikkaalle, varsinkin jos sahan nostaa jostain lämpymästä ( traktori, pannuhuone, auto) pakkaseen niin sattaa vähän aikaa käydä ja tupehtuu bensaan. Sen jälkeen onki konstit vähissä mutta kyllä se siittä lähtee käyntiin kun muutamankerran tulpan kuivaa. Bensatankin uskaltaa kyllä kurnuttaa tyhjäksi eikä se siitä tykkää huonoa.

    Hiluxmetsuri

    241:lla jonkun verran sahaillut. En muista että olisko kastellut tulpan kun oon käytellyt sahaa lähinnä rakennushommissa. Tällöin tulee paljon käynnistyksiä ja saha lähtee lämpimänä aina heti ekalla. Kait sen saisi kastelemaan jos laittelis ryypyn päälle?

    lastunraapija

    Kerran on itselläni ollut tällainen oire siksi, että bensatankin tuuletus oli tukossa. Tankin lämmetessä käytön aikana tankkiin kertyi ylipainetta, joka painoi väkisin liikaa bensaa kampikammioon. Bensaa saattoi ihan kaataa lirauksen ulos tulpan aukosta. Vei kauan löytää oireen syy. Ratkaiseva vihje oli, että kun sammahtaneen moottorin kaasuttimen ruuvasi irti puhdistusta varten, oli tankissa siten ylipainetta, että polttoaineletkusta ruiskusi bensaa, kun sen irroitti kaasuttimesta. Vika olikin tuuletuksen kumisessa tulpassa, jossa kumin millimetrin murto-osan kokoinen ilma-aukko oli bensahöyryjen ansiosta vuosien aikana liimaantunut kiinni. Kumin aukon rassaus paransi koneen.

    Jätkä

    Eikö takuu ole enää voimassa? Korjaamolla voisi ohjelmoinnilla saada toimintaan.

    tamperelainen

    Takuu ei ole voimassa tietääkseni enään,ostettu 5/2014. Syksyllä -14 hakkasin 150 mottia hankintakuitua,sittenmin sahalla pieniä sekalaisia hommia,pienillä kieroksilla.pitäisikö näitä kalibraatiovedätyksiä tehdä kuinka useasti ?

    kuusessa ollaan

    MTronikkimoottorin ei pitäisi ”käynnistysasennossa” kastella tulppaansa. Putsarin irrotus voi vaan pahentaa tilannetta, saha haistelee että seos on ilmarikas ja ”ryypyttää” lisää. Eli huoltoliikkeeseen ja huolto-ohjelmalla ajo paljastanee vian, stihlissähän homma tapahtuu sahaa käydessä. Viittaisi magneettiventtiilin jumittamiseen.

    Nimetön

    Hiluxmetsurille, että eihän sitä saa ”ryypyllä” tulppaa kasteleen.

    Kalibrointi tehdään niin että lämmin saha käynnistetään ryyppy päällä ja annetaan käydä tyhjäkäynnillä ryyppypäällä minuutti ja sammutetaan sammuttimesta eikä vahinkossakaan paineta kaasua.

    Niistä Huskun kiekotuksista en ole kuullut että Stihli niitä tarvis.

    Ihme juttu tuo Sthilin kalibrointi kylläkin kun sitä ei varmaankaan vieläkään neuvota käyttöohjeessa? Kovillapakkasilla silloin kun Stiilillä sahasin tahto mennä pakkasilla rikkaalle ja siinä se tuo kalibrointi ainakin tilanteen korjas.

    Hiluxmetsuri

    En ole sahannut tuolla 241:llä kahteen vuoteen joten on saattanut hiukka unohtua :). Hyvin se toimi justiinsa sellaisissa hommissa jossa tartti paljon lyhyitä sahauksia eli paljon käynnistyksiä.

    tamperelainen

    Olen noilla Lassen ohjeilla kalibroinut ja 241 pelittää hyvin,kierroksia ottaa  melkein kuin H242.Aika erikoinen tuo piirre,että jos hetken tyhjäkäynnilla ja kiihdyttää,niin kuuluu sellaista ”kuolinkorinaa”,saha pölläyttää savut ja ryntää kyllä sitten hyvin kierroksille

    Taisi olla Koneviesti,jossa väittivät,etttä tuo yllä mainittu korina johtuisi kaasarin kurkun huurtumisesta eikä vaivaisi lämmitettäviä kaasuttimia,tiedä sitten

    kuusessa ollaan

    Mikäs putsarimalli sulla on käytössä? Noihin MTronikkeihin, missä on se musta pyöreä putsari, on olemassa talvikäyttöön oma valkoinen harvempi muoviverkkoputsari. Ettei vaan putsari ole tukossa, kun on musta, ei erota p—kaisuutta…

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)