Keskustelut Tekniikka Stihl 201 käyntihäiriö

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 153)
  • Stihl 201 käyntihäiriö

    Kylmänä ryyppy päällä 4-5 nykäsyllä herää sitten puolikaasulla käy vähänaikaa. Ei kuitenkaan yhtäkään lankkua saa poikki. Senjälkeen ei lähde mitenkään käyntiin samana päivänä. Saako bensiiniä liikaa vai liian vähän ?.

  • e-h

    Minä ottasin käynnistin kopan irti ja kahtosin tyristorin johon liitintä.

    Jätkä pätkät

    Turha vaiva, ilmansuodatin kuurassa, sulettuaan toimii hyvi.

    Puulla parempiin päiviin

    Vikoja voi olla monia eli kaikkia edellämainitut ovat mahdollisia. Suuttimiin ei tarvitse sahassa koskea, jos muistaa vain pitää polttoainesuodattimen tankissa puhtaana. Polttoaineletku saattaa olla vaurioitunut siitä kohdasta kun letku tulee tankista lävitse kaasuttimelle. Näin ollen saha saa ilmaa polttoainetta imiessä. Kun painat kaasua, niin ilmaa tulee niin paljon että saha sammuu. Murtumat letkussa saattavat olla niin pieniä että niitä ei silminnähden huomaa. Suosittelisin ostamaan uuden polttoainesuodattimen sekä polttoaineletkun ja vaihtamaan ne ensimmäisenä. Puhdistat bensiinillä tuon polttoainetankin samalla. Jos sahaa on käytetty rakennushommissa niin sillä on sahailtu lautoja ja yleensä sahataan melko tylsilläkin ketjuilla jolloin tulee paljon hienoa pölyä sahan ympärille ja tankatessa sitä kulkeutuu tankkiin. Näin ollen polttoainesuodattimen tukkeutuminen hankalaoittaa polttoaineen saantia. Nykyinen 95 tai 98 bensiini syövyttävät polttoaineletkuja.Polttoaine saattaa myös vaurioittaa kaasuttajan kalvoja jos saha seisoo käyttämättömänä varastossa pitkään mutta sitä en epäilisi ensimmäisenä. Bensiini letkut menevät kuitenkin herkemmin rikki ja aiheuttavat juuri tuollaisia ongelmia. Puola on kanssa sellainen osa, että sitä ei voi testata millään onko se kunnossa, mutta jos saha toimii kylmänä ja sammuu hetkenpäästä kun lämpenee eikä lähde lämpöisenä käyntiin viittaa vika myös puolaan. Sahoissa saa ilman putsarit olla todella likaiset ja märät ja että sahaan tulee tuollaisia käyntihäiriöitä. Hieno pakkaslumi voi kovilla pakkasilla aiheuttaa ongelmia jos kaadetaan puita paksussa hangessa ja karsitaan. Suosittelen kuitenkin pesemään ilmaputsarin Fairilla ja hammasharjalla ja sitten kuivaat oikein hyvin, vaikka paineilmalla tai jättämällä putsari uuninpäälle yöksi kuivamaan.
    Jos vähän sahailee, kannattaa ostaa valmisbensiiniä, koska se on parempaa noille kumiosille ja kalvoille.

    kuusessa ollaan

    Jos epäilee kaasuttimen kurkun/putsarin huurtumista ja ongelmien johtuvan siitä, voi sen kokeilla tällä kikalla: Saha sammuksiin, ryyppy päälle ja saha laippa alaspäin pystyasentoon. Silloin kampikammiosta nouseva lämmin ilma sulattaa kuuran ja jään. Jos parin-kolmen minuutin sulattelun jälkeen saha alkaa toimimaan moitteitta, silloin syy on todennäköisesti selvinnyt.

    Ja ihan tosissaan kannattaa ottaa huomioon nykybensojen syövyttävät ja säilytyksessä heikkenevät ominaisuudet. Mielummin sitten tankki käytettävä ennen säilytystä totaalisen tyhjäksi, tai sitten pienkonebensalla täyttö ja lyhyt käyttö.

    Kivelänhanttu

    Sähkölaitteita vaihtoivat, toivottavasti toimii eteenpäin. Vian korjaaminen monesti helppoa mutta vian löytaminen ammattitaitoa vaativa. Bensiiniä käytän sahoissa 8-10 jerrykannullista vuoteen joten on myös kustannuskysymys.

    Pete

    Muutama Nesteasema myy pienkonebensaa mittarista. Hinta oli viimeksi 1,99€/litra. Käytän sitä kaikissa härveleissä, ei ole paha kustannus

    Hiihtoniilo

    Sama vika takuuaika menossa paska maanantaisaha tms pittää selvittää kun käy huonommin kuin 24v vanha huksun 246

    Jätkä

    Ammattitaitoinen asentaja osaa varmasti melko pian paikallistaa vian. Hänellä pitäisi olla myös testerit esim sähkölaitteille.

    Jätkä

    Muljahti mieleen yksi seikka. On muutaman kerran tullut vastaan että käyttäjällä saha on lakannut käymästä ja hän on sen kanssa peuhannut pitkän tovi : testannut tulpan kipinän ja sen , että saa pensaa, mutta ei kone edes yritä käyntiin.

    Sitten on tullut kysymään, keksinkö minä mitään. Muutaman kerran olen keksinyt: Puristukset loppuneet. Voi olla, että on ihan pikkuisen ottanut kiinni ja männänrenkaat / rengas on jumiutunut uraansa. Remontiksi on riittänyt uudet männänrenkaat tai jopa vain renkaan löyhdyttäminen tarttumiskohdastaan.

    Kannattaisi testata, kestääkö puristukset, kun nostaa yhdellä kädellä käynnistinkapulasta sahan ilmaan, jos saha valuu alaspäin, on puristukset liian huonot.

    Hiihtoniilo

    Minulla vaihdettiin takuutyönä joku kaasarin osa elikkä magneettiventtiili . Kai se tolla parantaa käyntiään, jollei vien takaisin takuuhuoltoon, mutta kaasarivikaa itse epäilinkin.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 153)