Keskustelut Tekniikka Sthil fs 460 ja

Esillä 6 vastausta, 71 - 76 (kaikkiaan 76)
  • Sthil fs 460 ja

    Vävypoika tuli käymään raivattiin tänään taimikkoja ja sain kokeilla tätä paljon kehuttua sthil fs 460 mallia, on kesällä ostettu ja sahattu jotain 15ha. Ensituntuma kolhomainen kömpelö, kahvat linja automaiset. Bensaa palaa, 50 min ja tankki tyhjä, mulle riitti yksi tankki.. vävypoika sahas minun uudella 545fx:llä, tankin kesto sisäänajovaiheessa noin 1h15min. Sthilissä 0.75l tankki ja hussessa 0.9l. Mutta en oikein jaksa ymmärtää, miten tuo uusi sthili on muka niin suosittu saha? Siis oikeesti, ergonomia huono, kömpelö… huokaus…..

  • miksuliini65

    Hva alkupeiressä raivurinterissä liian pieni haritus oregonissa parenpi haritan 4.tankilissen jälkeen tilhin haritus rsutakelpopeli

    pikkutukki19

    Joo oli ihan hyvä veto tihliltä ottaa se rasvanippa pois ja nyt kun se tuli takaisin niin on vaikeasti avattava. Näin ei liian innokkaat isännät tunge kulmaa täyteen rasvaa ja riko sitä. Kuten moni jo sanoikin tässä ketjussa niin kulmavaihteen särkee liialla rasvaamisella kun kylmä kulma työnnetään täyteen sitä rasvaa. Sitten rasvan menekki onkin taattu kun laakeritiivisteet on korkanneet ja kulma tyhjenee hetkessä. Tiedä sitten onko esim huskuissa ihan tarkoituskin että rasva menee laakereista läpi putkeen ja terän päälle mutta uudemmissa tilheissä näin ei ole ajateltu. Aika hyvin sen kulman tilanteen tuntee kun kylmää terää pyörittelee ennen ekaa tankillista. Jos terä pyörii ”nihkeästi” niin kulmassa on riittävästi tuoretta rasvaa. Jos se alkaa pyöriä kylmänäkin raikkaasti niin sitten on syytä miettiä rasvan laittoa. Edellisellä 490 mallilla sahasin 200 tuntia eikä tällaista tilannetta vielä tullut. Nyt on ajossa faceliftmalli enkä aio senkään kulmalle mitään temppuja tehdä ainakaan pariin vuoteen.

    miksuliini65

    EI se raivuri hajoa kulmurin rsvaamiseen vaan tylsällä terällä Sahamiseen iso terä eikestä tylsää terää kulmurihajoaa

    Makarov

    Näin kyllä jos terä kovin potkii niin kulma rasittuu, haritus kohdalleen ja terä terävänä niin kestää. Aika vähän kulmia mennyt,  joskus tietenki korkanneet ja pitänyt vaihtaa.

    Jätkä

    Kestovoideltu kulmavaihde tarkoittaa sitä, että paketti on rakennettu niin tiiviiksi, että se ei vuoda ulospäin. Näin ollen asennusvaiheessa laitettu rasva voitelee kaikki liikkuvat osat aina kun konetta käytetään. Vaseliinikin notkistuu hyvin juoksevaan muotoon, kun sen lämpätila nousee.

    Kokenut kaiken tietää

    Huskun alkuperäisissä 225 terissä on ollut mitätön haritus joskus taannoin, jolloin sahassa on tuntunut olevan liian vähän löylyä, ja kulma on kovilla. Se löyly piisaa 45 kuutioisessa ja 410 sthilhissäkin ( 2kw), tosin tuo 1,6 mm paksu terä kiihtyy paremmin niissä. Steelin kestovaihdeltu kulmavaihdekaan ei ole ilmatiivis, se huohottaa putkeen päin n 2mm reijästä ( keskellä akselia) siitä saa jotenkuten rasvaa lisättyäkin ( ei kannata säilyttää terä ylöspäin). Toki  paksu 225 terä on sopivampi noihin 2,8 kW sahoihin. Itse sahaan 410 m tronic, jonssin 2245, 490 mtronic ja vanha 56 kuutioinen steelin 2,8 kW, kaikki hyviä sahoja. Kulma on vaihdettu 490 takuuseen ja vanhaan steelin. Kyllä tuo 2,8 kW 56 CC on räyhäkkä saha ja kiihtyy, mutta kulma on vanhaan malliin, ja ruoka maittaa, painaakin jonkun verran. Kyllä sitä silti tulee joskus ennakkoraivuulla käytettyä, ja 350 mm kolmioterällä varhaisperkauksella. Normitaimikoissa ja ennakkoraivuillakin nuo 2-2,2 kW raivurit on ok, ja kevyitä, 490 sopii kaikkiin, tosin se olisi parempi 560-1 pytyllä, jolloin olisi tehoa se 2,8 kW.  555 huski on varmaan paras, mutta ilmahuuhteluaikana saisi kyllä olla autotune. 480 sthilhillä raivannut jonkun verran, hyvä se oli 225 terälläkin, valjaat on nykyään paremmat.

Esillä 6 vastausta, 71 - 76 (kaikkiaan 76)