Keskustelut Tekniikka Sthil fs 460 ja

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 76)
  • Sthil fs 460 ja

    Vävypoika tuli käymään raivattiin tänään taimikkoja ja sain kokeilla tätä paljon kehuttua sthil fs 460 mallia, on kesällä ostettu ja sahattu jotain 15ha. Ensituntuma kolhomainen kömpelö, kahvat linja automaiset. Bensaa palaa, 50 min ja tankki tyhjä, mulle riitti yksi tankki.. vävypoika sahas minun uudella 545fx:llä, tankin kesto sisäänajovaiheessa noin 1h15min. Sthilissä 0.75l tankki ja hussessa 0.9l. Mutta en oikein jaksa ymmärtää, miten tuo uusi sthili on muka niin suosittu saha? Siis oikeesti, ergonomia huono, kömpelö… huokaus…..

  • Tolopainen

    Kestovoideltua laakereita on käytössä miljoonittain erilaisissa koneissa, mutta laakeri on halpa ja yleensä helppo vaihtaa.

    Visakallo

    Raivaussahan kulmavaihteessa on aika kovat kierrokset ja hyvin vaihtelevat käyttöolosuhteet. Pelkästään lähtölämpötilassakin voi olla jopa 60 asteen ero.

    Jätkä

    Kestovoideltu laakeri, joka myös joutuu pyörimään melko vauhdikkaastikin?

    Kulmavaihteessahan on kaksi laakeria, jotka toimivat samanlaisissa olosuhteissa. Olen askarrellut myös niiden kanssa ja toteamus on, että kyllä kulmassa vaseliini pysyy, kunhan on stefat kunnossa. Ja vaseliini myös kestää väsymättä.

    Miksi on tehty kestovoideltu kulma? Sitä ei tollo käyttäjä tunge kolme kertaa päivässä täpötäyteen. Kylmänä täydessä kulmassa on kaikki hyvin, mutta kun se ajetaan kuumaksi, vaseliini laajenee ja tulee stefoista läpi – eikä vain putkeen, vaan myös terän yläpinta tulee rasvattua. Sitä vaseliinikalvoa ei silmällä oikein erota, mutta kun pyyhkäisee kuivalla sormella säteen suuntaisesti, niin pyyhkäisy erottuu. Silloinpa on tullut aika vaihtaa alapuolen laakeri ja akselitiiviste.

    Tolopainen

    Jos Jätkä olisi joskus painanut prässillä vaseliinia laskeriin tietäisi, että ei sitä voi sinne liikaa laittaa, ylimääräinen vanha vaseliini pursuaa pois ja korvautuu uudella, sen näkee väristä milloin on tullut riittävästi vanhaa vaseliinia pois, jossa on metallia. Kuolmavaihtessa eniten voitelua tarvitsee hammaspyörät, ei niiden hampaissa vaseliini pysy ikuisesti, kyllä ne pitää voidella ajoittain, olipa sitten yhtä tyhmä kuin Jätkä tai vähän viisaampi. Vaihdelaatikossakin on yleensä öljyvoitelu, koska vaseliini ei pysyisi hammaspyörien välissä, jos ne olisi vain kestovoideltu.

    Myös perämoottorin kulmavaihteessa on vaihdettava öljy, mutta ei öljyä sinnekään paineella ruiskuteta, vaan alemmasta aukoista ja ylemmästä ulos  tuleva öljy osoittaa, milloin öljy on yläpinnassa. Kaikki nesteet laajenevat lämmetessään ja tarvitsevat tilan johon voivat laajeta, koska ovat kokoon puristumattomia.

    Pavekka

    Koneissa laakerit on yleensä avoimia ja voitelu öljykierrosta. Paitsi 2t:ssa polttoaineen mukana. Vaikka on niitä polttoainevoideltuja nelareitakin. Kiinnosti miten tuossa kelkassa. Yleensä suljetut laakerit on apulaitteissa tai osana vaihdettavaa komponenttia. Tuskin itse koneessa.

    165 huskissa on kiva kulmavaihde. On huoltoluukku ja öljytäyttö. Voi kurkistaa sisään ja lisätä tai vaihtaa. Ei tarvi umpimähkään truuttailla rasvaa.

    Ola_Pallonivel

    Kampiakselissa on kestovoidellut laakerit.

    Pavekka

    Tuntuisi kyllä aika uskomattomalta. Ellei havainto perustu varaosaan tai konetta ulkoapäin tarkasteluun.

    miksuliini65

    460.Tilhistä tullut päivetty versio Myyntiin nusa raivausduuniin pienellä terällä Ei tarpeeksi sitä kuuluuisaa Makoista löylyä Mitä isossa huskassa on

    Ammatti Raivooja

    545rx:lläkin tekee 1ha päivässä taimikonhoitoa kun vaihtaa 225 strandin terä. Strandin terällä eroa ainakaan huomaa 545fx:ään joka on 0,1 kW enempi ja saman verran kuin 460. Riikolakin kannattaisi vaihtaa 1,6mm paksu strandin terä 225 koossa 460:een tollaseen pusikkoon. Vaikka isossa huskissa on makoisaa löylyä ja paljon käytän sitäkin niin monta päivää putkeen ku kävelee hehtaarin päivään niin painoero alkaa tuntumaan. Se on ehdottomasti parhaimmillaan kun päivässä tekee vaikeaa sen 0,5-0,7ha. Varmasti on pienempi tankki iso miinus urakkavauhtia sahaavilla verrattuna husqiin.

    Makarov

    Itellä on 460 stihlissä 225 terä ilman sektorisuojaa niin tekee normi taimikonhoitoa ihan hyvin ja tietysti varhaisperkkuuta. Juuri tuo paino ero kun kevyempi niin mukavempi päivä kannella. Vanhassa 460 tankki kestää 1.30-1.40, uudessa olen maksimissa päässyt 1.20. Kannan litraa valjaissa mukana niin ei tuo bensan loppuminen haittaa. Nyt sahannut taimikkoa 490 stihlillä kun paikoitellen vähän jytkympää niin sen tankki kestää n.1.50 ja onhan siinä isompi kuin 460 tankki. On se tietysti jämerämpi 490 käsitellä kuin 460. Mukava 20 ha yhtenäinen kuvio niin vielä taitaa ensiviikko siinä vierähtää.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 76)