Keskustelut Tekniikka Sthil fs 460 ja

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 95)
  • Sthil fs 460 ja

    Vävypoika tuli käymään raivattiin tänään taimikkoja ja sain kokeilla tätä paljon kehuttua sthil fs 460 mallia, on kesällä ostettu ja sahattu jotain 15ha. Ensituntuma kolhomainen kömpelö, kahvat linja automaiset. Bensaa palaa, 50 min ja tankki tyhjä, mulle riitti yksi tankki.. vävypoika sahas minun uudella 545fx:llä, tankin kesto sisäänajovaiheessa noin 1h15min. Sthilissä 0.75l tankki ja hussessa 0.9l. Mutta en oikein jaksa ymmärtää, miten tuo uusi sthili on muka niin suosittu saha? Siis oikeesti, ergonomia huono, kömpelö… huokaus…..

  • Jätkä

    Ketjusahassa on kytkimenvaihto niin simppeli homma, että sen tekee nolompikin, jos varaosa on mukana. Tosin kytkin särkyy harvoin, vielä harvemmin runkolaakerit.

    Täytyy olla jossain vikaa, jos runkolaakerit hajoaa yllättäen ja pyytämättä. Myöskään kaasutinta ei ole vielä tarvinnut vaihtaa metsässä, itseasiassa en ole itse vaihtanut kaasutinta, mutta Tiheissä on takuuseen vaihdettu ainakin kymmenen kaasutinta. Ne on tehty piirimyyjän korjaamolla. Ainuttakaan kulmaa en ole vaihtanut metsässä, enkä konehallissa.

    Järki käytössä, niin ammattilainen ei vie metsään sellaista riepua, joka on hajoamaisillaan.

    Veikkaan, että esim arto ei ole hajottanut sahaa kovin montaa kertaa työn aikana.

    Mutta kun on käyttäjiä, jotka eivät pysty edes terää teroittamaan – edes kotiverstaalla ilman hienoja ohjureita – eikä se silloinkaan tule teräväksi. Silloin kyllä ymmärrän, että esim ketjua vaihdetaan sen tylsyttyä – jopa kahdeksan kertaa päivässä, jos on haluttu sahata terävällä – tai edes viilatulla terällä.

    Seuraava vaihe on, että autossa on kahdeksan varasahaa, joille ei tehdä edes tankkausta metsässä. Niinhän toki mestarit tekevät, mutta ei ammattimetsurit.

    Nimetön

    Nyky metsurila on sahoja ja teriä useita.On kiire aikana pitäny lähtee taimikko raivuulta moto raivuulle ku isäntä ei ollukkaan raivannu.

    Nimetön

    Nii onpa joku tainnu ostooki varasahan ku toinen korvessa ja moto seisoo

    pihkatappi

    Näin on, vähintään yksi raivuri on melkeinpä aina metsässä. Joskus tulee illalla tieto että seuraavana päivänä on kiireellistä ennakkoraivuuta ihan muualla, eipä haittaa, nostetaan varastosta toinenkin raivuri auton perään. Kolmella raivurilla jotenkin pärjää, eikä tarvi niitä raahata sitten kesken palstalta pois, sen kun huolehtii että aamulla on vielä yksi toimiva raivuri auton perässä.

    Veka

    Stilh 460 sillä sahaa 1.20 h ,toki terän täytyy olla hyvin teroitettu.Huskun peukalo kaasu aikas kömpelö viritys.

    metsänhenki

    Husq 555:n bensankulutus on koko ajan pienentynyt kun käyttötunteja on tullut lisää.

    pihkatappi

    Vaihdoin kytkimen 460 Stihlin, ei siinä paljon puolta tuntia enempää mennyt, ammattilainen tehnee vartissa. Vanhasta romusta kytkin irti ja uudempaan kiinni. Ei tuo rikki edes ollut, mutta ei tahdo aika kulua, kun ei jaksa viikonloppuisin enää mettään lähteä.

    Rane

    Omassa 490;ssä irtosi kerran (häpeä tunnustaa) se kahvatanko ja piti porailla kiristimeen omanlaiset uudet pultit.Vaihtoarvo taisi romahtaa mutta pysyy kun kerran säätää kohdilleen.

    petep
    petep

    Ja nyt saa rasvaa kulmavaihteeseen…….

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 95)