Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 96)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • Alaneva

    Oma laskentani sähköauton eduksi perustuu siihen, että minulla on kohtuu pitkä työmatka. Dieseliä palaa 17 euron edestä per päivä ja sähköllä pääsee saman matkan kesällä alle kolmella eurolla ja talvella 5 euron kulutuksella. Eli päivä kohtainen säästö polttoaineissa on vähintään 12 euroa ja sitten muut ajelut siihen päälle. Toki sähköauton pitää kestää tuota ajoa sitten useampi vuosi, että säästöä tulee.

    Tänä aamuna oli 10 – 15 sentin sohjokerros pienemmillä teillä. Tuli taas ilmi sähköauton kaasun ”tunnottomuus”, kun auto ensin rajoittaa kulkua kun sohjo vastustaa liikettä, niin auto tuntuu vain hyytyvän ja sitten kun painaa enemmän kaasua, niin mitään ei tapahdu kun auton ”äly” rajoittaa menoa. Sitten jossain vaiheessa auto päättää, että nyt voi antaa vetäviin pyöriin sen tehon missä asennossa kaasupoljin sattuu olemaan, niin auto hyökkää yhtä äkkiä hullun lailla. En tiedä liekkö muiden sähköautoissa samaa ongelmaa, mutta itselläni on. Tuo on ehkä hankalin ominaisuus silloin kun meinaa jäädä kiinni tai on upottavaa lunta/sohjoa/mutaa missä ajaa. Vaarallinen ominaisuus varsinkin pakittaessa, kun auto ei meinaa liikkua ja sitten hyökkääkin hullun lailla.

    Metsuri motokuski

    Tuohan ominaisuus on kuin autojen luistonesto järjestelmä. Usein lumessa ajaessa otan sen pois päältä että ei ala jarruttamaan sutivaa pyörää. Auton kulku paranee huomattavasti.

    Alaneva

    Nappasin vauhdista luistoneston pois päältä, mutta ei se hirveästi tuntunut auttavan. Mutta ensimmäisen kerran kun tuo tilanne pääsi yllättämään peruuttaessa, niin silloin en älynnyt luistonestoa poistaa päältä… sen jälkeen kylläkin.

    Tolopainen

    Satu juttuja nuo on, ei mitään perää.

    Izuzuuppinen

    On melko tympeää seurata keskustelijaa, joka löytää ongelman jokaisesta jonkun muun tekemästä ratkaisusta, ajoneuvosta, apukeinosta, sahasta, palstasta, hakkuusta, ajourasta, tai melkein mistä tahansa. Toisaalta on mielenkiintoista havaita, että maapallolla on ainakin yksi yksilö, joka on onnistunut kaikessa paremmin kuin muut. Onnea.

    Tolopainen

    Kuulostaa hiukan erikoiselta että neliveto sähköautosta pitäisi ottaa luistonesto pois sohjoisella tiellä, sehän toimii paljon paremmin kuin polttomoottori autoissa. Eipä noita ongelmia tarvitse paljon etsiä.

    Nostokoukku

    Väittääkö Tolopainen, että Alanevan kokemukset sähköautostaan ovat tuulesta temmattuja?

    Izuzuuppinen

    Ehkäpä tuo Alanevan auto tosiaan luulee, että auto sutii kun pyörät pyörivät nopeammin kuin niiden pitäisi tietyllä nopeudella ja siksi rajoittaa tehoa. Taitaa ihan sama ilmiö esiintyä useissa muissakin luistonestolla varustetuissa autoissa ihan ajovoimasta riippumatta (?)

    Tolopainen

    No jopa on moderni auto, yleensä auton nopeusmittari seuraa renkaiden pyörimisnopeutta. Monissa neliveto autoissa luistonestoa ei saa pois päältä. Vaikeaa mastoa varten niissä on tasauspyörästön lukko, jota saa käyttää vain maastossa ja ajonopeus saa olla korkeintaan 40km/h. Viimeksi viikonloppuna tuli tuollaista ajettua.

    jees h-valta

    Tolopan auto on aivan sama onko se sähköpatterikiesi kun ei ajele kuin kesällä kuivalla kyläkauppaan. Muulloin se ulkolaismorsein kulkee kauppaan polkupyörällä kun palvelu herralle pitää pelata. Siellä suulissa se kallis patteripeli seisoo ja on aina oikein hyvin toimiva herran mielestä. Mutta jos autoa käyttää esimerkiksi juuri tämän aamun sohjoisilla teillä on pereen että auto on pikkasen korkeampi ja on luistonestolla varustettu. Se kyllä käyttäytyy juuri yllä kuvatun kaltaisesti eli luisto loppuu kuin seinään mutta pitäisihän siitä tehon riittää etenemiseen ihan peruskaasullakin. Mitään hyökimisiä ei pitäisi olla eli Alanevan auto jotenkin ylireagoi. Tolopan auto on vain näyttelykapine naapureita varten.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 96)