Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 96)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • jees h-valta

    Aikoinaan kun sähköautot olivat muodikas in olin varma että itekkin ostan heti kun seuraavaan vaihtoon on tarve. Nyt on aika näyttänyt ettei sähköautoilun tulevaisuus olekkaan vielä aukeamassa vaan päin vastoin takertelee nyt voimakkaasti. Volvo nyt viimeksi pyörsi päätöksensä polttomoottoriautojen valmistuksen lopetuksesta ja myy niitä nyt runsaasti syystä ettei kalliit sähkökiesit liiku. Olen Bertzan linjoilla eli seuraavakin auto on katumaasturityypin pieni pensakoneinen, ei edes hybridi. Kun ajelee 700km:ia tankillisella noin kuuden litran sataskululla niin miksi maksaisin samasta toimintamatkasta kolminkertaisen hinnan autoa ostaessa. Se haihatus on nyt suomessa loppuun kaluttu ja piiperot saa vartoilla vielä kauan ennen kuin hallitukseen pääsevät autoilua sotkemaan. Varsinaisena metsäautona avolavanelikko joka on ainut pystyvä malli kun mennään todella metsätöihin. Sekin vaihtuu seuraavaksi varmaan dieselmalliin kun E85 lopetettiin paikkakunnan S-jakajalta. Uusi Isuzu esim.

    A.Jalkanen

    Jos jeeesi ottaisi 3008 nelikkona, niin riittäisikö yksi auto talouteen?

    jees h-valta

    Ei riitä. Mut se nelikkopösö kyllä voi kiinnostaa seuraavaksi. Onhan mökkitiekin aika ”mielenkiintoinen”.

    A.Jalkanen

    Kyllä, meillä monella on, ja autovalinnat sen mukaan. Onnistunut muotoilu jälleen Pösöllä! Itse meinaan varmaan pysyä entisen konsernin nelikkotuotteissa eli Skoda Karoc, Seat Ateca tai Volkkarin T-Roc. Aika lailla sama auto eri kuorissa.

    jees h-valta

    Juu, ihan hyviä kokemuksia VW-konsernin autosta itelläkin. Kesto hyvä mut iso kulutus. Hyvä maastoon. Ranskiksesta ei niin helpolla eroa kun siihen on tykästynyt. Ollut aiemminkin ( Citikka BX-19) ja olihan siitä aika tympeä loikata saksalaiseen kivikovaan bemariin. Ja huonoihin penkkeihin.

    Menninkäinen

    Välillä vaan vaaditaan enemmän hidastuvuutta mitä sähkömoottorit kykenee tuottamaan. Sekin vaihtelee mitä akku pystyy missäkin tilanteessa energiaa moottoreilta vastaanottamaan.

    Toiset touhuaan työkseen asian parissa, toiset ei.

    Ola_Pallonivel

    Mersussa liikku mittarissa palkit se mukaan, ottaako akusta virtaa ulos vai lataako sitä esim. jarrutuksessa. Ei tarvitse arvailla.

    Tolopainen

    Tulevaisuudessa autoissa ei enää ole nykyisen kaltaisia nestejarruja. Sähkömoottorilla voidaan hoitaa 98% jarrutuksista ja vain hätätilanteessa tarvitaan lisäjarrutusta. Hiukan huvittaa tuo kiinalaisen sähköauton MG:n koeajo, että ei saanut moottorijarrutusta päälle talvella. No kun ostaa sekundaa saa ongelmia.

    Onneksi ei tarvitse ostaa ranskalaista eikä VAG konsernin autoa. Noista vikapesistä on netti pullollaan ongelmia. Jos autosta hajoaa kone jo 100000km ajon jälkeen, veisin välittömästi vaihtoon. Maitopurkin kokoisella koneella joutuu liikenteessä rekan periä nuohoamaan, kun ohitusta ei uskalla tehdä. On se sähkö nelikko sata kertaa parempi auto käyttää talvella kuin polttomoottori tekeleet. Ei ole ikävä lasien krapaamista ja kylmää istuinta.

     

     

     

    Metsuri motokuski

    Ei taida oikein mitään automerkkiä sanoa toista paremmaksi. Eikös nämä kohta kaikki ole jotain Fordin, reilun tai citikan eri variaatioita. Samoja moottoreita ja voimansiirtoa työnnetään eri merkkeihin. Taitaa toyotan uusi pakettiauto olla citikka nykyään.  Mersukin alkaa olla jo samassa sarjassa muiden kanssa. Ei yhtään sen parempi.

    jees h-valta

    Metsuri motokuski oikeassa. Aika samoja alustoja ja komponentteja käytetään. Ranskalaisia on aina haukuttu mutta hyvin kelpaa saksalaisiin esim. Bemariin sähköjärjestelmät ja pakettiautoissa koko alusta esim. mersulle. On turha elvistellä millään sähkökippanalla, odotahan Toloppa kun pitäisi alkaa sitä patterikippanaasi huoltaa jossain. Esim. ilmalämpöpumppu saattaa pliisuuntua jo kahden-kolmen vuoden käytöllä ja tuskinpa maahantuoja kovin pieniä pajoja päästää niitä paineistamaan. Olen tuossa naapurissa seurannut yhden nuorenparin kiinanpatterikiesin kanssa peliä ja voin sanoa ettei minulla ainakaan polttomoottoriauton kanssa ihan tuollaista härtelliä ole tarvis pitää.  Eikä hekään ennen Opelinsa kanssa. Pressukatosta ja mitä oudompaa pihassa kehnäämistä. Onkohan tosiaan jotain jarruongelmaa kun autoa rykitään etiä taas ja välillä taas lataukseen pressukyhäelmään. Minulla pösön ikkunat on muutaman minuutin käytöllä puhtaat huurteesta ja ei tarvii krapaa eikä piuhojen kaas peliä. Jos autossa on tehtaan viallinen nokkahihna niin en laske sitä kovin suureksi auton synniksi kun senkään moottorin vaihto ei minun elämääni haitannut mitenkään. Normihuoltoaikaan haettiin pihasta ja parin päivän päästä nouto ja seuraava sata tonnia jälleen huoletonta matkaa. Ehkä nyt enemmänkin koska vikahihnaa ei enää käytetä. Nyt ei konehuoneessa tarvii kompata eikä matkan tekoa murehtia. Kertaakaan ei matka ole tyssännyt, kohta seitsemän vuotta pitkähköä paanaa ja mukavaa sellaista eritoten. Lähtee kyllä ohituksiin yllättävän virkeästi turboahdettuna. Mielestäni patterikiesit on varovaisempia painamaan tallaa. Jostain syystä moottoriteillä nämä patterikiesit ajelee aika paljon siellä rauhallisemmalla matkanopeudella. Taitaa kulutus poukata sadankahdenkympin nopeudessa hiukka liikaa. Uskon että buumi vaihdoissa ajaakin nyt toiseen suuntaan eli paluuta pienikulutuksisiin polttomoottoreihin tulee. Sekä diesel että bensa.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 96)