Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

  • Tämä aihe sisältää 341 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Ertti toimesta.
Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 341)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • Izuzuuppinen Izuzuuppinen

    Voinen hieman kommentoida tätä sähköautokeskustelua kun minulla sattuu olemaan sähköauto ja myös avolavapaku pohjapanssareilla. Ensimmäisellä ajellaan kaupungissa melkein ilmaiseksi kun lataus on dieseliin nähden edullista.

    Sähköautossa on mahdollisuus säätää regenerointia eli sitä miten paljon rullauksen energiaa otetaan talteen akkuun. Olen todennut, että paras tulos tulee kun jättää regeneroinnin pois normaaliajossa tasamaastossa, mutta kytkee sen päälle isossa alamäessä, jolloin vauhti pysyy sopivana vaikka akkuun pukkaa ilmaista energiaa. Metsään en ole sähköautolla mennyt vaikka hyvinkin voisin koska matka sattuu olemaan pitkänpuoleinen eikä cityautoon oikein mahdu rsaha ja muut hilppeet.

    Ei ole taidettu vielä keksiä sellaista autoa jossa ei olisi arvonalennusta. Käytettyjä autoja kun ei valmisteta.

    Putte saa tehdä ihmeitä voidakseen lamauttaa sähköverkon joten siitä ei kannata kantaa huolta. Ei tule tapahtumaan. Sähköverkon ongelmat ovat vielä jossain määrin metsäalaan liittyviä eli linjoille kaatuvia myrskypuita vaikka paljon onkin jo viety ilmajohtoja maan alle kaapeleiksi.

    Avolavapaku sopii metsähommiin eikä tule kalliiksi kun sillä ajelee vain ne ajot joita ei cityautolla voi tehdä. Näitä ovat maastoajot, polttopuiden tuonti, kaivurin kuskaus peräkärryssä sekä metsässä hionneen ja kastuneen ukkelin kuljetus.

     

     

    Berza

    Mikä auto sinulla on ja onkohan joka patteriautossa tuo regenerointi näppäin. Tuota kirjoittamaasi ajotekniikkaa itsekkin mietin, ehken taloudellisinpana tapana edetä.

    Izuzuuppinen Izuzuuppinen

    Hyundai Ioniq, mallia 2017.

    kmo kmo

    Jos/kun akkukäyttöiset sahat ja raivaussahat yleistyvät niin sähköautosta saa latausvirtaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kyllä, juuri sama tuli mieleen kun luin Metsälehden artikkelia jossa sanottiin että tarvitaan kolme akkua raivauspäivän töihin. Kai kaksi riittää jos toinen on sahassa ja toinen ladattavana.

    miksuliini65 miksuliini65

    Ketjussa mainitiin duster suoraan romuttammon portille halppis malli En vielä osta Sähköpirssiä Akkukehitys vaiheessa kuin sähöpirisille tulee Ikää akut pitää vaihtaa hyvitys olematon vaifdossa

    Berza

    No dusterilla ja loganilla ajoin 10 v aikana lähes 300000 km. Uskomatonta oli korjauskustannukset pl huollot, takuuhuollot, polttimot, pyyhkimet ja renkaat. Jarrupalat taakse ja pyörän laakeri, reilu 60 e. En yhdelläkään muulla automerkillä ole tuohon päässyt. Sillä olisin halunnut jatkaakkin merkillä, mutta kun ei kerennyt, nopeammat vei. Ikävä on ollut daciaa ajettaessa huonoja teitä, mitä kyllä eteen tulee, eihän se maantieajossa ole mikään nautittava ajopeli, tosin testaajat kehuvat uusia malleja jo siitäkin

    Varmaan niitä maanantai autoja niissäkin on, kuten muissakin..

    Menninkäinen

    Voidaan yleistää että hybridi tai sähköauto käyttää aina jarrupoljinta painettaessa ensin sähkömoottoria hidastamiseen. Jos sen hidastusteho ei riitä käytetään auton jarruja apuna. Samoin kun vauhti on pysähtymässä tippuu sähkömoottorin hidastus pois ja loppupysähdys sekä paikalla pito hoidetaan jarruilla.

    Ja noihin akkukotelon lommoihin. Litium akuilla on huono ominaisuus palaa suhteellisen nopealla tahdilla. Valmistajat ei halua ottaa mitään riskiä sen suhteen jos siellä on käynyt voimat niin suurina että mahdollisia vaurioita olisi voinut syntyä. Valitettavasti toiset merkit ei osia akkuihin toimita, on se sitten luottamuksen puutetta tai rahastuksen ajattelua.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Älä yleistä, sähkömoottoreiden jarrutusteho riittää nelivedossa varmasti jarrutuksen. Käy kerran ajamassa niin ei tarvitse epäillä. Ei yhden polkimen ajossa tarvitse koskea jarrupolkimeen lainkaan. Takavetoiset volkkarit ym.tarvitsee tietenkin lähes aina lisäjarrtutusta. Vai miten talvikeleillä onnistuisi jarruttelu pelkillä takapyörillä.

    pikkutukki19

    Itsellä ollut Audi e-tron muutaman vuoden ja on aivan loistava mettäauto. Neliveto löytyy ja napista saa maavaraa vajaa 10 senttiä lisää kun oikein huonoille teille mennään, kaikissa malleissa on siis ilma-alusta. Painaahan tuo tolkuttomasti mutta ei se ole kyllä kertaakaan tuntunut. Itse asiassa tuntuu että siitä on etua kun ajetaan auraamattomia teitä, menee todella tunteettomasti 20 sentin hangessa.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 341)