Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 50)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • Berza

    Noinhan se on dusterin kanssa. Automaattia kyttäsin vähän ajettuna käytettynä, diesel versiota. Kaksi kävi piipahtamassa liikkeessä. En kerennyt kunnolla tarjousta tekemään. Tuosta arvosta vielä, tonnin enemmän maksamalla sain auton, joka uutena oli ollut kympin kallinpi.

    Reima Muristo

    ”… hybridissä 3000 lataussykliä tulee nopeasti täyteen.”

    No voe vitun idiootti, hybridit ja muut sähköhimmelit lataavat jarruttaessa ja kenties hidastaessa. Meillä päin pelkästään torin kierossa tulee 3000 lataus sykliä.

    Berza

    Taisi tarkoittaa tätä lähes tyhjän akun latausta täyteen nämä syklit. Eli siis blugareista kysymys. Ihan vasta luin jostain ehken suomen ykkösen näiden huolloista vastaavan kirjoituksen tästä.

    Nostokoukku

    Lataavatko hybridit jarrutettaessa ja hidastettaessa syntyvän sähkön jarrupaloihin vai jarrusatuloihin? Olen luullut, että niissäkin on akku. Taisin olla taas väärässä.

    mettämiäs

    Ajattelijalle tiedoksi, että varsinkin auton suuri arvonalenema kannattaa käyttää hyödyksi metsäverotuksessa. Edellyttää tietenkin, että ymmärtää jotakin siitä verotuksesta…

    Berza

    Eiköhän se jarrutusenergia siirtyne sinne ajoakkuun. Ei taida akkuja olla jarruvärkeissä.

    Tolopainen

    Siirtyy se jos käytetään ajomoodia, että sähkömoottori jarruttaa, ei sillä juuri mitään merkitystä ole sähköauton toimintamatkaan. Lataussykli tarkoittaa akun latausta tyhjästä täyteen, sehän tapahtuu plukareissa päivittäin. Kyllä akun keston ovat asiantuntijat määritelleet syklimääränä 3000. Jos Muristo ei sitä tajua, se ei ole mikään ihme.

    Berza

    En hirveän hyvin ole perehtynyt näiden hybridien  ja sähköautojen sielunelämään, mutta jarrutusenergiasta syntynyt sähköhän näitä ei ladattavia välistä eteenvie.

    Toisaalta esim sähkövolkkarissa ei tätä oteta talteen ja auto onkin suunniteltu rullaus tekniikalle. Heidän mielestään tämä on taloudellisenpi malli. Miten lienee muissa patteriautoissa.🤔

    Reima Muristo

    No woah. Kaikkien patteriautojen idea on kineettisen energian talteeenotto. hidastaessa kerätty energia voidaan käyttää  seuraavassa kiihdytyksessä. Siis mikä vittussa tässä niin vaikeaa on, pois lukien pohojananmaan asukit.

    Berza

    Lueppa , mitä kirjoitetaan id 3 ja nelosen jarrutuksenergiasta, tai siis siitä, ettei sitä oteta talteen. Tunti sitten itse luin ja olin kyllä yllättynyt. Rullaus on todettu taloudellisemmaksi heidän tutkimuksissaan ja auto on suunniteltu juuri siihen. Eli auton moottorijarrutus heikentää matkan tekoa enemmän, mitä se sähkönä tuottaisi. Tavallaanhan se olisi lähes ikiliikkuja jos toisin asia olisi. Kylläkin on valittavissa tämä energian talteenotto, jos niin kuljettaja haluaa, mutta se katsotaan normaalissa ajossa huonommaksi vaihtoehdoksi.

    Ei taida Reimalla nyt oikein mennä putkeen nämä kommentit 🤔

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 50)