Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

  • Tämä aihe sisältää 341 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Ertti toimesta.
Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 341)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • MJO

    Akkujen kysynnän heikkeneminen on johtunut kysynnän vähentymisestä ja kilpailun koventumisesta.

    Northvoltilla oli vuosien toimitussopimukset mutta:

    Northvoltin asiakkaat vaihtoivat akkutoimittajaa, kun eivät saaneet tilaamiaan akkuja. Kysyntää kyllä oli, mutta asiakkaat eivät voineet enää odottaa.

    Kalle Kehveli

    Eurooppalaiset ja amerikkalaiset autotehtaat ovat konkurssin partaalla. Vain polttomoottoriautot kannattelevat niitä.

    ihmettelijä

    Kiinalaiset valmistajat catl ja byd onnistuivat nopeammin kasvattamaan  akkujen massatuotannon. Perässä tulijoille ei ollut enää mitään jakoa, kun kiinalaisten akkujen hinta putosi nopeasti voimakkaasti. nythän ne tekee yhteisiä tehtaita autovalmistajien kanssa eurooppaan, mutta northvolt ei siihen enää kerinnyt.

    Visakallo Visakallo

    Uskoisin, että parin vuoden kuluttua meikäläisen käyttöön löytyy sopiva sähköauto kohtuuhinnalla. Toyotankin uusi malli vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta:

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f0dbb079-1173-415e-8e47-4a549c799356

    Nostokoukku

    Kiinalaisilta onnistui akkujen massatuotanto koska heillä on omassa maassa kaikki niihin tarvittavat metallit.

    Metsuri motokuski

    Tietääkseni kiina tuo akkumateriaalit pääosin Afrikasta ja latinalaisesta Amerikasta.  Eihän kiinan omat akkumateriaali varannot mitenkään kummoiset ole.

    Visakallo Visakallo

    HS: Teslan valmistamissa autoissa kuollaan eniten. Tämä selviää Yhdysvaltojen kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tilastoissa. Kia tuli kisassa niukasti toiseksi.

    Tilastoissa huomioitiin vuosien 2018–2022 valmistetuilla autoilla tapahtuneet onnettomuudet, joissa menehtyi vähintään yksi osallinen. Autoilla ajettava matka otettiin huomioon.

    Teslassa kuoli noin 3,5 henkilöä jokaista ajettua miljardia kilometriä kohden. Se on kaksinkertainen keskiarvoon nähden. Toiseksi kuolettavin automerkki oli Kia (3,4) ja tätä seurasivat Buick (3,0), Dodge (2,7) ja Hyundai (2,4).

    Nostokoukku

    Akkumateriaaleista krafiitista tulee 70 % Kiinasta. 60% koboltista tulee Kongosta, jossa lapsityövoima kaivoksilla on yleistä, olosuhteet kurjat, aseelliset ryhmät ovat sekaantuneet toimintaan ja verovälttely on yleistä. Muista myrkynvihreän siirtymän tarvitsemista metalleista ongelmallisia ovat gallium ja germanium. Niiden viennille Kiina on asettanut vientirajoituksia. Haluavat käyttää raaka-aineen itse ja viedä valmiita tuotteita. Yle-areenassa oli juttu, Likainen vihreä siirtymä, vihreän siirtymän metalleista. Siinä kerrottiin, että siirtymän tarvitsemista raaka-aineista 70 % tulee Kiinasta, ja että Kiina tulee käyttämään niitä väistämättä poliittisena aseena. Samassa ohjelmassa norjalainen politikko leuhki miten suuri osa autoista on heillä sähkökäyttöisiä. Norjalainen insinööri kuittasi: Niin olemme siirtäneet ongelman muualle.

    Metsuri motokuski

    Ok. Hyvä tarkennus nostokoukku. Minulla oli muistissa nuo Kongon lapsikaivokset.

    Tolopainen

    Kymmenet miljoonat sijoittajat uskovat Teslaan. Kurssi on aivan tähtitieteellinen ja yhä nousee kolmessa kuukaudessa on nousua tullut 80%.

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 341)