Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

Esillä 6 vastausta, 91 - 96 (kaikkiaan 96)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • Metsuri motokuski

    Kyllä niitä kaistavaihto, peruutusavusteita ja jne on bensa ja diesel autoissakin. Ainoa jolla noista pääsee niin ostaa tarpeeksi vanhan auton. Käyttövoima ei ole ratkaisu.

    Rukopiikki

    Tarpeeksi vanha auto että ei ole turhia antureita tai jouluvaloja. Huoletonta menoa.

    Metsuri motokuski

    Se on totta. Omat vaivansa on vanhassa autossakin.

    Nostokoukku

    Huoletonta on meno. Ei pala kojetaulussa kuin punainen valo jossa on tippakannun kuva. Sekin sammuu, kun kaataa pari litraa öljyä koneeseen.

    Kunttakerros

    Hah, niinhän sitä luulisi. Mutta jos onkin premium VAG-tuote jossa tyyppivikana menee koneen öljypumpun voimanvälitysakselista boorit niin ei kannuvalon syttyessä öljyn lisäys auta vaan tulee kuuden tonnin lasku.

    Izuzuuppinen

    Metsänomistajan ja muiden autoilijoiden kannattaa valita automobiili lähinnä siten, että se vastaa ajateltua käyttötarkoitusta.

    Käyttövoimavalintaan liittyy muutama melko vähälle huomiolle jäänyt seikka.

    Suomen hiilineutraalisuustavoite vaikuttaa yllättävällä tavalla käyttövoimavalintoihin. Jos valitsee jonkun sekoiteuusiutuvaa polttoainetta käyttävän vaihtoehdon, tulee lukinneeksi itsensä melko kalliisiin menovesiin ja heikkoon energiatehokkuuteen. Koska noita aineita valmistetaan jossain määrin tuontiraaka-aineista, ei Suomen vaihtotase kohene vaan heikkenee.

    Sähkön osalta tilanne mielenkiintoinen ja hiukan ehkä yllättäväkin. Valitsemalla sähkökulkineen, tulee käyttöön päästöttömin, puhtain ja energiatehokkain energiamuoto. Ja kun sähkön osuus lisääntyy, vähentyvät liikenteen päästöt ja siten lainsäätäjien paine metsien julistamiseksi hiilidioksidivarastoiksi vähenee. Metsien hakkuut voisivat siten jatkua hyvällä tasolla, minkä voisi kuvitella olevan koko metsäalan etu.

    Metsähenkilön kannattaisi siis seuraavaa automobiilia valitessaan pohtia syy ja seuraussuhteita hiukan laajemminkin

Esillä 6 vastausta, 91 - 96 (kaikkiaan 96)