”Maarianhaminan veistämöllä tekevät puulaivoja, ja siellä oli orsilla tekeytymässä myökin Lehtikuusiaihioita. Oli aika veikeästi kuorittuja, sanoivat, että ei halkea, kun kuoritaan niin!”
Oliko kierteisin viiruin kuorittu? Muistelen vanhojen kertoneen että joskus olis kaivospuita kuorittu siten ja päät tietenkin jätetään ehjäksi.
Miten se puu hinnoitellaan jos latva on otettu pikkutukkiin saakka. Lisäksi puiden käsittely on hankalaa tavallisella metsäkoneella. Kun kuorman painopise jää kovin taakse. Vai tuodaanko rungot juontamalla metsästä. Lisäksi maantiekuljetukseen pitää olla erikoisrekka jonka kuorma jää tavallista tukkirekkaa pienemmäksi.
Pohjoismaissa on yksi ostaja joka käyttää koko. runkojen käsittelytapaa. Muut katkovat puut metsässä. Nykyisin katkontaohjeet tulevat motoille kun hakkuu alkaa. Eli tehdään sitä mitä on myyty. Puuvarstot on nykyisin leimikoissa. Miten se katkonta onnistuu paremmin vasta kun puut on ajettu sahan varastoalueelle,kun mitään suuria tukkivarastoja ei ole. Taisi Koskisen puunkäyttö olla yli 50 rekkakuormaa vuorokaudessa.
On nyt edelleen aloituksen vierestä…Tuossa menetelmässä on kiistattomat etunsa jos on haasteensakin.
Kyllä saha saa kokonaan karsitusta rungosta vieläkin paremman apteerauksen. Ja jos runkoja on pihassa röykkiöittäin, siitä saa vaikka huomenissa heränneen lankun ostajan ostotarpeet hetikohta tyydytettyä.
Korjuu ja kuljetus huonoissa maastoissa ja -teillä ei ihan sormia napsauttamalla onnistu.
Taneli. Ensin tyvessä oli kuorta noin äkkiäsanoen puolen metrin matkalla, sitten oli kuorittu ns. puolipuhtaaksi puolisen metriä, sitten oli jätetty kuoresta panta muutaman kymmenen senttiä ja taas kuorittu jne koko mastopuu.
Kun puut on hitaasti kuivuneet, niin ne sahataan halvatun pitkärunkoisella WoodMizerillä kahdeksankulmaiseksi ja se työstetään pyöreäksi.
Laivanvarustaja kävi henkilökohtaisesti valitsemassa joka rungon.
Joku onneton luulee, että noista ei saa rekkaan täysiä kuormia. Päinvastoin, noissa mennään helposti ylikuormille. Meillä oli kahta pituutta, 14 metriä ja 24 metriä. Takapankosta oli peräylitystä 11 metriä. Yhdistelmän kuorma sai olla 48 tonnia, helposti olisi mahtunut 90 tonnia.
Tietenkin saa mutta pitkiä runkoja kuljetetaan puoliperävaunulla, jonka sallittu kuorma on lähes 10t pienempi kuin normirekassa. Ja lisäksi yhdistelmä on metsäteille sopimaton liian kankea käännellä ja oikoo mutkat suoriksi.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.