Mistä lie moiset tukkimitat peräisin. Millä kalustolla Koskitukki korjaa metsästä 20m pitkiä tukkeja. Ei kannattaisi kaikkea uskoa mitä joku toimittaja lehteen laittaa. Ainakaan yhtiön sivuilla moisista rungoista ei mitään mainita. Luulisi heidänkin saavan sahalla puun poikki metsässä. Ei se kokorunkohinnoittelu vaadi että runko tuodaan kokonaisena sahalle ihmeteltäväksi.
Taitaa olla samaa sarjaa kuin se että vuosi pari sitten joku kirjoitteli että metsästä hakataan mastopuita. Taitaa olla jo niin pitkäaika purjelaivoista että kyseinen tavaralaji on poistunut käytöstä polttomoottorin keksimisen jälkeen.
Lehtikuusista tehtäviä mastopuitakin tarvittanee edelleen. Niitähän käytetään kun korjataan vanhoja puulaivoja esim. Suomenlinnan telakalla. Ainakin vielä 80-luvun lopulla niitä käytettiin enkä usko vanhojen purje- tai purje+moottorikäyttöisten laivojen käytön ja korjauksen loppuneen vieläkään.
Meiltä vei Koskitukin sopimusrekka Lehtikuusi-mastopuita Suomenlinnaan uitettavaksi. Halusivat niitä kerralla koko kuorman, ei kärsinyt pistää kuin 16 aihiota kyytiin, kun niistäkin tuli jo pari tonnia ylikuormaa.
Niiden purjelaivojen kanssa ei napeilla pelata. Oli kipparin laivalta tilattu Pietariin tilausregatta. Tilaaja teetti punaiset purjeet laivaan ja maksoi keikasta kolmesataatuhatta laivan omistajalle. Purjeet jäivät bonukseksi.
Maarianhaminan veistämöllä tekevät puulaivoja, ja siellä oli orsilla tekeytymässä myökin Lehtikuusiaihioita. Oli aika veikeästi kuorittuja, sanoivat, että ei halkea, kun kuoritaan niin!
Lehtikuusimastot kestävät kaksi kertaa kauemmin kuin mänty – tai kuusimastot.
Kyllähän Koskitukki vie nuo max 20 metriä pitkät tukit sahalle asti ja pätkii siellä niille mitoilla mitä asiakas haluaa. Siinä ne menee niinkuin pylväätkin. Ei siinä sen kummempaa ole.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.