Keskustelut Puukauppa Seurassa metsäasiaa

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 145)
  • jees h-valta

    Turhaa koska jokatapuksessa pylväskauppa alkaa olla loppusuorillaan koska niitä ei enää tarvita ja kokopuuhakkuuta koskaan ei laajemmin tule esiintymään. Hullunhommaahan on mennä kehityksessä itärajan toispuolen touhuun. Kyllä me voidaan tehdä puut ihan sivistyneesti kun kalusto on siihen viritetty.

    Visakallo

    Nyt on taas Jesse pihalla kuin lumiukko! Ettei tarvitse enää pylväitä! Niitähän lähtee Vierumäeltäkin koko ajan  ympäri maailmaa. Kyllähän suurin osa maailman piuhoista kulkee tolppien nokassa.  Jos täällä Suomessa vähän hautaillaankin kaapeleita tuulelta suojaan maan alle, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa niin tehtäisiin. Moniin maailman paikkoihin vedetään sähköjäkin vasta ensimmäistä kertaa. Etelän maihin vietävät pylväät kyllästetäänkin sen verran vahvoilla aineilla, ettei ne sikäläisille ärhäkämmillekään tupajumeille maita. Jesse ei sitä ohi ajaessaan haista, kun Pökötti erittää sieraimiin sitä omaa tuhnuaan. Kait siinä pökötissä sivuikkunat on, vilkaise niistä seuraavan kerran ulos Vierumäen kohdalla!

    Jätkä

    Vierunmäen kohdalla on niin vaarallinen ramppi, että jos autossa on peräti kolmekymmentä kiloa tavaraa takamatkustajan paikalta, niin tyyräämisessä ei saa tulla pienintäkään herpaantumista, muuten Pökötti joutuu jopa kattokerhoon yllättäen ja pyytämättä.

    Myös Junttapaaluiksi menee huonolaatuista isoa runkoa, kuusipaalut sitä parempia, mitä isommilla muttereilla on oksat ovat kiinni.  myöskään kartiokkuus ei ole pahasta. Sirkkelimiehet ovat sahanneet koivusta lättyjä juntan ja paalun väliin, ettei tolppa pärvöty. Oppilaat sahailevat joskus autokuorman kiekoiksi isoilla moottorisahoilla, kiekot lähtee lähelle etelärantaa – vuodesta toiseen.

    Noilla Metsäliiton asiakasomistajilla ei ole minkäänlaista käsitystä oikeasta metsätaloudesta.

    arto

    Lähti meiltäkin päin muutama pylväs maailmalle viime vuoden lopulla, eräs isäntä pisti yli 20 ha aukoksi joka rungosta tuli pylväs ponsset ne teki ja ajoi tienvarteen. 3 rekalla ajoivat sitten pois, oli nätit kasat tievarressa. Pysty rungoissa oli valmiit pylväs mitat merkattu maalilla.

    Jätkä

    Kyllä pylväitä tarvitaan maailman tappiin asti. Kevyet puupylväät ovat kilpailukykyisiä muihin vaihtoehtoihin verrattuna vielä pitkään.

    Suomessa on monien sukupolvien ajan hankittu kokemusta pylvästekniikasta ja melko hyvin tunnetaan esim runkomuoto, jonkalainen tolpan pitää olla ollakseen hyvä ja kestävä.

    Nuo pisimmät pylväspuut alkavat olla jo vähissä, siksi niistä maksetaan niin hyvin, että pienemmätkin erät kannattaa noutaa. Pylvääksi kelpaa myös hieman huonompilaatuinen mänty, kunhan sen kapeneminen on oikea. Ja suoruus hyvä.

    Jos pähkäillään sitä, kuinka niin pitkiä kuljetuksi voidaan maantiellä tehdä, niin muistuttaisin kaikkia siitä, että Tampereen tunnelirakennukselle vietiin keski-Suomesta useita tuuletusputkia kokonaisina, ja aina yksi yli 90 metriä pitkä putki muodosti yhden kuljetuksen. Kaikki varmaan tietääkin, mihin kohtaan Tamperetta putket kuljetettiin, joten matkalla oli aika monta mutkaa ja mäkeä ennenkuin putket olivat perillä. Valtatie 23:lla kaksi rekkaa juuttui mäkeen kelin liukkauden takia niin, että ne joutuivat odottamaan melkein koko yön suola-autoja ja lisävetäjää.

    Tilley

    Hieman epäoptimaalista tuo amerikan metsurien touhu: pullonkaulana on ketjun halvin kone, eli juontotraktori. Kannattaisikohan niitä olla kenties kaksi kappaletta työmaalla? Muutenkin tuossa on jatkuvasti parin dieselmoottorin verran enemmän polttoaineenkuluttajia kuin eurooppalaistyylisessä koneketjussa.

    Rane2

    Videossa tuo metsä on harvennettu ja ajourat on tuoreen näköisiä eikä aluskasvillisuutta ole.Vaikuttaisi että pienempi puusto on käyty ensin korjaamassa pois samalla kokopuukorjuumenetelmällä.Jos on näin niin miten järkevää touhu on taloudellisesti?

    pikkutukki

    Amerikkalainen työllisyystyösavotta , tehosta ei voi puhua . On sielläkin talousmetsä ihan ”normaalin ” kokoista !

    Nimetön

    https://www.telsu.fi/jenkkimetsurit

    Se ohjelma mitä Annelin kans on katsottu taitaa ollakkin Jenkkimetsurit. Hyvin Amerikkalais tyylinen, pääasiassa vaan sitä paljonko kuormia pitäs nyt saadat tällä viikolla sahalle ettei konkurssi tule ja mikä rekka on nyt nurin tai mikä kone nyt uponnut tai särkynyt ja välähykset haavereista saattaa olla hyvinkin vanhoja. Normi kuormat puutavaraautoilla 100 tonnia.

    Nimetön

    Tuo on jo vähän normi meinikin näköstä…no ei se lingitys onnistunutkaan…

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 145)