Taitaa olla aika hyvin järjestelmä patentoitu kun muut valmistajat eivät ole sitä kopioineet. Lopullinen kannattavuus tulee siitä mikä on kulut / tehtyä kuutiota kohden. Uskon että ainakin muut valmistajat laskevat kuumeisesti kustannuksia.
hienoa on tekniikka mutta mitä maksaa noiden remontointi kun liikkuvia osia taitaa olla enemmän kuin perinteisessä ja onko tuosta sähkömoottorista mitään hyötyä edes luonnon kannalta kun samaan aikaan on kaikenlaista turhaa moottoriurheilua yms .
Eihän tuo sähkönosuus ole kuin apumoottori. Sillä saadaan päämoottori pidettyä pienempänä ja kun hetkellistä tehoa tarvitaan saadaan se nopeasti sähkömoottorista. Onhan tuo periaatteessa hyvä idea kun päästään pienemmällä moottorilla samoihin tehoihin kun suuremmalla eikä tarvii kokoaikaa isoa moottoria pyörittää vaikka kaikkea tehoa ei tarvita kuin satunnaisesti.
Toisaalta tuohon kulutukseen vaikuttaa myös kuormitus. Yleensä noissa motoissa ei tarvita maksimitehoja kuin satunnaisesti ja lyhyt kestoisesti. Sen vuoksi isokin moottori jota ei kuormiteta on aika taloudellinen. Eikä suoraa yhteenvetoa voi vetää kulutuksen osalta moottorikoon perusteella.
Ei Logsetillä ole mitään ihmeellisiä patentteja, itseasiassa vain kolme hyödyllisyysmallia jotka eivät liity hybridijärjestelmään. Joten se ei ole syy muiden hiljaisuuteen tässä asiassa.
Arvelen, että suurten valmistajien näkökulmasta hybridi on monimutkainen ja vaatii paljon lisää komponentteja, kun on kaksi erillistä voimalinjaa. Tämä nostaa kustannuksia merkittävästi, ja koneiden hinta nousisi liikaa. Arvelen, että ennemmin mennään täyssähköisiin koneisiin. Etenkin ajokone voisi olla sähköinen, sillä se käy säännöllisesti varastopaikalla, jossa voitaisiin siellä olevasta jättiakusta tai jos työmaalle tulee sähköliittymä, niin siitä ladata ranteenpaksuisella piuhalla paljon sähköä. Vrt. sähköbussien lataus päätepysäkillä.
Mitenkään viisastelematta,koneen hinnalla merkitystä juurikaan ole,se on pankin rahaa jota yritetään maksella lyhennyksin ja jos niitä tule,seuraukset tiedätte,jonkun on oltava ensimmäinen.
Eiköhän täyssähköiset koneet metsässä ainakin saa vielä unohtaa pitkäksi aikaa, ellei sitä sitten ladata dieselagrekaatilla metsätien varessa. Minunkin metsäni suhteellisen asutuilla paikoilla, jos vertaa koko Suomeen. Kuitenkin täälläkin sellaisen paksumman latauskaapelin saanti pinolle on utopiaa. Ei todellakaan voi verrata johonkin lähiöbussiin jota ladataan kuitenkin samassa pisteessä 365 päivää vuodessa.
Saavutetaanko sitten hybridilläkään samoja etuja kuin liikenteessä, jossa on ainakin jarrutusenergia käytettävissä, sehän menee polttomoottoriautossa täysin hukkaan. Onko motossa tai ajokoneessa samanlaista nykyään hukkaan menevää energia komponenttia joka hybridillä voitaisiin hyödyntää? Ei minun käsittääkseni.
Metsäkoneissakin on ns. säätyvätilavuuksiset pumput, jotka mättävät öljyä tarpeen mukaan. Toisinaan tarvitaan määrää ja toisinaan painetta, eli moottori pyörii joskus reippaammin, vaikka kuormaa ei varsinaisesti juuri ole, silloin generaattori työntää virtaa akkuihin, joista sitten otetaan voimaa, kun tarvitaan paljon painetta ja määrää, toki automatiikka nostaa kierroksia, jos tarvitaan – ilman, että kuljettaja polkee lappua lattiaan. Käytännössä silloin, kun hydrayliikkajärjestelmä ei tarvitse öljyä, öljy ei kierrä lainkaan.
Kyllä varsinkin työkoneissa on hybriditekniikka todella oikeassa paikassa.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.