Keskustelut Tekniikka Sähköllä

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)
  • Per Ä Reikäs

    Kaltaiseni vanhan käävänkin taivuttava

    Metsuri motokuski

    Taitaa olla aika hyvin järjestelmä patentoitu kun muut valmistajat eivät ole sitä kopioineet. Lopullinen kannattavuus tulee siitä mikä on kulut / tehtyä kuutiota kohden. Uskon että ainakin muut valmistajat laskevat kuumeisesti kustannuksia.

    metsänkasvattaja

    hienoa  on  tekniikka  mutta   mitä  maksaa   noiden  remontointi  kun liikkuvia  osia   taitaa  olla  enemmän  kuin  perinteisessä   ja  onko  tuosta   sähkömoottorista  mitään  hyötyä  edes  luonnon  kannalta  kun   samaan  aikaan  on   kaikenlaista  turhaa  moottoriurheilua  yms .

    Metsuri motokuski

    Eihän tuo sähkönosuus ole kuin apumoottori. Sillä saadaan päämoottori pidettyä pienempänä ja kun hetkellistä tehoa tarvitaan saadaan se nopeasti sähkömoottorista. Onhan tuo periaatteessa hyvä idea kun päästään pienemmällä moottorilla samoihin tehoihin kun suuremmalla eikä tarvii kokoaikaa isoa moottoria pyörittää vaikka kaikkea tehoa ei tarvita kuin satunnaisesti.

    Toisaalta tuohon kulutukseen vaikuttaa myös kuormitus. Yleensä noissa motoissa ei tarvita maksimitehoja kuin satunnaisesti ja lyhyt kestoisesti. Sen vuoksi isokin moottori jota ei kuormiteta on aika taloudellinen. Eikä suoraa yhteenvetoa voi vetää kulutuksen osalta moottorikoon perusteella.

    Tilley

    Ei Logsetillä ole mitään ihmeellisiä patentteja, itseasiassa vain kolme hyödyllisyysmallia jotka eivät liity hybridijärjestelmään.  Joten se ei ole syy muiden hiljaisuuteen tässä asiassa.

    Arvelen, että suurten valmistajien näkökulmasta hybridi on monimutkainen ja vaatii paljon lisää komponentteja, kun on kaksi erillistä voimalinjaa. Tämä nostaa kustannuksia merkittävästi, ja koneiden hinta nousisi liikaa. Arvelen, että ennemmin mennään täyssähköisiin koneisiin. Etenkin ajokone voisi olla sähköinen, sillä se käy säännöllisesti varastopaikalla, jossa voitaisiin siellä olevasta jättiakusta tai jos työmaalle tulee sähköliittymä, niin siitä ladata ranteenpaksuisella piuhalla paljon sähköä. Vrt. sähköbussien lataus päätepysäkillä.

    arto

    Niin se maailma muuttuu. Tässä ketjussa 2 hyvää haastaja perinteisille koneille.

    Per Ä Reikäs

    Mitenkään viisastelematta,koneen hinnalla merkitystä juurikaan ole,se on pankin rahaa jota yritetään maksella lyhennyksin ja jos niitä tule,seuraukset tiedätte,jonkun on oltava ensimmäinen.

    Metsuri motokuski

    Kyllä sillä vaan on. Varsinkin välirahalla.

    Korpituvan Taneli

    Eiköhän täyssähköiset koneet metsässä ainakin saa vielä unohtaa pitkäksi aikaa, ellei sitä sitten ladata dieselagrekaatilla metsätien varessa. Minunkin metsäni suhteellisen asutuilla paikoilla, jos vertaa koko Suomeen. Kuitenkin täälläkin sellaisen paksumman latauskaapelin saanti pinolle on utopiaa. Ei todellakaan voi verrata johonkin lähiöbussiin jota ladataan kuitenkin samassa pisteessä 365 päivää vuodessa.

    Saavutetaanko sitten hybridilläkään samoja etuja kuin liikenteessä, jossa on ainakin jarrutusenergia käytettävissä, sehän menee polttomoottoriautossa täysin hukkaan. Onko motossa tai ajokoneessa samanlaista nykyään hukkaan menevää energia komponenttia joka hybridillä voitaisiin hyödyntää? Ei minun käsittääkseni.

     

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Metsäkoneissakin on ns. säätyvätilavuuksiset pumput, jotka mättävät öljyä tarpeen mukaan. Toisinaan tarvitaan määrää ja toisinaan painetta, eli moottori pyörii joskus reippaammin, vaikka kuormaa ei varsinaisesti juuri ole, silloin generaattori työntää virtaa akkuihin, joista sitten otetaan voimaa, kun tarvitaan paljon painetta ja määrää, toki automatiikka nostaa kierroksia, jos tarvitaan – ilman, että kuljettaja polkee lappua lattiaan. Käytännössä silloin, kun hydrayliikkajärjestelmä ei tarvitse öljyä, öljy ei kierrä lainkaan.

    Kyllä varsinkin työkoneissa on hybriditekniikka  todella oikeassa paikassa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)