- Tämä aihe sisältää 80 vastausta, 19 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta, 8 kuukautta sitten toimesta.
-
Sähköisen palvelun ongelmia
Käytössämme ovat verkkopankit, pankkikortit, metsaan.fi, metsäyhtiöiden vekkopalvelut, Omakanta, Kela, jne. Kaikki toimii yleensä hyvin, jos käyttäjä itse pystyy tunnistautumaan palveluihin salasanoillaan, pankkitunnuksillaan tai muulla sähköisellä tavalla. Ongelmat alkavat, jos käyttäjä tulee kykenemättömäksi tunnistautumaan tai ei korkean ikänsä tai muun syyn takia omista pankkitunnuksia, älypuhelimia, tms. välineitä. Toisen tunnusten käyttö on lain mukaan rikos, vaikka niiden omistaja olisi sillä kertaa antanut siihen luvan. Tämän takia oikealla tavalla laadittu edunvalvontavaltakirja on muuttunut entistäkin tärkeämmäksi. Aina sellaisen henkilön löytäminen nykypäivänä, joka tehtävään suostuu, ei aina ole kovin helppoa.
Yksi pieni arkipäivän esimerkki: 93v. mummelille tuli keskussairaalasta kirje, että pitää ennen tukimuksiin saapumista täyttää Omakannassa esitietolomake. No, kun ei ole mummelilla pankkitunnuksia eikä tietokonetta. Soitto keskussairaalaan. Sanottiin, että tässä tapauksessa vielä tällä kertaa voivat ottaa esitiedot vastaan vasta sairaalaan saapuessa. Olisihan sen lomakeen toki voinut laittaa mukaan siihen kutsukirjeeseen kuten ennenkin, mutta säästöhän se on pienikin säästö!
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.