Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 8,791 - 8,800 (kaikkiaan 8,804)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• hikinen94 hikinen94

Näköjään kymmeniä uusia teollisen luokan aurinkovoimaloita on suunnitteilla. Kaippa ne sähkötkin sitten jonnekkin mahtuu, tai ainakin uskotaan siihen🤔

siniluoto

hikinen94

”Suomessa on euroopan halvinpia sähköjä, vaikka myllyt jonkun päivän joskus seisovatkin.”

Sähkönkulutuksen ja tuotannon on oltava tasapainossa muuten ei vaihtovirran taajuus pysy hallinnassa eikä sitten siirtokaan

Tarvitaan tasaista sähkön tuotantoa. Yrityksillä ei ole varaa seisottaa tuotantoa.

Tolopainen Tolopainen

Kun katsoo tuota älytöntä ympäristö byrokratiaa, mitä aurinkopaneeli kenttä muka edellyttää. Täytyy ihmetellä, miten niitä viitsitään rakentaa. Kun tuollainen levynkappale asetetaan maastoon, luulisi, että se on melko haitaton luonnolle. Mutta ei, pitää huomioida kurjet, joutsenet, sudet ja metsäpeura ja vielä 5km päässä oleva jokimaisema. Eikä nuo selvitykset muuta mitään.

hikinen94 hikinen94

Ei taida siniluodollakaan olla hallussa nämä sähkömarkkina mekanismit. Ihanko vakavissaan tuollaista kirjoitat 🤔

Visakallo Visakallo

Ei Suomessa sähkö ole Euroopan halvinta, mutta neljänneksi halvinta se on, eli ydinvoimaloiden remonttien ajoitukset ovat siten onnistuneet melko hyvin toistaiseksi pitämään hintaa kannattavuusrajan yläpuolella.

Visakallo Visakallo

Pörssisähkö on ollut minulle marraskuusta alkaen 20% kalliimpaa kuin kiinteähintainen oli. Kesällä toki pörssisähkö halpenee, mutta se ei paljoa minua auta, kun sitä ei silloin juuri kulukaan. Ilmastoinninkin tarve väheni selvästi, kun asennutin markiisit etelän- ja lännenpuoleisiin ikkunoihin.

hikinen94 hikinen94

Kirjoitin halvinpia, en halvinta. Jonkun tilaston mukaan kolmanneksi halvinta euroopassa.

markules markules

Vapaa-ajan asunnolla pörssihinnat marras-helmikuussa 5,45-6,60snt, kotona kiinteä 7,8snt. Toistaiseksi kaduttaa että tein lokakuussa kotiin kiinteän sopimuksen.

hikinen94 hikinen94

On Visalla ollut tosi halpa kiinteäsopimus, jos pörssi sähkö on ollut noin halpaa talvikauden 🤔🤔

Visakallo Visakallo

Näinhän se hikinen94 silloin oli. Oli pitkäaikainen sopimus, joka loppui marraskuussa, kun yhtiö lopetti kokonaan kiinteähintaisen sähkön myynnin. Pörssisähkö on nyt tullut minulle n. 20% kalliimmaksi, vaikka on ollut lauha talvi, ja vaikka olen polttanut kaksi mottia puita enemmän kuin aikaisimpana talvina.

Esillä 10 vastausta, 8,791 - 8,800 (kaikkiaan 8,804)