Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 7,561 - 7,570 (kaikkiaan 7,723)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• siniluoto

”Akkuvarastointi on sinällään ihan hyvä asia, mutta se ei välttämättä auta kovinkaan paljon täällä Suomessa vakauttamaan sähkön hintaa, sillä hinta määräytyy useimmiten muualla kuin Suomen tilanteiden mukaan.”

Taitaa hinta määräytyä tuuliennusteen mukaan. Huomenna ei ennusteen mukaan juurikaan tuule joten ei tuulivoimasähköä aamupäivällä.

Ruotsissa on 4 hintalohkoa se3 ja se4 seudulla sähkö on kalliimpaa kuin se1 ja se2, siksi että siirtoyhteyden kapasiteetti ei riitä pohjoisesta etelään.

Nostokoukku

Ei minua pelota eikä v…..ta. Minun sähkökulutuksella ei hinnalla ole niin suurta väliä.  Harmittaa vain sähkön kaltaisen perushyödykkeen ympärille kehitelty kieroilu. Pösilösähkö on varmaankin kehitelty Italiassa, lähinnä Sisiliassa.

Visakallo Visakallo

siniluoto: ”Taitaa hinta määräytyä tuuliennusteen mukaan.”

Toki näinkin, mutta varsinaisen hinnannousun aiheuttaa tuontisähkön hinta, joka nousee samaan aikaan kun tuulisähkön tuotanto laskee Suomessa. Vaikka tuulimyllyjen määrä Suomessa kaksinkertaistuisi, vähätuulisten päivien sähkö olisi edelleen kallista. Tuulisähkön tasaamiseen akut soveltuvat huonommin kuin aurinkosähkön, jossa vaihtelut ovat monesti hyvin nopeita ja lyhytkestoisia.

Kurki Kurki

Ilmeisesti isojen akkujen hinnat on tulleet alaspäin samaa tahtia kuten aurinkopanelitkin.

Akumateriaaleista ei ainakaan ole pulaa tehdä vaikka kuinka suuria akkuvarastoja, kun niiden hinta on ollut laskussa ainakin Terrafamen viimeisen osavuosikatsauksen mukaan.

https://www.terrafame.fi/ajankohtaista/mediatiedotteet/terrafamen-liikevaihto-ja-kayttokate-heikkenivat-haastavassa-markkinassa.html

Metsuri motokuski

Taitaa lääke olla että lisää säätövoimaa tuuli ja aurinkosähkö rinnalle jolla leikataan huippuja. Se huono puoli on että jos säätövoimaa rakennetaan niin veronmaksajat sen odotusajan kulut kuitenkin maksaa.

siniluoto
    MJO

Se huono puoli on että jos säätövoimaa rakennetaan niin veronmaksajat sen odotusajan kulut kuitenkin maksaa.

Itse näen ongelmana, ettei löydy sijoittajia ja energiayhtiöitä jotka olisivat valmiita investoimaan miljardeja säätövoimaan.

.

Kyllä nämät akku varraamot on ihan totta ja toteutuvatkin

Olen nähnyt Piirustukset

MJO

Pitäisiköhän tilata lehti

Joo, varmaan tuulimyllyn sähköntuotanto vaatii valtavia määriä erikoismetalleja verrattuna esim. höyryturbiinilla pyöritettävään. Kaikkea sitä julkaistaan.

Visakallo Visakallo

En nyt lähtisi Tekniikan Maailmaa sen julkaisulinjasta moittimaan. Se on kuitenkin nimensäkin mukaisestikin lehti, joka on keskittynyt tekniikkaan, sen tuomiin mahdollisuuksiin sekä myös haasteisiin. Aina ne eivät voi kaikkia miellyttää, mutta niidenkin kanssa on vain elettävä.

Esillä 10 vastausta, 7,561 - 7,570 (kaikkiaan 7,723)