Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 7,501 - 7,510 (kaikkiaan 7,782)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• siniluoto

”datakeskusten hukkalämpö otetaan käyttöön kaukolämmöksi.”

Näin pitääkin

Varmaankin kaikilla tiedossa; sellutehtaat tuottaa mustan lipeän polttamisella sähköä.

MJO
    Nostokoukku

Paljonkohan tuollainen jättiakku maksaa? Omankotitalon verran? Kehittääkö se myös itse virran itseensä, vai joutuuko siihen ostamaan pösilösähköä, joka on kallista silloin kun akku on tyhjentynyt?

MJO

Jätä kannattavuus laskelmat niille jotka osaa ja jatka oloa ’muka tietävänä”.

Nostokoukku

Jos muka tietäisin, en olisi kysynyt. Kannattavuudesta on varmaan laskemista.

MJO

Jos miettii varaako akku itsensä. Parempi vain maksaa pösilösähköstä.

käpysonni käpysonni

Paljonkohan tuollainen jättiakku maksaa? Omankotitalon verran? Kehittääkö se myös itse virran itseensä, vai joutuuko siihen ostamaan pösilösähköä, joka on kallista silloin kun akku on tyhjentynyt?

Tuossahan se vastaus on,  kallista touhua tuo pyrkimys saada halpaa sähköä,  kulutat kaksi euroa säästääksesi yhden euron.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/10000-euron-kotiakun-luvataan-maksavan-itsensa-takaisin-parissa-vuodessa-onko-vaite-liian-hyva-ollakseen-totta/0bb9677e-f11c-41ed-b475-d3279a278e31

Nostokoukku

No jos se niin mainio vehje on, niin täytyyhän sen itse virtansa kehittää. Uskonpa vain, että painii samassa sarjassa kuin ensimmäisiä aurinkokennoja mainostaneet. Niidenkin piti maksaa nopeasti itsensä. Sukulaismies osti pari vuotta sitten oktalonsa kattolappeen niitä täyteen. Kahden vuoden kokemuksella totesi, että hänen täytyy elää vielä 35-40 vuotta, että on omillaan. Hänellä on tarkka kirjanpito tuotetusta, käytetystä ja myydystä sähköstä. Myyntiin on mennyt nyt 43 kw.

MJO

Jos myyntiin ei ole riittänyt, niin hän käyttänyt sähkö itse. Jos sähköä ei tullut, niin paneeleita ei ole paljoa tai ne on asennettu miten sattuu. Auringon paistetta on ainakin riittänyt.

Noilla kauppalehden jutun akuilla on vaikutusta pörssisähkön hintaan, joten ei ihan joka pojan akkuja. Et tainut lukea edes uutista.

Izuzuuppinen Izuzuuppinen

Nostokoukkuhan voisi lopettaa sähkön käytön vaikka kokonaan kun se tuntuu olevan noin vastenmielistä ja sitä tuotetaan jotenkin väärin. Ei sähköä ole pakko käyttää jos sen kokee niin vialliseksi.

Luulenpa silti, että melko pian tulee vastaan tilanteita, jossa toivoisi olevan jokin kätevä ja edullinen energialähde, jolla selättää arjen haasteet kuten vaikkapa ruuan säilytys ja lämmitys, yhteydenpito etäällä oleviin kanssa-asukkeihin, Metsälehden keskustelut-palstalle osallistuminen tai vaikkapa valaistus. Viimeistään siinä vaiheessa kun tulee kiireellistä asiaa sairaalan teho-osastolle, toivottavasti ei kuitenkaan tule, saattaa huomata, että sähköllä on jokin rooli myös terveydenhoidossa.

Esillä 10 vastausta, 7,501 - 7,510 (kaikkiaan 7,782)