Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 6,431 - 6,440 (kaikkiaan 6,480)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Ammatti Raivooja

    Ei mutta ruuhka-aikana voi olla erittäin epämukavaa. 3,2 miljoonaa autoa liikennekäytössä, 100 000 wi ole vielä mitään. Tuttu kävi laajavuoressa ja just sai kuudennel paikalle lataukseen. Mites sitten kun on niitä on paljon ja rallit päällä tai joku iso tapahtuma tai tavallinen kesäruuhka. Ruuhka-aika saattaa olla ihan sietämöntä jos matkustamaan lähtee. Toki mihin kotonta pääsee on helppoa.

    kmo

    Ei ne 3.2 miljoonaa tai edes satatuhatta autoa nytkään samaan parkkipaikkaan yritä kerralla. Jos yrittää, niitä palvelee kaikki latausasemat 100-200 km säteellä.

    Ammatti Raivooja

    Mutta jos vaikka 1000 autoa käy ruuhka-aikaan marketissa ja jokainen jättää auton latautumaan ja lähtee tunniksi kauppaan eikä 10 minuutiksi. Tai hotellissa yöksi laittautumaan Tai sitten kun ne on täynnä niin mistä tiedät millo on vapaata ja pitääkö siirtää auto lataukseen ja pois kesken viini-illallisen. Tekispä joskus TM kin testin miten kauan menee aikaa sähköautolla ku lähtee Helsingistä kesäperjantai-iltapäivänä ja tulee takaisin sunnuntai iltapäivänä. Helppoahan se on arkena talvella.

    kmo

    Jos marketilla on 1000 latauspaikkaa niin ei tuossa mitään ongelmaa ole.

    Ainakaan itse en lähde autolla liikenteeseen jos on viini-illallinen tiedossa.

    Edelleen, jos nykyisellä sähköautomäärällä oma autoni on hyvin usein ainoa auto kaupan latauspisteellä, niin miten sähköautokannan kymmenkertaistuminenkaan tuota tilannetta ihmeellisemmin muuttaisi.

    Ja kummasti valtateiden varsilla on ruuhka-aikaankin reilusti vapaita latauspisteitä, ainakin jos katsoo muita kuin ABC-latauksia. Esim Teslan sovelluksella voit katsoa paljonko Teslan asemilla on milloinkin tilaa, et kai siihen Tekniikan Maailmaa tarvitse?

    Visakallo

    Täällä Järvi-Suomessa 4-tien varressa näkee sähköautojen latauksen suuren eron arkipäivien ja viikonloppujen/loma-aikojen välillä. Ainakaan nyt liikenteessä olevat sähköautot eivät näytä vielä suoriutuvan mökki/lomamatkoista ilman välilatausta. Jatkossa toki tilanne muuttuu, mutta siihen menee vielä aikaa.

    A.Jalkanen

    Siirtolinjojen maapohjille pitää saada vastaava markkinahinta kuin maksetaan vapaaehtoisilla vuokrasopimuksilla esimerkiksi tuulivoima- ja aurinkovoimapuistojen tuulenottoalueilla. Maanomistajien edustajien mielestä vuosivuokra olisi parempi kuin kertakorvaus.

    Jutun yhteydessä muissa YLE-linkeissä lisää aiheesta. MTK:n sivuilta löytyy myös lausunto laista.

    https://yle.fi/a/74-20101176

    A.Jalkanen

    edit

    Puu Hastelija

    Päivitys taasen.

    Kovin laimeaa keskustelu, kun määräaikaisten hinnat eivät edes verottomina ole alle 5c tarjouksissa. Paitsi ehkä Waasan asematunnelossa aamuyön tunteina. 6kk määräaikainen olisi ollut n. 10c/kWh tarjouksessa. Jos tuo tarjous on hinnoiteltu oikein,  tarkoittanee se n. 7-9c hintaluokkaa talvikaudelle pörssisähköön.

    Tammikuu 10,63 c/kWh

    Helmikuu 6,01

    Maaliskuu 7,08

    Huhtikuu 5,87

    Toukokuu 3,93

    Kesäkuu 3,76

    Heinäkuu 1,99

    Koko vuosi  31.7 asti 6,33 c/kWh

     

     

    Apli
    Ammatti Raivooja

    Noni, nyt oli citymarketin kaikki latauspaikat täynnä. Tuli vaan huomattua ku polestar pyöri ympyrää parkkipaikalla kun olin parkeeramassa. No se joutu lähtee kauppaan saamatta autoa latauspaikkaan. Tosi kätevää jos ei ole omaa latauspaikkaa ja sähköautot alkavat joskus vielä yleistyä. Oli uutinen, että Ruotsissa jotkut urheiluseurat on vaikeuksissa kun pitää rakentaa latauspiste jos 20 parkkipaikkaa. Ja sama saattaisi koskea Suomea. Siinä voi metsästysmajaporukat alkaa keräämään kolehtia, että sitten kun ne vieraat kerran vuodessa tulevat niin joku saa autonsa lataukseen.

Esillä 10 vastausta, 6,431 - 6,440 (kaikkiaan 6,480)