Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 6,381 - 6,390 (kaikkiaan 6,505)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Visakallo

    Oletko Ammatti Raivooja laskenut koko vuoden pörssisähkön keskihintaa jakamalla koko vuoden euromäärä kulutetulla kWh määrällä? Moni on tuloksesta yllättynyt. Minulla on pörssisähkö kesäkäytössä olevilla mökeillä ja määräaikainen 5,78 centin sähkö asuintalossani, ja olen ollut ihan tyytyväinen.

    Ammatti Raivooja

    Pörssisähkösopimus on ollu vasta lokakuusta. Sitä ennen oli 4 centin määräaikainen. Näissä pörssisähkön seurantaan tehdyissä ohjelmissa on monen vuoden historia tiedot pörssisähköstä ja käytetystä mutta en ole tehnyt. Viime vuoden pörssisähkön keskihinta oli 6,8c. Kyllä minä vaihdan varmasti taas määräaikaiseen kun hinnat ovat 5-6c välissä.

    A.Jalkanen

    Mihin tuo mahtaa perustua, että osa sähkön myyjistä pystyy myymään markkinahintoja halvemmalla? Määräaikaisten hinnat eivät tasaudu samoiksi koko valtakunnassa kuten pörssisähkön hinnat, ts. sähköyhtiöt tinkivät vapaaehtoisesti voitoistaan. Ovatko nuo alimmat kuten 4-6 snt/kWh hinnat tarjolla kaikille vai vain alueen asukkaille tai vanhoille asiakkaille? Onko näissä halpoja hintoja tarjoavissa yhtiöissä isommat perusmaksut?

    Numppi

    Nuo alimmat hinnat ovat ainoastaan palstan parhaimmistolle.  Tosielämässä niihin törmää harvemmin.

    Se miksi määräaikaisten hinnat vaihtelevat johtuu isolta osin siitä, että osalla myyjistä on omaa tuotantoa ja taas vähittäismyyjillä ei. Vähittäismyyjä ostaa myymänsä sähkön määräajaksi johdannaismarkkinoilta kiinteään hintaan etukäteen ja lisää siihen marginaalin myydessään kuluttajalle. Tästä muodostuu heidän kate.

    Olen ollut saman yhtiön pörssisähköasiakas n 15 vuotta ja juuri kokeilin millaisen määräaikaisen heiltä saisin. Tarjous oli 8,52 24kk.

    Puu Hastelija

    Kyllä Tolopaisen täytyy olla oikeassa….

    Nyt on tainnut tulla pieni väärin ymmärrys, ilman perusmaksua myydään pörssisähköä. No sattuuhan sitä, aina roiskuu kun rapataan..

    Tämä siis joltain sähkön kilpailutus sivustolta lainaus

    ”Sähkösopimusta tarkasteltaessa törmää usein sähkön perusmaksuihin. Sähkösopimuksen perusmaksu viittaa sähkösopimuksen kuukausittaiseen perusmaksuun, joka on sama riippumatta sähkönkulutuksesta.

    Kaikissa sähkösopimuksissa perusmaksun osuutta ei kuitenkaan ole ollenkaan, ja kuukausimaksuton sähkösopimus onkin yleensä edullisin vaihtoehto vähän sähköä kuluttaviin talouksiin – kuten yhden tai kahden hengen kerrostaloasuntoon.”

    Ja tämä taasen aiempi palstan riemunkiljahdus…

    Sähkösopimuksenkin saa nyt ilman
    kuukausimaksua, ei vain kelpaa
    useimmille, kun pitää maksaa vielä
    kallista kahden vuoden sopparia

    Juu näyttää roiskuvan. Tuo edellisen sivun heinäkuun 17. pv oma sähkön hinta on muuten todellinen kulutuksella painotettu vuoden keskihinta. Siis vain energia. Luonnollisesti siirtomaksut, perusmaksut ja sähkövero lisäksi.

    Visakallo

    Minkä verran Numppin sähkön vuosikeskihinta on viime vuosina ollut, kun jaetaan vuodessa sähköstä maksettu euromäärä saman vuoden kulutetulla kWh-määrällä?

    Numppi

    2023 kulutus 12825, euroja maksettu 882. Eli noin 6,9 senttiä kWh.

     

    Tolopainen

    Nordic Green asiakkaiden painotettu pörssisähkön keskihinta 7.67sent/kWh 2023.  Tuo on hiukan laajempi otos.

    Numppi

    Ja tuo Tolopaisen em yhtiön sivuilta otettu teksti jatkuu vielä: ” Energiaviraston tietojen mukaan halvimmatkin tarjoukset vuoden kiinteästä sähkösopimuksesta olivat tätä (7,67) kalliimpia.

    Puuki

    Mulla oli painotettu määräaikasen sähkön hinta 7,40 snt/kWh.  Kesäsähkön hinnalla ei ole niin väliä-muutamia kymppejä/kk. Pakkasten aikainen sähkön hinta siirtoineen ratkaisee.

Esillä 10 vastausta, 6,381 - 6,390 (kaikkiaan 6,505)