Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 5,021 - 5,030 (kaikkiaan 6,867)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Kalle Kehveli

Jep, tulee olemaan 7 kk.

Ps. Mammari…

Tolopainen

Miksi Suomessa ei käydä realistista ydinvoima keskustelua. Etelä-Korealaisilla on tarjottavana valmiiksi Eurooppalaisilla vaatimuksilla hyväksytty ydinvoimala EU-EPR 1400, he ovat rakentaneet useita laitoksia. Rakennusaika alle kuusi vuotta. Reaktorilla on laaja käyttöalue ja sitä voidaan säätää päivittäin eri tehoille. Voimalan hinta on n.5mrd€, tilauksen voisi tehdä yhdessä Ruotsin kanssa muutamasta voimalasta, jos Ruotsi tarvitsee seitsemän reaktoria ja Suomi kaksi.

Kalle Kehveli

Voimalan hinta on n.5mrd€, tilauksen voisi tehdä yhdessä Ruotsin kanssa.

Kerralla useampi, ruotsiin 2 ja suomeen 3, näin aluksi.

Puu Hastelija

”Minä en ainakaan osaa sanoa paljonko maksoin sähköstä 2023”

Sehän se tässä hauskaa onkin, kun koko muu palsta tietää kevytnm Tolopaisen sähkönhinnan…

Visakallo

En tiedä, olenko sitten erikoinen ihminen, mutta kyllä minä melko tarkkaan seuraan ja lasken myös sellaisia yksityistalouden vuotuisia menoja, joita ei viedä kirjanpitoon. Sähkö, media, ruoka, vakuutukset, matkustus, autokulut, vesimaksut, tiemaksut, jätemaksut, yms.

Kalle Kehveli

En tiedä, olenko sitten erikoinen ihminen, mutta kyllä minä melko tarkkaan seuraan ja lasken myös sellaisia yksityistalouden vuotuisia menoja, joita ei viedä kirjanpitoon. Sähkö, media, ruoka, vakuutukset, matkustus, autokulut, vesimaksut, tiemaksut, jätemaksut, yms.

Ilmankos ne miljoonat on kertynyt, meille molemmille?

Puu Hastelija

”Tekasin kesällä vuoden sopimuksen
    hinta kolminkertaistui. Mutta onneksi
    paljon menee verovähennyksiin firman
    piikkiin.” (22.8.2022)

Näin pääsemme pikkuhiljaa Tolopaisen sielunmaisemaan. MIKSI PÖRSSISÄHKÖN KÄYTTÄJÄT AIHEUTTAVAT HAPOKKUUTTA

”Minun sähköni maksaa 17.7 sent/kwh
    eilen tänään ja huomenna kuten yli 90%
    kuluttajista hinta on kiinteã, olisi pitänyt
    tehdä 2v sopimus kun oli tarjolla 13
    sent/kWh.”

Näin siis Tolopainen jatkaa 7.10.2022 klo 03.08 kun ei pysty kylmänhorkaltaan nukkumaan.

Tolopainen

Mitä noita menoja laskee kun voi kysyä Puuhastelijalta. On semmonen aika ikävä ihminen, joka jatkuvasti laskee perheen menoja. Ei ole rouva Visakallolla helppoa, jos on eurokin kadoksissa.

Tuo 17.7 sent/kWh/ y oli tuohon aikaan edullinen, monet tekivät 40 sent/kWh 2y sopimuksia. Näkymä sähkömarkkinoilla oli aika synkkä.

Puu Hastelija

”Niin usko ei ole tiedon väärti, minulla oli
    kiinteähintainen sopimus Vaasan
    sähköltä 2020-22 3.9sent/kWh. Sitä
    luokkaa olivat edellisetkin sopimukset
    kymmenen vuoden ajalta.”

Näin meille siis uskoteltiin 7.1.2024

Jotenkin vaan vaikuttaa,  että Tolopaisella on lyhyet jäljet. Täytyykö avata lisää?

3×3,9=11,7≠17,7

Tolopainen

Niin mikäs vika tuossa Vaasan sähkön sopimuksessa oli lokakuuhun 2022 saakka.

Esillä 10 vastausta, 5,021 - 5,030 (kaikkiaan 6,867)