Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 4,901 - 4,910 (kaikkiaan 6,883)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Tolopainen

Ei siinä ilmalämpöpumpussa ole mitään säätämistä, pidetään asetus lämmityksellä ja asteita asetukseen vaikka 22. Ei tarvitse koskea mihinkään koko talvena, puhallus tietenkin automaatilla silence toiminto voi olla päällä.

Visakallo

Tolopaisen nuori rouva varmasti huolehtii siitä, ettei pölyä ehti kertyä liikaa sisä- ja ulkoyksikön suodattimiin.

Nostokoukku

Olen ollut jelppimässä tuttua pumppuasentajaa muutamalla asennuskohteella aikani kuluksi, ojentamassa ja hakemassa autosta työkaluja ja siirtämässä tikkaita ym. pientä passinkia. Kyllä hän kuulemani mukaan neuvoi käyttäjiä säädöissä ja huollossa. Ja ilmoitti myös reilusti, että 20 asteen pakkasella ei juurikaan säästöä synny sähköpatteriin verrattuna.

markules

VTT:n ihan tuoreiden testien mukaan parhaissa ilmälämpöpumpuissa syntyy -30  asteen lämmössä 2w lämpötehoa kun se on ottanut 1w sähkötehoa.

Tolopainen

Se on hyvä, minulla on ollut ilmalämpöpumppuja jo lähes 20v voisin neuvoa sitä asentajaa. Ilmalämpöpumppua ei pidä missään tapauksessa pysäyttää talvella, vaikka pakkasta olisi 30 astetta.

Nostokoukku

20 vuotta sitten ensimmäiset ilmalämpöpumput antoivat ääntä, eipä juuri muuta.

Tolopainen

Ensimmäinen oli Panasonic, mutta siitä puuttui sulatusvastus kennon alapuolelta. Jäätyi pahasti talvella.

e-salo

Mulla 12 v IVT ja olen kans pitänyt käynnissä jatkuvasti kovillakin pakkasilla, hyvin on kestänyt. Kohtapuoliin kannattais uusia kun tekniikka on tuossa ajassa kehittynyt paljon.

Sulatus vanhemmissa tahtoo olla aika heikko joissakin lämpötila/kosteusolosuhteissa, yleensä joulukuu pahin jäänmuodostuksen kannalta. Kun jäätä on kertynyt, olen peittänyt ulkoyksikön hupulla ja laittanut jäähdytyksen päälle, kivasti lähtee jäät. Muutaman kerran olen lämpimällä vedellä sulattanut, puuhellalla kaksi  10 litran kattilaa vettä lämpimäksi niin riittää. Vedellä sulatuksen takia ulkoyksikkö pitäis olla riittävän kaukana ulkoseinästä että saa kuupalla vettä kennoston taaksekin hyvin.  Kauko-ohjaimessa pitäis olla semmonen ’sulata per—le’ painike etta lähtis vähän helpommin.

Tolopainen

Laite ei ole kunnossa, jos kennoa joutuu sulattelemaan. Vettä en sen päälle kaataisi missään tapauksessa. Vanhin Mizubishi on 12v, mutta ei kenno koskaan jäässä ole ollut.

Planter

Kyllä näillä uusilla Mitsuilla ainakin on kelpo hyötysuhde kovilla pakkasilla. Muuta ei tarvitse tehdä kuin sisäyksikön suodattimet ja kennot pitää puhtaana. Tauottomasti on pyörinyt, ei sammutella eikä sulatella. Kenno ei jäädy, alle tulee sulatusvedestä jääkökö, joka pitää poistaa jos teline on liian matala, ettei kasva ulkoyksikköön asti.

30 asteen pakkasellakin tuottaa yli 2,5 kW:n lämpötehon ottaen 1,5kW:n sähkötehon.

Linkissä käppyrä VTT:n mittausraportista:

https://aijaa.com/hgAALq

Esillä 10 vastausta, 4,901 - 4,910 (kaikkiaan 6,883)