Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 4,431 - 4,440 (kaikkiaan 6,866)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Nostokoukku

Sähköyhtiöiden ahneus ei tunne rajaa. Parin vuoden rohmuaminen ei sitä vielä ole tyydyttänyt. Ne ovat päässeet valtio- valtiossa asemaan.

eerahko

Toivosin että Tolopaisellakin ois jotain vastuuntuntoa noissa jutuissansa. Minun maalämpötalossa esim, joulukuun pörssisähkön hinta oli viimme vuoden kuukasista korkein 9,9 s ja mar 4,6 syys 2,5 huh, 6,4 hel, 5.2 koko vuoden keskiarvoa en laskenut.

Sähkönseuranta.fi sivuston mukaan tällähetkellä viimeisten 30vrk keskihinta on  12,49 sentiä. Minulla nyt tällähetkellä tuon keskiarvon alapuolelle, ja ainakin tammikuulle odotan huomattavasti joulukuuta alempaa keskiarvoa.

Aurinkopanelit laski kesällä sähkön keskihintaa kun ostaa ei tarvinnut sähköä pääasiassa kuin yöllä. Nyt joulukuulla laskun maksusarakkeessa vielä pöreä nolla.

Visakallo

En tiedä, johtuuko sähkösopimuksista vaiko jostain muusta, mutta meilläpäin näkyvät nyt tuovan maalämpötalojen pihaan nosturiautoilla suursäkkejä, joissa on sisällä kuivia koivupuita.

e-salo

käyttäjäkohtaisesti keskihintojen perusteella ei vielä voi tehdä johtopäätöksiä pörssisähkon edullisuudesta.  Liian usein pörssisähkön edullisuutta perustellaan juuri keskihinnoilla.

Jos kylmänä päivana menee 100 kWh hintaan 100 snt/kWh ja lauhana päivänä 30 kWh hintaan 3 snt/kWh niin maksettu hinta /kWh on eri kuin päivien keskiarvo.

Visakallo

Ainoa tapa, missä ei petä itseään eikä muita, on jakaa vuodessa sähkön ostoon käytetty euromäärä vuodessa käytetyllä kWh-määrällä.

Numppi

E-Salolle tiedoksi, että tuollainen keskiarvo on ollut yhden kerran pörssin historiassa. Ei kannata tehdä suuria johtopäätöksiä sen suhteen ja verrata siihen. Valtaosa pörssin käyttäjistä reagoi tuohon hintaan ja laski kulutuksen pe minimiin. Keskihinta ei kelpaa tälle palstalle. Laskunkin maksan kuukauden  oman toteutuneen keskihinnan mukaan. Ja niitä tänne on moni ilmoittanutkin.

Numppi

Jos kuvitellaan, että on tyhjänä oleva talo jossa on pelkkä peruslämpö päällä. Ja asunnossa pörssisähkösopimus.  Tällöin käsittääkseni kuukauden keskihinta muodostuu aika samaksi, mikä on pörssisähkön kuukauden keskihinta? Kun ei optimoi kulutusta mitenkään. Joku voi korjata jos olen väärässä.

eerahko

Minun Oomin laskulla kuukaudessa käyttämäni kwh on kerrottu kyseisen kuukauden keskiarvolla sen/kwh.

Oomi ei ainakaa laskulla ilmoita miten kuukauden keskiarvo snt/kwh on laskettu.

Tolopainen

Toivottavasti kukaan ei ota pörsssähköä sellaiseen taloon, jossa on pelkkä peruslämpö, se nimittäin kuluttaa 30asteen pakkasella 100kwh/vrk. Nimimerkillä kokemusta on, lisäksi kulutus pienenee hyvin hitaasti vaikka sää on lämmennyt.

Eerahko tulee hintatoiveissaan pettymään, tammikuun pörssissähkön hinta tulee ainakin tuplaantumaan joulukuusta. Ainut keino pitää hinta joulukuun tasolla on vaihtaa sopimusta.

Numppi

Itse olen siinä käsityksessä, että kuukaudessa on keskimäärin 720 tuntia. Näistä jokaiselle muodostuu oma hinta. Laskulla ei tietenkään kaikkia näytetä.  Keskihinta lasketaan, kun painotetaan kuukauden jokaisen tunnin hinta kyseisen tunnin energiankäytöllä.

Esillä 10 vastausta, 4,431 - 4,440 (kaikkiaan 6,866)