Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 4,381 - 4,390 (kaikkiaan 6,861)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Tolopainen

Kyllä tuo asioihin paneutumattomuus tulee esille, jos kyselee perusteita, miksi kiinteähintaisen sopimuksen saa edullisimmin kesällä. Osoittaa, että ei ole perehtynyt asioihin. Joku sosiaalisessa mediassa kehui pörssisähköä,: hinnalla ei ole mitään merkitystä, kun kunta maksaa sähkölaskun.

Pelkästään Heleniltä lähti tuhansia pörssisähkö asiakkaita ennen huipuhintoja, luultavasti pörssisähköstä luopuneita on ollut kymmeniä tuhansia koko maassa.

Helen kiinteä hinta nyt 10.49 sent/ Kwh 4.99€ kk.

Minun sopimus kesäkuu 7.20 sent/ kWh 3.99kk.

Nuakka

Kantaverkon siirtohävikki 1,5% sähkönkulutuksesta, tuossa linkissä tietoa kuka ja miten hävikin maksaa, sekä esimerkkejä hintojen suojauksesta isossa kuvassa:

https://www.fingrid.fi/kantaverkko/sahkonsiirto/sahkon-siirtovarmuus/haviosahko/

Numppi

Olen sinulle useaan otteeseen selittänyt miksi ulkoilman lämpötilalla ei ole merkitystä sähkösopimusta tehdessä. Itse et ole väitettäsi perustellut mitenkään muutakuin, että kilpailutat ja löydät porsaanreikiä.

Vielä viime kesällä sähköfutuurit ( jos on tuttu termi) ennustivat joulu-helmikuun hinnan asettuvan  9-10 sentin tuntumaan ja maalis huhtikuun 7-8 senttiä. Näiden futuuriennusteiden lisättynä riskilisät perusteella hinnoitellaan määräaikaisia. Valitettavasti sähkönmyyjät ei viime kesänä tienneet, että talvi 2024 on 2000-luvun kylmin.

Perustelet nyt siis väitettäsi, että kesällä saa halvempia sopimuksia,  sillä että omasi on reilu 7 senttiä on tehty kesällä. Ja nyt Helén tarjoaa 10,49.  Jos et vieläkään ymmärrä, ettei tuossa ole järkeä niin keskustelua on turha jatkaa.

Visakallo

Minulla alkoi nyt 16. vuosi täällä palstalla. En ole pitänyt kirjaa, mutta varmaan yli sata kertaa vuosien varrella on meikäläistä syytetty valehtelijaksi milloin mistäkin. Kovin vähiin on kuitenkin tulokset jääneet, kun ollaan näistä väitteistä otettu vähän tiukemmin yhteen. Periaatteeni on ollut, että voin esittää asiani myös omalla nimelläni, ja aika monet minut jo tietävätkin. Olen myös ollut mukana muutamassa nimimerkkien kesäisessä tapaamisessa. Viimeksi järjestetty suuntautuin omiin metsiini. Kun on elänyt täysipainoista elämää kaikkine iloineen ja suruineen, onnistumisineen ja virheineen, ei ole muodostunut tarvetta esittää asioita eri tavalla kuin ne ovat. Nyt jo viidettä vuotta päivätöistä eläkkeellä oltuani, kokee jo vähän suurempaa vapautta sanoa asioista ja ihmisistä aika suoraan. Minulle on aina ollut nautinto vääntää haasteellisten vastapelureiden kanssa. Onneksi heitäkin on jokunen vuosien mittaan täällä ollut. Kevytnimimerkit ovat taas oikein hyviä rentouttajia.

Kalle Kehveli

Numppi on kovapäinen. Vertailukohta on ilman muuta meillä vanhemmilla on entinen normaali kiinteäsähkön hinta, joka oli noin 4 snt./kwh. Mikäli löydät sähkösopimuksen lähelle sitä, kannattaa ilman muuta sitoa oma sopimus siihen.

Kesällä ennustetaan tulevan talven sähkötarvetta, jolloin hinnat määräytyvät tarjottaviin kiinteisiin sopimuksiin ja nämä hinnat ja ennusteet ovat puhtaita arvauksia. Nyt kiinteän sähkösopimuksen tehneet ovat arvanneet oikein, mutta se perustuu myös vanhemman iän tuomaan kokemukseen!

Numppi

Tuossa on Tolopainen ihan tilastoakin asiasta. Menee vanhan kansan viisauden piikkiin. Valitettavasti nuo ovat energiaviraston tilastoista tehty, joten se saattaa pahimmat salaliittoteoreetikot pelästyttää.

Numppi

Nimenomaan mitä enemmän arvausta, sitä enemmän riskilisää? Osaako Kalle perustella miksi kesällä saisi huomattavasti paremman sopimuksen? Tolopainen ei osaa, pistää vain ammattikouluun.

Puuki

Mikä on riskilisää, kun tein syksyllä sopimuksen ; yö 6,89 snt/kWh , päivä 8,69 snt /kWh ?

Numppi

Visakallo tykkäät viljellä termiä ”kevytnimimerkki”. Minä ainakin katson tekstiä, en nimimerkkiä. Tälläkin palstalla voi olla ”parempi” nimimerkki, mutta teksti kovin kevyttä.

Numppi

Puuki: Nyt ennustettu futuuri on tammi maaliskuulle 13,64. Tämä on tarkentunut, kun ilmat ovat mitä ovat. Muuten ennustetut futuurit syksyyn 2025 asti ovat alle sopimuksesi.

Edit: hieman sekoittaa tuo yösähkösi. Futuurit nyt eteenpäin on välillä 4,42-8.63. Pl lukien tammi-maaliskuu

Esillä 10 vastausta, 4,381 - 4,390 (kaikkiaan 6,861)