Keskustelut Tekniikka Sähkö

• Tämä aihe sisältää 6,859 vastausta, 103 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 3 päivää sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 4,251 - 4,260 (kaikkiaan 6,859)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Tolopainen

Pörssisähkön puolustaminen  osoittaa, että mitään taloudesta  ei ymmärrä. Eipä sen kritisoimiseen mitään kummoisia perusteita tarvita, sen herrat näkevät tammikuun sähkölaskusta, kun vievät sosikseen maksettavaksi.

reservuaari-indeksi

Tolopainen kertoo porsaanreijistä. Todellisuudessa kyse sahkovertailu.fi-sivustosta, joka on sen parikymmentä vuotta ollut kaikkien tiedossa. Siellä saa mielikuvitusmaailmassa ”neuvoteltua” edullisen sähködiilin. Se kuulostaa vk:sta niin hyvältä että se muuttuu todellisuudeksi ja 30 sekunnin päästä hänelläkin on ne samat porsaanreijät tiedossa. Ne samat, joita ei alun perin ollut olemassakaan. Eikä tule olemaankaan.

Toistuu n. 10 kertaa päivässä. Vähän hassulta se näyttää, mutta eliitille se sallitaan. Ja fanit huutaa hurraata kuorossa. Arvostella ei saa koska supertaitava ison tilan isäntä, ttuteidänkanssa.☺

Hanna
    (edit: olen ihan rela, kunhan hekotus tasaantuu, ei huolta)

Tolopainen

Eihän sitä sopimusta tarvitse neuvotella. Mutta eihän tuota sellainen tajua, joka ei ole käyttänyt kilpailuttajaa. Perehdypäs siihen, miten se toimii. Jos minulla olisi pörssisähkö ja lasketaan samalla joulukuun kulutuksella ja 7vrk keskihinnalla, tammikuun lasku olisi vajaa 700€, nyt se oli 170€. Repikää siitä.

Puu Hastelija

Älä nyt Hanna hermostu. Palstalla ei ole ketään toista talousvaikuttajaa kuin Tolopainen, jonka kaikki talouteen liittyvät lausumat päin vastaiseksi kääntämällä saadaan totuus. Esimerkkinä tämä: ”Pörssisähkön puolustaminen osoittaa, että mitään taloudesta ei ymmärrä.”

No, aina Tolopainen ei osu ihan nappiin, tämän syksyn ”osakkeisiin ei tässä taloustilanteessa kannata sijoittaa” näyttää olleen 1kk ennen pohjia.

Visakallo

Sekin on aiheellista muistaa, että en vastusta pörssisähköä, olenhan itsekin sen käyttäjä, ja ollut sitä ollut jo vuosia, mutta jos minulla on tällä hetkellä mahdollisuus erittäin kilpailukykyiseen kiinteähintaiseen sopimukseen, niin minkä ihmeen takia en sitä käyttäisi? Vaihdan aivan varmasti pörssisähköön, jos se muuttuu minulle edullisimmaksi.

Tolopainen

Mistäpä minä tiesin, että keskuspankit alkavat taas hölmöillä ja laskevat korkoja. Spekulatiivinen raha menee osakkeisiin. Sitähän markkinoilla on paljon liikaa. Jos ei olisi, ei rahattomat yritykset olisi suunnitelleet vetytehtaita Suomeen.

Visakallo

Olen jokseenkin varma, että nykyinen, loppuvuoteen 2025 voimassa oleva 5,78 sentin sopimushinta on sopimuskauden loppupuolella kalliimpi, kuin silloin uudemmat sopimukset tai pörssisähkö, mutta otin kuitenkin tämän riskin, sillä kysymys on vain 12 000 kWh:n vuosikulutuksesta. Norjalaiset tuskin missään vaiheessa myyvät minulle vesisähköään tappiolla, koska sen tuotantokustannukset ovat vain puolet tuosta minun asiakashinnastani.

Tolopainen

Norjalaiset huijaavat, Suomessa Kemijoen vesisähkön  tuotantokustannus on 0.6 sent/kWh.

Nostokoukku

Aika yllättävää, että pakkasten alettua ainakin viisi sähköntuotantoon rakennettua varavoimalaa meni yllättäen rikki. Uskokoon sattumaan kuka haluaa. Energiateollisuuden toimitusjohtajan mukaan niiden poissaolo vaikutti merkittävästi hintaan. Metsäteollisuutta tutkittiin aikoinaan kartellisopimuksista………

Puu Hastelija

Tolopaiselta jäänyt huomaamatta, että Norja on ehkä suurimpia sähkön tuoja maita. Siis silloin kun sähkö on halpaa. Vettä pumpataan altaisiin ja taas lasketaan turbiinista läpi, kun sähkön hinta on korkealla.

Esillä 10 vastausta, 4,251 - 4,260 (kaikkiaan 6,859)