Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 3,941 - 3,950 (kaikkiaan 6,513)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Numppi

    Tarkalleen näköjään 467, tuntuvasti enemmän kuin edellisenä vuotena. Nämä tuntimäärät ovat nousseet vuosi vuodelta.

    Visakallo

    Paljonko Numppi selkeästi kalliita tunteja oli vuodessa?

    Numppi

    Näistä en osaa sanoa. Tuon poimin tästä muutaman päivän takaisesta energiateollisuuden tiedotteesta. Itse olin tuosta yllättynyt. Päivittäin käytännössä hinnat katson niin mielestäni tuo on iso luku. Olisi mielenkiintoista tietää kalliiden tuntien osuus ja oma mututuntuma on, että esim alle 5centin jääviä tuntihintoja on moninkertainen negatiiisiin verrattuna. Kuinka monta kertaa niin se oli kiva tietää.

    markules

    Kokeilin just netissä hintavertailut sähkölämmitystalon kiinteähintaiselle vuoden sopimukselle. Tarjoukset oli 8,99-12,65snt/kwh. Nuo kai on realismia suurimmalle osalle ihmisistä jotka nyt haluaa tehdä sopimuksen. Erikseen on sitten ihmiset jotka pystyvät saamaan noin puolet alle tuon halvimman tarjouksen.

    Numppi

    Markules! Mainitsemasi hinnat  tosiaan koskevat kaikkia muita paitsi metsälehden palstalaisia. Heillä määräaikaiset tuntuvat olevan keskimäärin muuta väestöä halvempia.

    Visakallo

    Sähkösopimukset ovat samantapaisia kuin puukauppasopimuksetkin, eli ovat aina asiakas- ja tapauskohtaisia. Ns. jatkosopimukset on hinnoiteltu omaan ryhmäänsä. Kilpailluilla markkinoilla pätee edelleen se perussääntö, että uuden asiakkaan hankkiminen maksaa vähintään kolme kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan talossa pitäminen. Aika paljonhan niitä sähkösopimuksiakin tuli aikoinaan asiakkaille tehtyä.

    markules

    Ei ole kyllä minun kohdalla noin onnistunut. Kuten ei vakuutuksissakaan. Kilpailutan vakuutukset 2v välein, aina vaihtuu. Puukaupassa olen alkanut huomaamaan että ”uskollisuus” palkitaan. Ennen oli turha haaveilla valtakunnallisten keskihintojen ylittämistä, nyt on toisin.

    Numppi

    https://www.hs.fi/talous/art-2000010097342.html
    Tuossa Visakallo hieman lisää. Miinustuntien kasvu erittäin merkittävä.

    Visakallo

    Markules on päässyt puukauppapuolella siihen tilanteeseen, että puunostaja haluaa pitää tämän asiakkaanaan. Sähköasiakkaana voi päästä myös vastaavaan asemaan.

    Nostokoukku

    Kuinka paljon miinusmerkkisiä tunteja oli yöllä? Tavallisen käyttäjän ulottumattomissa.

Esillä 10 vastausta, 3,941 - 3,950 (kaikkiaan 6,513)