Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 3,631 - 3,640 (kaikkiaan 6,511)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Numppi

    <p>Median mukaan joulukuussa eletty pörssisähkön piinaviikkoja. Kylmistä kuukausista, kun täällä tykätään puhua niin juuri makselin sähkölaskuja. Lokakuun hinta oli 5.2 ja marraskuun 8.2. Joulukuun hinta tällä hetkellä 12.5, mikä nyt tuosta vielä tulee laskemaan. Lauha sää jatkuu ja ensi viikolla lupaa kovia tuulia. <br />Tänä vuonna ei täälläpäin saanut ainuttakaan määräaikaista alle 8 sentin. Nyt hinnat ovat vielä nousseet ja ovat lähempänä 10senttiä. <br />Energiakriisin aikaisten tilastojen valossa maras ja joulukuu ovat olleet kalleimmat. Tammikuusta lähteneet taas laskuun. Tuulivoiman tuotanto varmasti tähän syynä. <br />Nämä em siis omia toteutuneita hintoja, monella toteutuneet vielä alempia.  Lisäksi kun tässä samalla katson pörssisähkön toteutuneita hintoja vuodelta 2023  niin voi taas todeta mikä sopimus tänäkin vuonna tulee halvimmaksi.</p><p>Tosin jollain ne Fortumin Saksan seikkalutkin pitää maksattaa.</p>

    Omatunto

    <p>Niin Suomessa on 15 000 km isompia sähkölinjoja, jotka yhtiöt on omineet maanomistajilta omaan käyttöönsä ilman mitään korvausta. Pienemmät päälle, Ei mitään korvausta. Linjan leveys on 10-50 m. Osaako joku laskea montako hehtaarin ? Eivät sido hiiltä.  Eikö PEFC ja SFC sertifikaateissa  molemmissa sanota että maanomistajaa ei saa sortaa ja omaisuutta ei saa riistää??</p><p> </p><p>JA SÄHKÖ ON VIHREÄÄ?????</p>

    Numppi
    Tolopainen

    <p>Kaverihan kirjoittaa kuin kevyt nimimerkit, minulla oli 2021 tehty 2v sopimus kiinteä hinta 3.9 sent/kWh  perusmaksu 0 €/kk. </p>

    Visakallo

    <p>Millä hinnalla Tolopainen sait jatkettua sopimusta? Minulla nousi nyt kahdeksi vuodeksi 5,78 senttiin.</p>

    Tolopainen

    <p>Minä eikä kukaan muu ole saaneet tuolla hinnalla sopimusta, kuten itsekin tiedät. Nyt hinta on 7.2 sent elokuuhun saakka. Visakallon hinnalla maksaisin vuodessa pari sataa euroa enemmän.</p>

    Visakallo

    <p>Mitähän se Tolopainen nyt mahtaa tarkoittaa? Minun edellinen hinta oli 4,9 senttiä, mikä nousi nyt kahdeksi vuodeksi 5,78 senttiin, eli nousua tuli liki 18%.</p>

    Tolopainen

    <p>Sitä vaan että olen seurannut markkinahintoja koko vuoden kilpailuttajsn sivuilta eikä 5.8 sent/kWh ole myyty sähköä. </p><p> </p>

    Visakallo

    <p>Ne on nuo sähkömarkkinatilastot samantapaisia kun puunhintatilastotkin.  Ne kertovat kyllä yleislinjat, mutta eivät kauppakohtaisia tietoja. Olen vanha norjalaisen vesisähkön asiakas, ja kaksivuotisen määräaikaisen sopimuksen päättyessä tekivät minulle sellaisen jatkosopimustarjouksen, josta oli nykyisessä tilanteessa aika vaikea kieltäytyä.</p>

    Numppi

    <p>Alle 8 sentin sopimukset viime vuodelta hyvin harvinaisia. Tällä hetkellä ei saa edes siihen. Väitän, että reilusti suurimmalla osalla määräaikaisista hinnat ovat ainakin tuon tai yli. Jotain pitkiä halpoja sopimuksia voi vielä hetken jollakin olla.</p>

Esillä 10 vastausta, 3,631 - 3,640 (kaikkiaan 6,511)