Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 3,031 - 3,040 (kaikkiaan 6,501)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Tolopainen

    Jätkän ilmeisen vaikea ymmärtää, että lämpöpumppu vähentää sähkön kulutusta ja pienentää kaikkia siihen liittyviä maksuja.

    Kahden vuoden sopimus olisi maksanut hiukan vähemmän, mutta sähkön hinta kuitenkin laskee ensi vuonna. Voi tehdä ensi kesänä vielä edullisemman sopparin.

    Visakallo

    Tolopainenkin sitten huomasi lämpöpumpun edut. Taisi nuori rouva kääntää vanhan jäärän pään.

    Tolopainen

    Onhan meillä noita ollut jo yli 20v. Kolme tällä hetkellä eri kiinteistöissä. Mökillä tosi hyvä lämmittää nopeasti ja pitää lämpötilan tasaisena yöllä.

    A.Jalkanen

    Kai on luettu käyttöohjeet? Meille sanottiin että alle 10 asteessa ei saa käynnistää ilmalämpöpumppua, eli kylmä mökki on esilämmitettävä sähköllä tai puilla.

    Tolopainen

    Silloin pumppu on parhaimmillaan, lämmittää sisätilan muutamassa tunnissa. Yleensä käyttöä rajoittaa ulkolämpötila jos pakkasta yli 25 astetta, hyötysuhde on huono.

    Jätkä

    Tolopainen:”Jätkän ilmeisen vaikea ymmärtää, että lämpöpumppu vähentää sähkön kulutusta ja pienentää kaikkia siihen liittyviä maksuja.

    Kahden vuoden sopimus olisi maksanut hiukan vähemmän, mutta sähkön hinta kuitenkin laskee ensi vuonna. Voi tehdä ensi kesänä vielä edullisemman sopparin.”

    – Minulla kylläkin sähkölasku kasvoi lämpöpumpun ansiosta, kun aikaisemmin omilla polttopuilla pelkästään hoidettiin lämmitys.

    A.Jalkanen:”Kai on luettu käyttöohjeet? ”– On käyttöohjeita ja on ”käyttöohjeita.” -Minulla on kolmea eri merkkistä ilmalämpöpumppua – ja lisäksi ole osallistunut parin muun asennusprojektiin, eikä niiden käyttöohjeissa ole tuollaisia käynnistysrajoituksia.

    A.Jalkanen

    Se oli sähköasentaja, joka antoi ohjeen ilmalämpöpumpun min +10 C asteesta, ei käyttöohjekirja.

    Nostokoukku

    Minulle sähköasentaja antoi neuvon olla käynnistämättä koko pumppua jos lämpötila on alle +10. Käski laittamaan puita pesään, tulee kuulemma niin paljon halvemmaksi.

    Tolopainen

    Meillä kävi asennuksen tekemässä kylmäkoneasentaja. Eikä puhunut mitään rajoituksista. Käytän omia pumppuja kuten tarve vaatii. Oli muuten työlästä saada asentaja töihin tuntipalkalla, asennus maksoi n.150€. Laatikot tietenkin kiinnitin seinille itse ja porasin reiän ja asensin suojaputken.

    A.Jalkanen

    Puhutaan siis mökin sisälämpötilasta. Jos lämpötilan saa sisällä nousemaan +10 asteeseen muulla lämmönlähteellä, sitten vempeleen voi käynnistää. Ilmalämppärihän on kai ihan tehokas tuossa ulkolämpötilan ollessa nollan molemmin puolin.

Esillä 10 vastausta, 3,031 - 3,040 (kaikkiaan 6,501)