Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 2,551 - 2,560 (kaikkiaan 6,861)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• MaalaisSeppo

Mitähän Visa yrittää sanoa? Tarkoittaako, että aurinko- ja tuulivoimalat pitäisi sulkea?

Visakallo

Milloin minä olen aurinko- ja tuulivoimaloita vaatinut suljettavaksi? Niitä pitää rakentaa lisää, mutta samalla pitää myös huolehtia valtakunnan riittävästä sähkönsaannista silloin kun ei saada aurinkovoimaa, ja kun ei tuule, eikä myöskään tuontisähköä olisi saatavissa. Jokainen varmasti ymmärtää, ettei nämä ongelmat poistu pelkästään aurinko- ja tuulivoiman lisärakentamisella.

MJO

Et Visa kuitenkaan ole esittänyt yhtään vaihtoehtoa? Kyllä jokainen on ymmärtänyt sinun vastustavan tuulivoimaa. Ainakin minulle on jäänyt sellainen kuva. Jos tuulivoima ei riitä yksittäisinä päivinä talvella, silloin pitää olla säätövoimaa. On se kuitenkin parempi että sitä löytyy 250-300 vrk/vuosi. Kemijokeen kaavaillaan muutoksia, että vettä pumpataan takaisin patojen yläpuolelle kun sähköä on tarjolla yli tarpeiden jne..

Ei valtio rakenna tai rahoita voimaloita. Esimerkiksi yksikään energiayhtiö ei ole ilmaissut kiinnostusta rakentaa ydinvoimalaa Suomeen. Lukuunottamatta Rosatom.

Visakallo

Olen koko ajan esittänyt, ettei Suomi lähde ajamaan alas puu- ja muuta bioenergiatuotantoaan, vaikka tämänhetkinen EU:n komissio sitä nyt voimakkaasti ajaa. Lisäksi olen esittänyt pumppuvoimaloita sähkön varastointiin. Fingrid kyllä rakentaa akkupohjaisia sähkövarastoja ja varavoimaloita tasaamaan aurinko- ja tuulivoiman vaihteluja, mutta ne eivät valitettavasti ole riittävä keino turvata sähkön riittävyys kaikissa olosuhteissa.

kmo

Visakallolta pitää nyt kysyä että paljonko sähköä pystytään Suomessa tuottamaan kotimaista puuta polttamalla 24/7 vuoden ympäri kun se tuntuu olevan tärkein kriteeri sähkön tuotannolle.

A.Jalkanen

Varavoiman pitäisi olla kustannustehokas vain osan aikaa vuodesta käytettynä. Lopun aikaa se seisoo toimettomana.

Visakallo

Eihän siitä kmo ollut kysymys, vaan ettei nykyistä tuotantoa ajettaisi alas. Eihän meillä todellisuudessa ole mitään takeita siitä, että metsäteollisuus käyttäisi jatkossa enää samaa määrä raakapuuta kuin nyt. Sen takia olisi järkevää turvata edes nykyinen puun energiakäyttö.

Apli

Voit Visa olla aivan huoleti, Suomessa riittää sähköä myös 30 pakkasella vaikka ei tuule eikä aurinko paista, olkiluoto 3 varmisti tämän asian, ja ilmastonmuutos tekee loput, toki kylmiä pakkastalvia voi tulla jatkossakin.. Puun käyttö lisääntyy vielä monta vuotta suurin syy siihen on turve ja sen lopetus energiakäytössä näin voidaan jo pikkuhiljaa rumasti sanoa koska siihen ollaan menossa ja puullahan se turve ensisijaisesti korvataan..

R.Ranta

Tuulivoimaa rakennetaan, koska se on nyt halvin tapa tuottaa sähköä, siitäkin huolimatta, että tuotto on kolmasosa maksimista. Varastoinnin ja säätövoiman markkinat hoitaa ja etsii parhaat vaihtoehdot – ei ole epäilystäkään. Kehitys kehittyy ja vaatii tietysti aina oman aikansa.  Vetyyn panostetaan jo ja jatkossa kiihtyvää vauhtia. Halpa vihreä sähkö sen tuottamiseen on aivan oleellista.

Apli

Fortum hakee miljardien eurojen vahingonkorvauksia Venäjän valtiolta | Kauppalehti

Saas nähdä paljon rahaa valtionyhtiö Fortum saa venäjältä? Rahalle olisi varmaan käyttöä…

Esillä 10 vastausta, 2,551 - 2,560 (kaikkiaan 6,861)