Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 2,511 - 2,520 (kaikkiaan 6,863)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Visakallo

Vedyn valmistuksen sekä sen hyödyntämisen hyötysuhteet ovat myös yllättävän huonoja. Minun matematiikkani ei oikein tahdo taipua tuohon aurinkoenergialla Suomen oloissa tapahtuvaan vetytalouteen. Toivottavasti olen väärässä.

Visakallo

”Halpa kaukolämpö halvalla sähköllä”

Uskotko A.J. ihan aikuisten oikeasti kaukolämmön halventumiseen? Kukas ne kaikki investointikustannukset mahtaa maksaa?

A.Jalkanen

En usko halpuuntumiseen, mutta jos päästötön energia hieman hidastaisi kaukolämpömaksujen nousua. Asiakas maksaa tietenkin investoinnin kustannukset. Toisaalta kaukolämpö ei voi olla hyvin paljoa kalliimpaa kuin suorasähkö, maalämpö tai öljy, koska jos se on taloyhtiöt siirtyvät siitä pois.

MaalaisSeppo

Nostokoukku näyttää olevan näissä hyötysuhdelaskelmissa samoilla linjoilla kuin eräs henkilö, kun joskus 1970 – luvulla keskustelin hänen kanssaan ilmastoinnin lto-laitteen hyötysuhteesta. Itse räknäilin se olevan 70 %. Hänen mukaansa 100%. Peruste: kaikki mikä saadaan talteen saadaan talteen. Eli 100%.

R.Ranta

Investointeja tulee joka tapauksessa, kun siirrytään pois fossiilisista.

On aivan hyvä, että joku mylly saadaan pyörimään fossiilisien korvaamiseksi.

Tolopainen

Visakallo uskoo metsän kasvuun mutta ei aurinkopaneeleihin, joiden hyötysuhde on kymmenen kertaa parempi kuin metsän.

Nostokoukku

Metsän puusto ei tarvitse välttämättä investointeja. Energian talteenotto fotosynteesi on keksitty jo ennen ihmistä. Energian varastointi tapahtuu kasvukautena ympäri vuorokauden ilmaiseksi. Hyötysuhde on silloin 100.

Kalle Kehveli

Taas jälleen kerran 90% tällä palstalla täydellisen kusetuksen kohteena, hoh-hoi-jaa… Visa hyvin kartalla.

Visakallo

Enhän minä Tolopainen vertaa metsän ja aurinkopaneeleiden hyötysuhteita, vaan olen koko ajan kirjoittanut aurinkovoimaloihin sijoitetun pääoman tuotosta. Katsotaan nyt rauhassa, minkä verran näistä investointisuunnitelmista yleensäkään toteutuu, ja kuinka moni rakennettu voimala saadaan kannattamaan.

Apli

Kyllä MTK apua saa tuulivoima asioissa, neuvovat kun osaa kysyä, pitää olla jonkun mhy:n jäsen. Mitä tulee kaukolämpöön niin sen hinnoissa on erittäin kovat nostopaineet varsinkin esim Jyväskylän kaltaisilla seuduilla jossa se tehdään puulla kohta kokonaan, sen verran kuitupuun ja energiapuun hinta on noussut ja ovat päättäneet irtautua turpeesta, noh turve on kallista kun kuuluu päästökauppaan.. Kaikki luonnon rauhaa rakastavat ja erämaata kaipaavat voi siirtyä suomessa idemmäksi sinne ei tule tuulimyllyjä.. Uskon että edullinen sähkö houkuttelee suomeen energiaa paljon syövää teollisuuta mutta mistä työntekijät se onkin toinen juttu.

Esillä 10 vastausta, 2,511 - 2,520 (kaikkiaan 6,863)