Keskustelut Tekniikka Sähkö

  • Tämä aihe sisältää 8,949 vastausta, 117 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 57 minuuttia sitten kmokmo toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,761 - 1,770 (kaikkiaan 8,949)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Tolopainen Tolopainen

    Saihan sitä hankintatukea myös bensa autoihin pelkällä paperilapulla.

    MaalaisSeppo

    Yleensä vanha bensa-auto kuluttaa enemmän kuin uusi. Bensa-auton hankintatuki siis vähentää päästöjä. Romutusvaatimus estää sen, ettei vanha auto jatka päästöjään jossain muualla. Bensa-autoista ei ole ylikysyntää. Tarjontaa riittää.

    Sähköauton hankintakin vähentää päästöjä, mutta hankintatuki ei edesauta päästöjen vähenemistä ylikysynnästä johtuen. Tuki vain nostaa valmistajien tuloja. Tutkitusti ihmisten hiilipäästöt lisääntyvät reippaasti tulojen noustessa.

    Visakallo Visakallo

    Joko Tolopainen on hankkinut täyssähköauton? Miten muuten olet osallistunut uusiutuvan energian osuuden lisäämiseen omassa taloudessasi?

    Tolopainen Tolopainen

    Visakallolla ilmeisen paljon vielä tekemistä päästöjen vähentämisessä, kun ei ole tehnyt mitään.

    Nostokoukku

    Minuakin kiinnostaisi tietää Tolopaisen toimet. Et vastannut Visan kysymykseen, vaan heitit pallon pompusta takaisin.

    Visakallo Visakallo

    Tolopaisen mielestä en siis ole tehnyt mitään päästöjen vähennysten eteen. No, kaikki on tietysti suhteellista, mutta olen omistusaikanani metsittänyt lähes kaikki kotitilani pellot, kasvattanut yli 50 000 kiintokuutiota uutta puuta, toiminut myyntitehtävissä yli 20 vuotta puuta hyvin pitkäaikaiseksi tuotteiksi jalostavissa yrityksissä, rakentanut itselleni puolenkymmentä hirsitaloa ja mökkiä, lämmittänyt ne kaikki hakkeella, pelletillä ja puilla, käyttänyt ilmalämpö- ja poistoilmalämpöpumppuja jo 20 vuotta, toimittanut kahden maakuntapääkaupungin energiayhtiöille tuhansia kiintokuutioita energiapuuta, ajanut metsäasiaa tv:ssä, radioissa ja lehdissä, sekä laittanut tyhjänpuhujille sahajauhoja suuhun eri keskustelupalstoilla. Nyt annan Tolopaiselle vuoron kertoa omista ilmastoteoistaan.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Antti Herlinin haastattelussa (HS) lukijan Jyrki Suhonen kommentti (15:58) energiamuotoihin:

    ”Vedestä voidaan erottaa vetyä useilla eri menetelmillä. Matalan tai korkean lämpötilan elektrolyysiin tarvittava sähköenergia voidaan tuottaa uusiutuvilla energiamuodoilla kuten tuuli- tai aurinkovoimalla tai auringon energiaa voidaan käyttää suoraan fotoelektrolyysissä. Hyötysuhde on vaan niin huono, että kalliiksi tulee loppukäyttäjälle. Jos vetyä tehdään sään mukaan vaihtelevan sähköntuotannon satunnaisesta ylituotannosta, niin se ei riitä alkuunkaan.

    Mitä tulee ympäristöystävällisyyteen, niin uudet tutkimukset kertovat, että ilmakehään karannut vety – huolimatta siitä, että se ei ole kasvihuonekaasu, lämmittää ilmastoa pahasti, koska se hidastaa metaanin poistumista ilmakehästä.

    Muita vedyn valmistustapoja on höyryreformoinnilla tavallisesti hiilivedyistä, mutta siitä syntyy CO2-päästöjä. Lisäksi on hiilen kaasutusmenetelmiä, mutta niistäkin syntyy erilaisia epäpuhtauksia.

    Mitä tulee alkuperäisen kysymykseen – sekoitevelvoitettavuuteen, niin biopolttoaineet tai paistinrasvoista tehtävät uusiutuvat polttoaineet eivät ole ilmastoratkaisu. Maailmassa ei yksinkertaisesti riitä raaka-aineita biopolttoaineteollisuutta varten. Biopolttoaineiden lisää metsien hakkaamista mikä pienentää hiilinielua ja siten vaikeuttaa ilmastotyötä.”

    Summa summarum: ellei sähköpolttoaineet halpene, pääasiassa sähköautoilla ajellaan. Jokunen biokaasuauto ja etanoli- ym. biopolttoainetta käyttävä auto voi olla joukossa. Vai varataanko nestemäiset polttoainelitkut rekkoihin, laivoihin ja lentoliikenteeseen.

    Nostokoukku

    Taitaa vetykupla haihtua taivaan tuuliin. Eihän sen tukemiseen valtio kiirehtinyt antamaan kuin muutaman sata miljoonaa. Jokohan norjalaiset valoivat Inkooseen anturan?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Em. keskustelussa Seppo Mikkonen jatkaa biopolttoaineista:

    ”Tuon tuosta toistetaan, että bio- tai jätepolttoaineet eivät ole ratkaisu, koska niitä ei riitä. Totta, mutta ne voisivat olla merkittävä osaratkaisu.

    Suomessa biokaasun teknistaloudellinen potentiaali olisi noin 1 miljoona tonnia öljyekvivalenttia vuodessa. Suuruusluokkana se on 1 miljoonan henkilöauton tarve, 1/2 kuorma-autojen tarpeesta tai 1/4 koko tieliikenteen tarpeesta. Miksi jättää jo käsillä olevat jätteet käyttämättä? Miksi estää käyttö EU:n polttomoottorikiellolla?

    Vuosi sitten, ennen ”jakeluvelvoitteen” pienentämistä, jo joka viides kilometri ajettiin Suomessa fossiilivapaasti. Toisella tavalla konkretisoituna tieliikenteen CO2 oli jo pienentynyt yhtä paljon kuin liki miljoona täyssähköhenkilöautoa tekisi. Siis merkittävä ja helppo osaratkaisu eikä kuluttajahintakaan olisi paha elleivät uusiutuvat polttoaineet olisi fossiiliaikana päätetyn EU:n pakkoverodirektiivin piirissä.

    Ilmastohaasteeseen vastaamiseen tarvitaan eri keinot rinnakkain eikä yksin sähkön nimeen vannominen. Sähköstä on jo nyt ajoittain paha pula, ja on jatkossakin ellei tuule ja joku ydinvoimala seisoo.”

    Visakallo Visakallo

    Kun Suomi haaveilee Inkoon tehtaasta, Ruotsi jo investoi vihreään teräkseen. GRK sai historiansa suurimman urakan. Se toteuttaa H2 Green Steelin vihreän teräksen tehtaan maarakennus- ja pohjatyöt Luulajan lähellä Bodenissa. Urakan hinta n. 200 miljoonaa euroa. Kauppalehti

Esillä 10 vastausta, 1,761 - 1,770 (kaikkiaan 8,949)