Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 9,028)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tietoa teollisuuden vihreästä siirtymästä, mm. teollisuuden alojen päästövertailu. Terästeollisuuden vihreyttäminen olisi kyllä tarpeen!

    https://afry.com/fi-fi/artikkeli/minkalaisilla-investoinneilla-ja-ohjauskeinoilla-suomen-teollisuuden-vihrea-siirtyma

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Johtava ilmastoasiantuntija Janne Peljo korostaa, että kansallisista tavoitteista ei ole varaa tinkiä:

    ”Vihreän viennin läpimurrossa onnistuminen edellyttää sitä, että Suomi pitää kiinni omasta kansallisesta päästövähennyspolustaan. Niiden tulee edetä käsi kädessä: omat päästöt alas, vihreä vienti ylös. Se on Suomen voittava strategia. ”

    Tähän on Peljon mukaan monia perusteluita:

    ”Suomi ei voi olla kansainvälisillä markkinoilla uskottava ratkaisuntarjoaja, jos emme ole itse edenneet onnistuneesti ilmastokäänteen etulinjassa. Vastaavasti yrityksemme tarvitsevat kotimarkkinoitten referenssejä pärjätäkseen vientimarkkinoilla.”

    https://www.sttinfo.fi/tiedote/suomen-hiilikadenjalki-on-laskettu-tuplataan-vihrea-vienti?publisherId=69819283&releaseId=69962428

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Vihreää siirtymää tämäkin: tehdään jätteestä biometanolia tai uusiutuvan sähkön avulla e-metanolia esimerkiksi autojen tai valtamerilaivojen polttoaineeksi. Tämä ratkaisee varastoinnin ongelman joka liittyy puhtaan vedyn käyttöön. Kööpenhaminaan tulee tehdas. Milloin meille?

    ”The SunGas facilities will utilize its flagship System 1000 platform to convert sustainably sourced residues from the forestry and wood products industries into green methanol.”

    https://www.maersk.com/news/articles/2022/12/15/maersk-and-sungas-renewables-sign-strategic-green-methanol-partnership

    Tolopainen Tolopainen

    Metanolista ei koskaan tule autojen polttoainetta. Sehän on sokeiden viinaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos ei sitten, mutta ammoniakkia laivan moottoriin kuitenkin, tuleekohan siitä typpipäästöjä?

    https://yle.fi/a/74-20010399

    Visakallo Visakallo

    Hieman kyllä ihmetyttää tämä vihreän teräksen tehdashanke Inkooseen. Norjassa olisi vihreää vesi- ja tuulisähköä lähes rajattomasti. Rautamalmi tulisi ilmeisesti Ruotsista ja lakkoherkkä työväki Suomesta. Makeaa vettä tarvitsevat tuotannossa hyvin paljon. No, sitä ehkä vielä riittää Päijänteessä. Kohta pyytävät Suomen valtiolta varmaan rahaakin, vaikka sitä pitäisi olla markkinoilla tarjolla rajattomasti.

    Puuki

    Norjassa on sähkön siirrossa ongelmia enemmän kuin Suomessa. Ja markkinat on lähempänä täällä.   Mutta ei ”pöytälaatikkofirma” kovin vakuuta muuten.

    Tolopainen Tolopainen

    Ammoniakki on vaarallinen tukahduttava kaasu. En menisi sellaisen laivan kyytiin, joka sitä käyttää polttoaineena. Tosin, se on helppo nesteyttää 40 astetta pakkasta niin on nesteenä normi ilmanpaineessa. Miten paljon pakokaasuihin jää palamatonta ammoniakkia.

    MaalaisSeppo

    EU-tuet kiinostaa. Rahoitus ko hankkeessa on suuri ongelma.

    Sähköä Norjassa kyllä riittää, mutta on ainakin Etelänorjassa usein kalliimpaa kuin Suomessa.

    Tuulivoimakin on Norjassa vastatuulessa. Suomessa siihen panostetaan.

    Rukopiikki

    Onhan se aika kamalaa että nyky-yhteiskunnista tuli täysin sähköstä riippuvaisia.

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 9,028)