Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 1,011 - 1,020 (kaikkiaan 8,940)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Metsäkupsa Metsäkupsa

Maalämmöllä on itselläkin lämminnyt, viides vuosi menossa. Hakelaitos on käyttövalmiina, aion ottaa pariksi kuukaudeksi käyttöön kuukauden päästä. Syynä silloin tapahtuva kalliiseen sähköön siirtyminen, nykyinen 4,39 snt/ kWh ja Helen tarjosi jatkoksi vuoden kiinteähintaista sopimusta kiinteään 39,94 snt/kWh. Pörssisähköön on siirryttävä, vuosikulutus rantamökin kanssa 24-28 000 kWh. Josta aurinkopaneelit tuottavat vajaan 20%.

rööri roope

Vaasan sähkökin pudotti sähkön hintaa.Minulla toistaiseksi voimassa

Hinnat 19 /23 snt  ,kk msksu 3.1e,Voimassa kevääseen asti.

Kulutus vähentynyt 300kvh/kk.Talvella enemmän.Vuositasolla pääsen toivottavasti 10000kvh,edellinen vuosi 14500kvh.

Metsuri motokuski

Oletko metsäkupsa miettinyt kuinka paljon se maalämmön osuus on teidän kiinteistöjen sähkönkulutuksesta ? Minulla on ihan sama tilanne v 2024 siirryn kalliiseen sähköön. Mietin tässä että otanko puukattilan käyttöön kovimmilla pakkasilla. Pörssisähköhän ei oikein maalämpö vehkeillä toimi kun se tarvii tasaisen sähkön syötön. Siten pelkästään yöllä sitä ei voi oikein pelkästään käyttää. Sen verran hyvin tuo maalämpö toimii ettei sähkövastuksia tarvitse avuksi ottaa kun rakensin sen varaajien varaan.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Eikö periaatteessa olisi mahdollista keskittää maalämmön vesivaraajan lämmitys (kompressorin käynti) yöaikaan, vaikka veden kierrätys lattiassa (kiertovesipumppu) onkin oltava koko ajan toiminnassa. En osannut ohjelmoida ohjekirjaa lukemalla. Pitää kysyä seuraavan huollon yhteydessä sitä ajastusta.

Metsuri motokuski

Minusta tuossa meidän maalämpöjutskassa ei ole mahdollisuutta ajastaa kompressorin käyttöä muutoin kuin katkaista päävirrat. Sitä en osaa sanoa saako sen kellokytkimen perään. Yleensä nuo ovat jatkuvan virran perässä.

Nimetön

https://fissio.fi/lammityksen-ohjaus-kotiin-ja-mokille Monenlaisia systeemejä on mikä ohjaa maalämpöpumppua jopa huomisen pörssisäkön hinnan  mukaan.

Sitä en osaa sanoa miksi minulla sähkön kulutus on pienempi kuin Annelilla. Pienin vuosi sähkön kulutus minulla oli hakelämmityksen aikana (korjattu vuosikulutus) 4127,91kw. Maalämmön aikana korkein vuosikulutus minulla -21 7800kw ja puita en polttanut kyseisenä vuonna ollenkaan. Nyt marraskuun alussa aloin aamuisin leivinuunissa yhen pesällisen puita polttaan ja huomattava on säästö sähkön kulutuksessa viimmetalveen verrattuna.

Nostokoukku

Marraskuun sähkölasku 43,55. Energia 35,10 , loppu alvia. Talo 157 neliötä, kaikki normaalit kodinkoneet. Vuolukivestä leivinuuni ja puuhella. Niillä tulee hyviä pataruokia ja leppoista lämpöä. Pannuhuoneessa puukattila.

Nuakka

Laskeskelin tuota energiankulutusta itselläni. Aika hyvin tuo 70-80-luvun öljynkulutus 10000 litraa ja nykyinen 100-150m3 haketta vastaavat toisiaan.  Mutta onko tuo 10000l öljyä tosiaan 100000 kwh? Ja olisiko maalämmöllä sähkönkulutus tuosta se n.30000kwh? Rahana tällä hetkellä n 12000€.

Nimetön

Minulla meni aikasemmin haketta n.80m3 vuodessa ja kulutusta oli vähän muuhunkin kuin talon lämmitykseen ja jos nyt menee vuodessa pelkkään lämmitykseen (korjataan arviota) 4000kw x 0.32e =1280 euroa vuodessa lämmitykseen niin ja nyt vähän tuosta pienenee lasku uunia lämmittäessäni. Aikasemmin pelkkä haketuslasku oli noin 350.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Sähkön kulutus oli aikoinaan kun hakkeella lämmitin vajaa 10 000 kWh vuodessa. Silloin ei rantamökillä ollut peruslämmöt päällä, kuten on näinä vuosina ollut.  Nyt sielläkin saunan puolelle jätetään peruslämpö, muualle öljysähköpatteri huoneen keskelle pikkulämpöä ylläpitämään. Joten en osaa tarkkaa maalämmön sähkön kulutusta sanoa, kun kaikki samalla mittarilla.

Esillä 10 vastausta, 1,011 - 1,020 (kaikkiaan 8,940)