Keskustelut Tekniikka sahat ja talvi

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 169)
  • sahat ja talvi

    Huskin miehet ovat aina väittäneet että toimivat paremmin talvella kuin stilhit. Nyt kummiskin kävi sillälailla että sahat olivat kumpikin yön ulkona ja lunta oli satanut niin että kumpikin oli lumen peitossa. No ei siinä mitään huski käyntiin useammalla nykäisyllä ja heti sai huomata että kierrokset pätkii. Sahailin semmosen 15min ja saha rupesikin jotenkuten toimimaan mutta tyhjäkäyntiä ei löytynyt missään välissä joten huskin työpäivä oli siinä. Onneksi omistan myös stiilin kaksi kertaa narusta nykäsin ja käyntiin, eikä mitään ongelmia koko päivänä. Tässäpä huskin miehille pähkinä purtavaksi. Kyseessä 550xp ja ms-201.

  • jees h-valta

    Niin onkin, saksalainen tekee sellaisia ihan liukuhihnatyönä mutta silti laadukkaasti.

    Jätkä

    Kaasu- ja muut liipasimet jäätyy,Käynnistin jäätyy, joka muuta väittää, valehtelee, taikka ei ole sahojaan ympäri vuoden metsässä ilman peitettä pitänyt.

    Nimetön

    Moniin liikkuviin osiin pakkasella parasta aseöljy. Ainakin Sthilin autto kummasti kun asensi kaikki talvisarjat ja vähän lisäksi imastointiteippiä.

    Jätkä

    Aseöljyssäkään ei taida vesi olla kovin hyvä lisäaine, vai estääkö aseöljy veden jäätymisen.

    MaalaisSeppo

    Sthilin ms 200 ja 201 kanssa ainut talviongelma oli, kun jätin sahan pakkaseen epähuomiossa kejujarru päällä. Seuraavana päivänä kyllä lähti käyntiin, mutta kejujarrua ei saanut pois päältä(201). No onneksi oli vanha ms 200 varalla.

    tamperelainen

    Voiteleva lukkosulasuihke  voisi auttaa raivuri jäätyneisiin kaasuliipaisimiin

    pihkatappi

    Lukkosula pullon tyhjensin noihin raivurin liipasimeen ja kaasuvaijeriin kun olivat saaneet vettä sisäänsä, eli sitä piti kyllä sumutella paljon. Sitten ostin sellaisen silikonisprayn, tuntui olevan hyvää ainetta, ainakin toiset oli kehuneet, en muista merkkiä.

    Moottorisahat olen nostanut nyt auton perään, kun hankintapalsta alkaa pikitien laidasta. Ilman mitään suojausta en talvella vehkeitä metsään jätä, ei se ole mukava kun räntä on jäätynyt sentin kerrokseksi sahan kylkiin. Jos palsta olisi kauempana autosta, laittaisin sahan räntäkelillä väljästi muovipussiin havujen sekaan, minullakaan ei tuota paperisäkkiä satu olemaan, olisi varmaankin paras. Joskus kauan sitten jäätyi saha maahan kiinni, no irtosihan se, mutta sahanpohjassa oli sitten kunttaa ja onhan ne aina sellaisia möhkäleitä tosiaan, kun oikein on kuura pinnassa eikä mikään liikkuva osa liiku.

    Husqvarnan talvisuojan laitoin ilmastointiteipillä paikalleen ja tein reiän sylinterin ja kaasuttimen välille, kuten ohjeissa on painettuna. Ms200 on varasahana ja eilen lepuutin vähän käsiä sahaamalla pari tankillista silläkin ja kun puissa ei enää lunta ole, ei ollut mitään ongelmiakaan. Maassa on kuitenkin vielä lunta aukeammilla paikoilla haitaksi asti ja tiheämmissä sitten selvästi vähempi.

    Tolopainen

    Eikös ne motot tee nuo hakkuut tähän aikaan vuodesta. Moottorisahauskelit tulee sitten kevättalvella. Ei pidä lähteä sahan kanssa hankeen rämpimään jos ei ole pakko varsinkaan näiden tronikkien. Suosittelen jotain muuta harrastusta vaikka hiihtoa.

    Jätkä

    Kaikki eivät muista Pikku-Tilhissä kääntää sitä lappua säätösuuttimien vierellä, jossa on mm lumihiutaleen kuva. Temppu olisi helppo, mutta kaikilla ei raksuta sen vertaa…

    Artolla on ihmeellisiä sahoja, kun niissä ei räntä kylkiin tartu, vaikka sitä kuinka sataisi.

    Jätkä

    Tollo on kerrankin hajulla kelien suhteen. Mikä pakko on mennä lumihankeen rypemään nyt, kun siellä ei ole lumettomana aikana kertaakaan käynyt?

    Kyllä nuo harrastushakkuut kannattaa ajoittaa kelien mukaan. Toista se on oikeilla ammattilaisilla.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 169)