Keskustelut Tekniikka Sahassa käytettävä teräketjuöljy

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 152)
  • Sahassa käytettävä teräketjuöljy

    Merkitty: 

    Olen käyttänyt Tapio-teräketjuöljyä ja öljy on omasta mielestä ihan ok. Tulee talvella astiasta ulos eli voi käyttää kelillä kuin kelillä . Olen käyttänyt öljyä kahdessa eri sahassa ja ja ”ominaisuutena” on joskus että öljyä ei tule  ketjulle tasaista määrää. Kesällä jos sahaa niin näyttää olevan aika juoksevaa mallia.

    Nyt on astia lopussa ja kyselisin että mitä oljyä ”ammattimiehet” käyttää ja ne jotka vastaa että ihan sama mitä sinne laittaa niin ei kannata vaivautua.

  • Jätkä

    Musta vana tulee tietenkin vaikka lumeen, jos öljy on mustaa.

    Jos taas öljy on kirkasta, niin sen vana ei edes hangesta erotu, vaikka se lentää ihan samalla tavalla.

    paljon on tullut sahattua ja kokeiltua erilaisia öljyjä, eikä vielä ole löytynyt sellaista öljyä, joka pysyy teräketjussa. Toisaalta olisihan mielenkiintoista katsoa, miten teräleikkaa puuta, kun siinä olisi vaikkapa vain puoli litraa öljyä.

    Jeessi on aivan oikeassa sanoessaan, että puolikin öljytankillista on jopa runsaasti voideltu. Jos kolmasosa tankillisesta kuluu bensatankkia kohti, niin terää katsottaessa havaitaan kyllä, että se on öljyinen.

    Öljyn laadulla ei ole merkitystä, kun moottoriöljy on moitteettomasti voidellut moottoria öljynvaihtoon asti, ei sen voitelukyky lopu siihen, että se otetaan pois.

    Välttääksemme öljypumpun ja öljykanavien tukkeutumisen, kannattaisi jäteöljypöntössä olevaan öljyyn kaataa vettä jonkin verran. Pakkasella vesi jäätyy pohjalle ja puhdas – vaikkakin värikäs – öljy tulee pöntöstä pois ja sitä voi huoletta käyttää.

    Olen käyttänyt mustaa jäteöljyä ja käytettyä vaihteistoöljyä, kuten myös käytettyä hydrayliikkaöljyä. Olen käyttänyt sitkostettua ja puhdistettua teräketjuöljyä, kuin myös rypsiöljyä, joka on todella liukasta tuoreeltaan. kuivuttuaan se on aivan hirveetä.

    Pitäisi myös lukea ja ymmärtää, kun pöntön kyljessä lukee: Vältettävä ihokosketusta.

    PS: Jos laippa kuumenee, kun sahataan, syy ei välttämättä ole voitelussa, vaan ketju on tylsä ja saha – sekä sahaaja liian voimakkaita.

    saha1

    ”Mutta ongelmana on huskun 543:n tapa laskea alleen varastossa. Saha on käynyt huollossa, mutta vaiva ei korjaantunut. ”

    Ota työpöydälle että näet pumpun ja puhdista ympäristö niin sieltä se vuoto alkaa. Pumpun ja lohkon läpivienti sekä laipalle menevän letkun lähtö. Tiivisteliimoja ja nippusiteitä näissä korjauksissa tarvitaan, moni ammattisaha vuotaa myös uutena noista paikoista eli uusien letkujen vaihto ei auta.

    Olen korjannut pari uutta 346xp sahaa joilla ikää pari kuukautta ja vuotivat paljon.

    Öljyihin liittyen, kuinka paljon vielä mineraali-teräketjuöljyjä ”vuosittain” litroissa käytetään motoissa ja muissa harvestereissa?

    Jätkä

    On selvää, että jos öljytankki on täynnä kylmää oljyä, niin se esim lämpäisemmässä sahassa laajenee ja tursuaa ulos ilmareijästä.

    Sahauksen jälkeen sahan laipan tyvi on öljyinen, eikä sitä mikään pidättele, vaan öljyä vuotaa hieman. Jos sitä ei vuoda yhtään, ei taida voitelukaan toimia.

    Minulla on pari muovilaatikkoa = Husqvarnan sahankuljetuslaatikkoa, johon mahtuu kaksi M-sahaa pakoputket vastakkain, taikka saha ja kombikannu, varustevyö ja vänkäri tai parikin.

    Sellaisia ei enää myydä, mutta on varuste, jonka moisen hankintaa voi vilpittömästi suositella, jos löytyy sopiva jostain.

    Jos öljypumppua ei ole irroitettu, on turhaa mennä sitä ”korjaamaan”, koska korjattavaa ei ole.

    Puuki

    Teräketjuöljyä leviää jonkin verran sumuna hengitysilmaan, joten jotain merkitystä on sen laadullakin. Mustassa jäteöljyssä on nokea yms. lisäaineita enemmän kuin puhtaammassa öljyssä.

     

    Ola_Pallonivel

    Maaseudulla asenteet muuttuu hitaasti, on tullut huomattua. Esim. jätteestä ei haluta maksaa, tai vesien suojelu on turhaa. Jotkut purkaa asbestia itse, kun niin on tehty ennenkin. Sama koskee jäteöljyä. Sen voi toki viedä kierrätykseen ilmaiseksi, mutta tieto leviää hitaasti.

    Jätkä

    Käytetty hydrayliikkaöljy on takuulla puhtaampaa kuin jäteöljystä siivilöitu ”metsuri”-öljy tai vastaava.

    On hölmön hommaa kärrätä jäteöljy kierrätykseen ilmaiseksi ja ostaa se takaisin pari euroo litra.

    ”Teräketjuöljyä leviää jonkin verran sumuna hengitysilmaan, joten jotain merkitystä on sen laadullakin. Mustassa jäteöljyssä on nokea yms. lisäaineita enemmän kuin puhtaammassa öljyssä.”

    Hangellehan se tuolla edellä levisi – ei keuhkoihin. Jäteöljyssä ei ole varoitusta : ”vältettävä ihokosketusta”. Se on siis kuitenkin terveellisempää kuin huippukallis rypsiöljy?

    Nimetön

    Vaikka ei olekkaan Hakkiteräketjuöljy valmistettu  moottorioljystä vaan puhtaasta teollisuuden käytetystä oljystä niin jonkunlainen varotus kummiskin oljystä on.

    ”ENSIAPUTOIMENPITEET
    4.1. Ensiaputoimenpiteiden kuvaus
    HENGITYS: Toimita hengitysteitse altistunut raittiiseen ilmaan. Pidä levossa ja lämpimänä.
    IHO: Riisu likaantunut vaatetus. Pese iho vedellä ja saippualla.
    ROISKEET SILMIIN: Huuhtele runsaalla vedellä vähintään 15 minuutin ajan silmäluomet levittäen.
    NIELEMINEN: ÄLÄ OKSENNUTA. Huuhtele suu vedellä.Toimita potilas lääkäriin.
    Epäselvissä tapauksissa ja oireiden jatkuessa ota yhteys lääkäriin.
    4.2. Tärkeimmät oireet ja vaikutukset, sekä välittömät että viivästyneet
    Tuoteroiskeet voivat ärsyttää silmiä ja ihoa. Pitkäaikainen ja/tai toistuva ihokosketus voi aiheuttaa ihon
    kuivumista, ihoärsytystä ja mahdollisesti ihottumaa.
    Öljysumun hengittäminen voi ärsyttää hengitysteitä.”

    Korpituvan Taneli

    Olen kyllä jätkän linjoilla tuosta öljyn laadusta. Jos on itsellä traktori niin kyllähän sen moottori-, vaihteisto- ja hyrdauliikkaöljyt sahan kautta kannattaa kierrättää. Minullä on vain ruohonleikkureita ja rautahepo, niin jäteöljyjä on niin vähän ettei niistä mihinkään käyttöön ole.

    Nämä siivilöidyt öljyt ei ainakaan omia traktoriöljyjä kummempia ole. Minäkin Tapioöljystä sain kaksi purkkia, joissa oli selvää paskaa neljännes.

    Noita Moto K ja T pönttöjä olen ostanut. Aika notkeita ovat, mutta 201:ssä on säätö. Tosin mulla on toisena sahana 520, jossa pitää öljy olla kankeampaa, kun ei ole säätöä. En muuten taatusti koskaa enää osta sahaa josta puuttuu öljyn säätö.

    Oma lukunsa oli tuo huskun reppuraivuri, jossa säätö on, mutta ei saa sopivan pienelle ja vielä kun kulmavaihde on öljytankissa, niin pitää olla tarkkana. Sitä varten ostan nyt tuota IKH:n ISO VG100 öljyä.

    Rypsiöljyihin en sotkeennu, kun sahan pitää koska tahansa kestää kuukausienkin huili ja kuitenkin sitten toimia välittömästi. Kyllähän ne iho-ongelmatkin pitää ottaa todesta, mineraaliöljyistä en ainakaan minä saa mitään oireita.

    Kyllähän kaikki sahat ainakin jonkun tipan yljyä vuotavat. Sitä varten on kai kaikilla automerkeillä takakonttiin saatavissa kunnon umpinainen kaukalomatto. Se on kai kaikilla suolaisen hintainen, mutta hintansa väärti. Siitä saa vaikka isommankin lätäkön siivottua, niin että emäntä ei edes ehdi siitä pillastua.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Tuosta kaukalomatosta. Se on kyllä usein suolainen sen hinta, mutta tuo HVA:n laatikko on siitä kätevä, että kun sen nostaa pois takaloosterista, niin kerralla tulee kaikki – myös öljytipat.

    Samoin kun lähtee kaikalle, niin kertanostolla tulee kalusto mukaan, ellei laatikkoon ole pakannut niin painavaa lastia, että ei jaksa nostaa.

    Joskus käytimme suksiboksia auton katolla ja sinne sai kivuttomasti talteen kamat, auton matkustamossa ei saisi bensiini haista, kun maantiellä liikutaan.

    wanhajätkä

    Hydeöljy on ihan parasta laatua käytettynäkin terästettynä Sitkolla. Ei haise niinkuin jokku vaihteistoöljyt. Kyllähän ne metsurihousut on aika äkkiä öljykangasta. Öljyinen puruhan siihen lentää. Miten siinä vältät ekoöljyjen ihokosketuksen? Hakekaa joltakin nuukalta motomieheltä sitä Sitkoa.

    Kiva ku jätkäkin on taas kommentoimassa….kovin olikin pliisuja nämä keskustelut…

     

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 152)