Keskustelut Tekniikka Sahassa käytettävä teräketjuöljy

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 152)
  • Sahassa käytettävä teräketjuöljy

    Merkitty: 

    Olen käyttänyt Tapio-teräketjuöljyä ja öljy on omasta mielestä ihan ok. Tulee talvella astiasta ulos eli voi käyttää kelillä kuin kelillä . Olen käyttänyt öljyä kahdessa eri sahassa ja ja ”ominaisuutena” on joskus että öljyä ei tule  ketjulle tasaista määrää. Kesällä jos sahaa niin näyttää olevan aika juoksevaa mallia.

    Nyt on astia lopussa ja kyselisin että mitä oljyä ”ammattimiehet” käyttää ja ne jotka vastaa että ihan sama mitä sinne laittaa niin ei kannata vaivautua.

  • Jätkä

    Minulla ketjut ja laippojen kärkipyörät alkoivat kestää, kun uskoin, että kulunut vetoratas yhdessä hieman vanähtäneen ketjun kanssa aiheuttaa ketjun katkeilua ja kärkipyörän halkeamista. Kiitos tuosta kuuluu Evon lehtori Holopaiselle.

    Nostokoukku

    Kuluneella vetorattaalla ja ketjulla sahatessa ketju alkaa pompottamaan. Syö laippaa ja katkaisee itsensä. Kiitos havainnosta kuuluu ohuelle rahapussilleni.

    Puu Hastelija

    Täällä ei ole ollut juurikaan ongelmia viime aikoina öljyjen – eikä myöskään kärkipyörien saati ketjjen kanssa.  Ei ole kyllä tullut sahailtuakaan.

    Jätkä

    Nostokoukku. Kyllä havaintosi ovat aivan oikeat. Kun vetoratas on kulunut liikaa, on sen halkaisija niissä ketjun kosketuskohdista mitaten kulunut yli 0,5 mm. Vetokehältä saa työntömitalla mitattua syntyneiden kolojen syvyyden, eikä se saisi olla yli 0,25 mm.

    Tyhmempikin tajuaa, että kun ketju käytössä ”venyy” ja vetoratas pienenee, niiden yhteensopivuus huononee – sama tapahtuu myös kärkipyörällä.

    Kaikkein tyhmimmät eivät ymmärrä, miksi ketju , sitä käsin pyöritettäessä, rutisee. ja joka vetohampaan kodalla nytkähtää. Uudenveroiset terälaitteet eivät rutise, ja ketjua nopeasti nykäistäessä, se menee suhahtamalla annetulla vauhdilla jonkin matkaa. Öljylaatu ei siihen juurikaan vaikuta, paitsi rypsiöljy on liukkaampaa.

    Nyrkkisääntö on ollut, että vetorissa vaihdetaan noin kolmen ketjun jälkeen ketjunvaihdon yhteydessä uuteen. Näin ketjut voi sahata loppuun, ne eivät katkeile, eikä rutaja pyöriessään.

    Minä en yleensä omassa sahailussani kiristä ketjua oikein tiukalle. Rehellisesti sanottuna se mieluummin hieman roikkuu. Kyllä pyörii kevyesti ja äänettömästi.

    Tomperi

    Jätkä, entä jos laittaa hieman suuremman vetorattaan niin eikös se poistaisi vähentäisi tuota vetorattaan kulumisesta johtuvaa haittaa?  Minulla on polttopuiden pienemisiin tarkoitettu iso husky, ihmettelin jälleenmyyjälle kun laipat ei kestä, syy selvisi.  Olin ostanut tarjouksesta laippa ja teräketju paketteja. Sanoi että osta 1,5 mm laippa ja teräketju, kestää. eivät olleet tarjouksessa mutta näyttää siltä että kyllä muuten kestää.

    Nostokoukku

    Ei vetorattaan vaihto 7-hapaisesta 8-hampaiseen kulumisesta aiheutuviin ongelmiin auta. Kasilla tulee ketjuun vähän vauhtia lisää, mutta kuuluessaan aiheuttaa saman ongelman. 1,5 millisellä on vähän suurempi vastus, mutta jos on iso saha, eroa ei huomaa ja saattaa kestää paremmin. Tärkein asia kuitenkin laipan, ketjun ja vetorattaan kestämiselle on oikea viilaus. Ei liikaa ”haukannokalle” eikä takakenoon ja molemman puolen hampaat viilattava samaan kulmaan. Kaikki hampaat vielä saman mittaiseksi. Jos parikin hammasta on eri mittaisia, aiheuttaa ketjun tärinää ja lyhentää käyttöikää.

    Pavekka

    Tylsällä ketjulla saa kätevästi vehkeet rikki, kun paikat kuumenee. Sitten alkaa se poru nykyajan kuttaperkkasahoista..?  isompi vetoratas harventaa kokonaisvälitystä eli ketjunopeus kasvaa jos moottori jaksaa pyörittää harventunutta välitystä samaan malliin. Luultavasti ei lisää kestävyyttä. Ketjun kireydelläkin on merkitystä. Ollut monta pilattua laippaa jossa ketju roikkui. Kyllä se aina kestävyyden kannalta ja muutenkin olisi parasta jos kalustoa huollettaisiin säännöllisesti. Voi olla että tuottavuuskin paranisi.

    Nostokoukku

    Appiukolla oli aikoinaan sementtisäkin painoinen Homelite rankasahana. Tykkäsi kovasti, kun sai kuulemma oikein painaa rankakasaan. Ei tykännyt ammattisahoista, nykyajan rimpuloista, jotka vähänkin painaessa tukehtuvat. Oli turha selittää, ettei sahaa tarvitse omalla ruumiinpainolla rankakasaan painaa. Jos ketju on kunnossa, saha vetää kyllä itse itsensä puuhun. Ukolla oli ketju siinä kunnossa, että oli ihan sama miten päin se laipalla oli. Ketju on oltava napakan kireällä. Löysä roikkuva ketju syö laipan kärkeä heti kärkipyörän takaa ja kuluttaa enemmän myös vetoratasta.

    Jätkä

    Kun teroittaa ketjun vaikkapa vaan kerran viikossa ja silti sahaa ahkerasti jopa lähes 40 tankillista viikossa, on mahdollista saada ”Kovametalliketju”. Elikkäs kourun reuna hangatessaan kuumenee – ja karaistuu niin, että viila vain vinkaisee, kun sitä tarjoaa hampaaseen.

    Silloin ei auta muu kuin timanttiviila taikka teroituskone, jonka laikalla tuo pintakarkaisu poistetaan. Etevimmät tosin polttavat hampaan särmän juurikin teroituskoneella.

    On pienimunaisten ropakantaa, että löysä ketju syö kärkipyörän jälkeen laippaan kuopan. Keskipakovoima kärjessä ei vaikuta niin. Kuoppa syntyy, kun laippaa ei huolleta riittävästi. Kiskoihin pitäisi hioa ns ”Apusärmä” 45 asteen kulmaan, joka estää kiskojen leviämisen ja lohkeilun.

    Minusta pahin haitta vetorattaan suurentamisesta on se, että kiihtyvyys heikkenee ja esim tyvellä vääntö myös. Kun esim kaatosahauksessa laittaa välillä vänkärin sahausrakoon, ei ketju lähdekään pyörimään kovin rivakasti. Vallankaan ”Isäntälinjan” sahoissa, joiden kierrokset eivät juuri kymppitonnin päälle nouse, kiihtyvyys on jo valmiiksi surkea.

    Terälaitteita ostettaessa ei kannattaisi sortua yhtä kertaa useammin oudon – tuntemattoman merkin tarjoushintoihin. Ketjuissakin Kiinalainen 4:n euron ketju on tarkoitettu hyllyn koristeeksi, ei sillä ole käyttöarvoa. Samoin paketti, jossa saa kaksi ketjua ja laipan kympillä, kannattaa ohittaa silmiä räpsäyttämällä.

    Ketjun katkeaminen vauhdissa saattaa maksaa sahan runkovaurion verran ja lisäksi ketjun pää voi huitaista palleroisiin katkeamisen jälkiseurauksena.

    Nostokoukku

    Jätkä. Luulen, että minun munani ovat vain keskikokoa, mutta jotain tuli sahoista, ketjuista ja laipoista 20 vuoden ammattimetsuri uralla opittua. Löysällä roikkuvalla ketjulla sahattaessa ketju ei kuormita tasaisesti laippaa. Etenkin karsittaessa sahataan enimmäkseen laipan kärkiosalla ja laipan kärkiosa kuormittuu eniten alapuolelta juuri kärkipyörän takaa. Siihen syntyy kierrettä ja kuluu selvä painauma. Kierre on lohkeamisen takia viilattava ajoittain pois, laippa on lisäksi hyvä kääntää ajoittain toisin päin juuri tasaisemman kulumisen takia. Tuohon laipan osaan ei syntyisi tuota kierrettä, jos siihen ei kohdistuisi suurin kuormitus. Löysä ketju nopeuttaa tätä kulumista. Syntyneet terveet viilataan pois lohkeamisen estämiseksi, kulumisen estämiseksi viilauksesta ei ole apua. Löysä, roikkuva ketju on muutenkin ”holtittomampi” sahata. On isomunaisten machoilua sahata roikkuvalla ketjulla. Heillä on vaarana, että kriittisellä hetkellä päähän ei riitäkkään verta ja menee taju, tai ainakin järjen käyttö estyy. Koskaan en ole saanut sahaamalla ketjua niin kuumaksi, että se karaistuisi. Teräksen karaisu kun vaatii yli 1000 asteen lämpötilaa. Halpisketjujen osalta olemme saman kokoisilla munilla liikenteessä. Halvan ja hyvän valmistaminen on lopetettu jo kauan sitten.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 152)