Keskustelut Tekniikka Sahan varaosapaketti

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 26)
  • Sahan varaosapaketti

    Mielestäni, kun oikeasti tehdään työtä, pitäisi metsässä pystyä tekemään täysiä työpäiviä.
    Kuitenkin saha, vaikka se on kuinka hyvää laatua ja hyvin huollettu, menee tilaan, jossa se vaatii jopa korjausta.
    Siksi olen suositellut kaikille ja myös itse pitänyt repussa varaosia. Varustus on suunnilleen seuraava:
    Kulutusosat – Terälaitteet ( uudet ketju, laippa, vetorissa) RS pari varaterää.
    – Laipan / terän mutteri (alkuperäinen)
    – Kytkinjouset
    – Käynnistinnaru (merkkikohtainen)
    – Käynnistimen jousi
    – Narupyörä
    – Sytytystulppa
    – Ilmansuodatin
    – Polttoainesuodatin
    – Merkkikohtaisia ruuveja pari kpl
    – Myös VC- tai talouspaperia
    Varaosat ovat sitä sarjaa, joka sahan eliniässä yleensä kuluu loppuun tai särkyy normaalikäytössä.
    Itse olen nuorena tehnyt remontteja kaikkiin noihin kohteisiin ja lisäksi vaihtanut kaasuttimeen osia talvella metsässä.

  • MIKANDER

    Sen verran on duunimuuttunut ei mitään varaosia
    Matkassa vaan toinen saha matkassa 3.kpl
    ei pääse palkoille jos joudut remonttiatekemään
    Raivarita myös 2.kpl matkassa Ei nykypäivänä
    Mesurit puuhaa muuta kuin 1.enskaa raivuuta
    pottiputki pihapuita NE AJAT ON ELETTY
    KUIN SAHALLATUKKEJA TEHTIIN
    Itse olen ollut paljon tienvierssä duunissa
    Ja kevarattien vieressä

    Jätkä pätkät

    Jos kaikki huollot tehdään varman päälle, niin tuleepahan touhulle hintaa. Esim kännistimen jousen vaihto kasetissa kestää viitisen minuuttia., samoin narun. kuitenkin jousi saattaa maksaa useamman tunnin palkan, joten sen vaihtaminen varmuuden vuoksi on rahan repimistä tuuleen.
    Ilmansuodattimen vaihtaminen aamulla pestyyn vie noloimmaltakin metsurilta minuutin.
    Alan kyllä nyt ymmärtämään smirgelillä ketjunsa teroittavia, kun viilaus maastossa vie aikaa pari minuuttia, niin nämä raahaavat sahan kotiinsa ja autotallissa smirglaavat terän ”kuntoon”.
    He eivät ole ilmeisesti terävällä terällä koskaan sahanneet.
    Kyllä hölmö saa olla, mutta ei taitamaton.

    arto

    Raivailussa mukana viila, vara tulppa. kulmurin rasva. haritusrauta. Moottorisahauksessa viila, tulppa, laippa. ketju..Niillä on pärjätty kaiket työpäivät.

    rame

    Pikkasen menee ohi otsikon mutta aiheessa kuitenkin, kuinka paljon sahaatte samalla ketjulla?
    Aamulla vaihdoin uuden ketjun ja muistelin että parikymmentä tankkia ensiharvennusta sahannut (Hva XP550), viilaa käytän kerran paivässä ja sen pari-kolme tankkia menee päivässä.
    Vertasin ketjuja ja hammas melkein puoleen kulunut ja ”nousua” kärjessä havaittavissa. Voipi olla että viilaan liikaakin kerralla, kolme-neljä työntöä.

    Anton Chigurh

    Sata tankillista menee kevyesti (stihlin ketjulla), jos ei kiviä sahaile. On tietenkin hyvä osata teroittaa.

    tamperelainen

    …..Vertasin ketjuja ja hammas melkein puoleen kulunut ja ”nousua” kärjessä havaittavissa. Voipi olla että viilaan liikaakin kerralla, kolme-neljä työntöä……

    Pari viilantyöntöä/hammas riittää

    Jätkä pätkät

    Pahimmillaan ketjut menivät loppuun silloin, kun vielä hakkasin kuusikon avohakkuuta. Ketjut olivat Oregonia, saha HVA 280 ja ketju kului loppuun n. kahdessa viikossa. Teroius joka tankilliselle, eikä kiveensahauksia. Parissa viikossa meni aina reilu 300 kiintoa puuta pötkölleen. Ehkä noin 60 sahaustuntia ketjulla, mutta kuusessa on kovat oksat, joten ketjua se söi. Myös kärkipyörät ja vetorissat halkesivat helposti.

    Metsuri motokuski

    Ajatella. Motolla tuo määrää hakataan tuurissa hyvässä metsässä ja korkeintaa kahdella ketjunvaihdolla päästään. 😀

    Jätkä pätkät

    Sillähän ei ole mitään merkitystä, kuinka äkkiä tai kauan motolla tehdään se työ. Jos moto hakkaa päivän ja metsuri kymmenen päivää, niin kymmenen metsuria hakkaa sen päivässä ja kaksikymmentä puolessa päivässä.
    Kummastuttaa vaan se, että pystykaupassa maksetaan samaa hintaa puukuutiosta kuin hankintana, vaikka koneketjun osuus on kuitenkin yli kympin / kiinto.
    Toki Manuhakkuussa hakkuu ja ajo maksaa aina yhteensä yli kaksikymppiä / kiinto.

    Metsuri motokuski

    Ei olekkaan. Tuli vain mieleen kuinka kehitys on mennyt eteenpäin. Motolla aukkohinta on noin 3-4 euroo motti ja ajo saman verran. Eli alle kympissä pyöritään.

    Mutta jatketaan vain keskustelua sahan varaosista. Tämä oli vain sellainen sivujuonne.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 26)