Keskustelut Tekniikka Sahan varaosapaketti

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 26)
  • Sahan varaosapaketti

    Mielestäni, kun oikeasti tehdään työtä, pitäisi metsässä pystyä tekemään täysiä työpäiviä.
    Kuitenkin saha, vaikka se on kuinka hyvää laatua ja hyvin huollettu, menee tilaan, jossa se vaatii jopa korjausta.
    Siksi olen suositellut kaikille ja myös itse pitänyt repussa varaosia. Varustus on suunnilleen seuraava:
    Kulutusosat – Terälaitteet ( uudet ketju, laippa, vetorissa) RS pari varaterää.
    – Laipan / terän mutteri (alkuperäinen)
    – Kytkinjouset
    – Käynnistinnaru (merkkikohtainen)
    – Käynnistimen jousi
    – Narupyörä
    – Sytytystulppa
    – Ilmansuodatin
    – Polttoainesuodatin
    – Merkkikohtaisia ruuveja pari kpl
    – Myös VC- tai talouspaperia
    Varaosat ovat sitä sarjaa, joka sahan eliniässä yleensä kuluu loppuun tai särkyy normaalikäytössä.
    Itse olen nuorena tehnyt remontteja kaikkiin noihin kohteisiin ja lisäksi vaihtanut kaasuttimeen osia talvella metsässä.

  • rame

    En tiedä mitä ”oikeasti töitä” tarkkaan ottaen tarkoittaa mutta en ymmärtääkseni tee niitä kun sahaan pari-kolme tankkia päivässä.
    Mukana repussa sahaan liittyen (ms/rs) teräviila, sytytystulppa ja sahan mukana tullut monitoimityökalu.

    TOS

    Minulla metsässä eväsrepussa mukana on:
    varaketju,viila,tulppa ja avain niiden vaihtoon
    Autossa on aina varasaha mukana.

    Jätkä pätkät

    Usein ”varasaha” on niin kaukana, että sen hakeminen auton perästä kestää niin kauan, että esim narun vaihdon tekee siinä ajassa hyvinkin.
    Usean sahan loukku on monesti sellainen, että yksikään saha ei ole oikein lyönnissä. Pidin aikoinaan vanhemman – ehjän sahan varalla, mutta kun piti sillä sahata, se ei ollutkaan heti lyönnissä, vaan oli tankit tyhjät, ketju tylsä tai muuta askarreltavaa, niin luovuin niistä.
    Periaatteessa yksi saha, joka on aina kunnossa. Jos tulee korjaamopäivä, menee saha vaihtoon.
    Joskus on ollut palsta sellaisen kävelymatkan päässä, että olen vienyt bensaa ja öljyä sellaisissa astioissa ja niin vähän, että olen voinut jättää kannut palstalle lopettaessa. (Ajomies on saanut tuoda ne pois)
    Kaikkein pitkin matka palstalle on ollut n. 8 km kävelyä. Myrskytuhoja kaksi päivää. Lunta 40 senttiä.

    Jätkä pätkät

    Itselläni on mennyt ruotsalaissahoista lukematon määrä narupyöriä.Jonseredin käynnistimen jouset todella kehnoja. Käynnistinkynnen jouset ovat myös olleet arkoja, mutta ruotsalaisissa niitä on kaksi, yhdelläkin pärjää päivän. Tilhin 200- malliin olen vaihtanut varmaan kymmenen jousta.
    Kytkimen laakereita en milloinkaan.
    Se on hieman merkkikohtaista tuo osien kesto.
    Kerran muuten jäi käynnistinnaru pihalle, kun aamulla sain sahan käyntiin. Ei ollut silloin varaosia, joten sahaa ei voinut sammuttaa koko päivänä, tankkasin käyvään sahaan neljä kertaa, mutta terottaa en uskaltanut. Silloinkin oli autolle helvetin pitkä kävelymatka.

    Jätkä pätkät

    Roisto reipas – Etkö voidellut kytkimen laakeria kerran viikossa?
    sahasitko kenties housujen viiltosuojaan?
    Jonssin pikkumalleissa aikoinaan oli lapselliset narupyörät. Se oli osasyynä, kun lopetimme Jonssien oston, että käynnistyslaite oli ala-arvoinen.
    HVA:n narupyörät ovat myös ”levahtaneet” kovassa käytössä.
    Uusimmista malleista ei ole enää kokemusta, koska olen ollut jo pari vuotta eläkevaarina.
    Shindaiwa – sahoista on valtavan hyvät kokemukset. Tosin kauppias päivittelee, kun varaosia ei mene lainkaan kaupaksi.
    Ammattikäyttöön on kaksi mallia: 49 kuutioinen ja 45 kuutioinen. Sahan käyntivarmuus on omaa luokkaansa ja käteensopivuus on aivan huippujen tasolla.

    tamperelainen

    Oma varustus on niukka,latta-,ja pyöröviila,pieniruuvari kaasuttajan säätöihin,tulppa-avain,torx27,5,5mm urakantaruuvari,varaketjuja 1 -2kpl,vetonarua valmiiksi pätkittynä päät sulatettuna,ehkä vetorissa(vaidanjoskus 8h rattaan 7h:n tilalle),pieni rasvaprässi,purukannen varamuttereita
    Itsellä myös hyvät kokemukset Shindaiwa 480 sahasta,oli 15v käytössä,yhden vuoden ykkössahans,pari talvea sitten vielä metsässä muovipussissa varasahana
    Nuo käynnistysnarut ovat tuleet paljon kestävämmiksi.Husqvarna 154 katkoi narujaan paljon,se pyrki aina joskus käynnistymään väärin päin pyöriväksi ja kävikin muutaman kerran väärinpäin
    Viime vuodet olenkäytelyt Dolmarin sahoja,ei laadussa moittimista ja hinta sopiva ei tarvi ainakaan varaosarepun kanssa kulkea
    Hankintasavotalle ylensä vien enempi polttoainetta,öljyä ja joku vanhempi,käyntikuntoinen varasahaksi

    Metsuri motokuski

    Minulla ei ole minkäänlaisia varaosia. Tosin kyllä vanha tulppa on repussa mutta sitäkään en vaihda vaan vaihdan uuden kotona hyvissä ajoin. Autossa on varasaha mutta jos vanha puutuu metsään lähden kotiin ja hoidan siellä homman kuntoon. Lauantai on huoltopäivä ja silloin huollan työkalut sellaiseksi että viikon taas pärjää.

    Jätkä pätkät

    Silloin kun toimeentulo ei ole kiinni työn tuloksesta, eli työ on vain harrastus, voi toki pitää rokulipäiviä.
    Esim kärkipyörä voi haljeta milloin tahansa, samoin vetorissa ja teräketju voi vaurioitua niin, että se menee vaihtoon.
    Kytkimen laakeria voi rasittaa esim ketjun liiallinen kireys ja suhteettoman pitkät tyhjäkäyntijaksot. Samoin kampiakselin pään heitto saattaa rasittaa laakeria epänormaalisti.
    Miksi sitten kantaa bensakannuakaan metsään, senhän voi kotona autotallissa tankata – sahan.
    Se vaan, että ei ole paljoakaan aihetta kerskua työsuorituksillaan virkaveljien kanssa, on parempi pitää suunsa kiinni, kun oikeat metsurit kertovat kahvikupposen ääressä muutaman kymmenen kiinnon päiväsuoritteista.

    Jätkä pätkät

    Eipä metsässä kannata aamupimeällä istuksia, kun ei vielä näe mitään. Eikä siellä hyödytä iltapimeässäkään kyttäillä, ellei välit emännän kanssa vaadi moista. Kyllä nuo yhtiöiden elinkautiset metsurit aamupalaveria pitää ABC:llä.
    Tehokas työaika lienee kuuden tunnin paikkeilla ja työpäivä korkeintaan kahdeksan tuntia.
    Jos hyvässä kunnossa olevalla HVA:lla jaksaa joka päivä sahata neljä tankillista (ei koske avohakkuuta) , niin ellei tuotos riitä, kannattaa opetella oikea työtekniikka tai vaihtaa ammattia.

    Metsuri motokuski

    No jos metsässä pitää alkaa remonttia tekemään niin onhan huollot hoidettu päin p….sttä. Ilman muuta varaketjut / terät on hyvä ja ehkä laippa on hyvä ainakin autossa. Mutta jos vetonarut metsässä poikii niin huoltojen huolimattomuus on ollut kyseessä. Itse vaihdan narut jo hyvissä ajoin autotallissa ettei tarvii työtä sen takia keskeyttää. Mutta jokainen saa tietenkin tehdä miten haluaa vaikka kottikärryllä varaosia kantaa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 26)