Keskustelut Metsänhoito Sahan säilytys savotalla

Esillä 9 vastausta, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sahan säilytys savotalla

    Missä säilytätte sahaa ja muita varusteita savotalla yön yli? Itse säilytän pääosin aina työmaalla. Talvea vasten pöllisavotassa tulee aina laitettua läjän alle aluspölli kannonpäältä että saa talvella puut irti ja kyytiin. Samalla läjän alle jää hyvä suoja heittää saha, kypärä ja vyö, sylillinen havuja sivulle suojaksi jos sattuu yöllä räntää nakkaamaan niin mukavempi ottaa puhtaat välineet esille. Jos savotta max.100m autosta niin saatan sahan ottaa autoon.

  • Sahapukki

    Saha ja astiat metsässä kuusen alla. Metän elukat himoitsevat hikisuoloja valjaista ja kypärästä. Niitä säilytän autossa tai kuivattelen kotona.

    Jätkä

    M-sahaa olen pitänyt aina työmaalla, jos ei ole kovin tuulisella paikalla. En kuitenkaan koskaan viimeisten pölkkyjen vieressä, vaan viereisellä ajouralla mielellään paperisäkissä. Kypärä aina autoon – ja varustevyö, sekä R-sahan valjaat.

    R-saha tervitsee ainakin kaasukahvaansa ”tupen” esim. muovipussin. Kylmillä ilmoilla myös moottori tarvitsee peitteen.

    varusteistaan ja työvälineistään kannattaa pitää huolta, sekin näkyy tuloksessa.

    Korpituvan Taneli

    Hyviä neuvoja säilytykseen, käytettävyyden kannalta.

    Entä kuinka monella on palstoja sellaisessa paikassa ettei välineitä voi jättää työmaalle varkaiden ja ilkivallan takia?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

     

    lintumies

    Tavarat kun jättää yöksi metsään, löytää aamulla niistä  metsäetanoita. Niiden voimalla jaksaa sitten  painaa vähän pitempään.

    sikari

    Etana keitto se pitää savottamiehen virkeänä.

    Makarov

    Sängyssä siinä välissä ja emäntä siellä toisellapuolella on hyvä paikka sahalle. Kypärän voi pitää yön päässä niin ei tartte aamulla sitä sitte värkätä. Kaatovänkäri siinä toisen kylen vieressä. Varustevyö voi olla emännällä päällä niin se on siitä nätti koukata sitte mukaan.

    Evi

    Ei ole koskaan mitään varastettu metsätyömaalta vaikka aina on ollut saha ja tavarat lähellä sitä mihin työt loppui. Kiinto pöllejä päällä on hyvä suoja sateelta, hyvin ku pakkaa sinne sahan päälle kypärän ja vyön kaksinkerroin, ei ole koskaan elukat kajonneet ja on kuivat ja puhtaat välineet pukea aamulla päälle. Aikoinaan oli sahasta jäätynyt kovalla pakkasella kaasu pohjaan, eikä alkanut pelata millään. Ajattelin että kyllä se nopeasti siitä sulaa kun kone lämpenee ja annoin sahan huutaa kaasu pohjassa, suli mäntä ennemmin kuin kaasu, ei se 5 minuuttia kauemmin huutanut.

    Syrjälä Jari

    Moottorisaha pystyasennossa pinojen välissä ja vanha sajeviitta siinä päällä. Kesällä pinon päällä! Talvi kelillä raivuri metässä! Suojaan moottori osan vanhoihin fleece housuihin ja sitten vielä siihen päälle joku kestokassi esim kauppa sellainen! Kaasuliipaisimen päälle olen vielä laittanut kuivan kahvipussin!

    Jätkä

    Kahvipussi taitaakin olla hyvä, kun se on niin sopivan kokoinen ja kestävä.

    Kaasuvaijerin jäätymistä voisi koittaa estää vanhalla keinolla, jonka kuulin vanhalta jonseredin piirimyyjän asentajalta: -Esim mopojen ja moottoripyörien vaijerien voiteluun on oma pieni laite, ja sillä uitetaan pakkasnestettä vaijerikuoren sisälle. vesi tulee itsestään.  Myös käynnistimen jouseen hän käytti pakkasnestettä.

    Minä pistin aina M-sahan kyljelleen käynnistin ylöspäin, kun sen kuumana pistin maahan tai kannon päähän. Sylinterin lämpö auttoi käynnistimen kuivana pysymiseen.

Esillä 9 vastausta, 1 - 9 (kaikkiaan 9)