Keskustelut Tekniikka Sahan säilytys öisin

  • Tämä aihe sisältää 25 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 9 vuotta sitten arto toimesta.
Esillä 5 vastausta, 21 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sahan säilytys öisin

    Moottorisaha on suhteellisen arvokas laite, eikä sitä kannata säilyttää niin, että se alkaa kenkkuilemaan.
    Sama tietenkin koskee myös raivuria.
    Minusta sahaa ei kannattaisi raahata yöksi kotiin, eikä edes auton takakonttiin, ellei palsta ole sellaisella paikalla, että siellä ei vehkeet säily.
    Sahan paikka on palstalla, mikäli mahdollista. Talvella ja kostealla aikaa olisi hyvä, jos sahan saisi lykättyä mieluusti paperisäkkiin, jossa lämmin saha kuivuu sopivasti, mutta saha on silti viileässä.
    Näin vältetään esim kaasuttimeen syntyviä paineita ja liipasimet ja vivut pysyvät kunnossa.
    Sahoille on saatavana myös suojapusseja tai -koteloita. Lisäksi sahassa aina tankit täynnä ja ketju viilattuna – mikäli mahdollista. Itse viilaan joka tankilliselle, niin ei koskaan tarvitse sahata tylsällä. Pystyn teroittamaan ketjun niin teräväksi, että uusikin ketju pitäisi terottaa ennenkuin se on hyvä.

  • arto

    Kun kone on kyljellään, niin mihin päin Artolla sahasta vesi valuu, kun se menee alaspäin?…..Ei minun saha ole kyljellään, Miten sinä esimerkiksi karsit puun saha kyljellään hassua. kun kaasu pohjassa silloin lentävä lumi menee imulla sisään kohtaa lämmintä sulaa maan vetovoima vetää alaspäin( saa testata kaataa kupista nestettä alaspäin se menee) valuu sitten käynnistimen alaritilöistä pois jos tukossa ei pääse. se pakkasneste menee myös sinne jousikoteloonkin.

    Jätkä pätkät

    Kohtalaisen vaikea on karsia rungon päällimmäiset ja alimmaiset oksat, ellei saa sahaa kyljelleen. Samoin kaatosahaus on vähintään vaikeaa, jos sahaa ei saa kaadettua kyljelleen. Tietenkin, jos vasemman käden hanska on liimattu etukahvan yläosaan kiinni ?????
    Kun tulivat ensimmäiset tyristoriohjatut sahat, niin joskus puhdistimme niiden vauhtipyörän ympäristöä, mutta ennen kaikkea sylinterin jäähdytysripojen väliä käyttämällä kuumaksi ajettua sahaa vesilätäkössä tai vaikka ojassa niin, että vesi meni sisään käynnistinlaitteen ritilöistä ja vauhtipyörän vauhdittamana syöksyi kytkimen puolelta ulos.
    Kyllä se lumikin muuttuu vedeksi, kun pääsee lämpimään.
    Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa.
    Jos on edes joskus työskennellyt paksussa lumessa kovalla pakkasella, on takuulla oppinut käsittelemään sahaansa oikein. (Poikkeus vahvistaa säännön)

    Jätkä pätkät

    Kohtalaisen vaikea on karsia rungon päällimmäiset ja alimmaiset oksat, ellei saa sahaa kyljelleen. Samoin kaatosahaus on vähintään vaikeaa, jos sahaa ei saa kaadettua kyljelleen. Tietenkin, jos vasemman käden hanska on liimattu etukahvan yläosaan kiinni ?????
    Kun tulivat ensimmäiset tyristoriohjatut sahat, niin joskus puhdistimme niiden vauhtipyörän ympäristöä, mutta ennen kaikkea sylinterin jäähdytysripojen väliä käyttämällä kuumaksi ajettua sahaa vesilätäkössä tai vaikka ojassa niin, että vesi meni sisään käynnistinlaitteen ritilöistä ja vauhtipyörän vauhdittamana syöksyi kytkimen puolelta ulos.
    Kyllä se lumikin muuttuu vedeksi, kun pääsee lämpimään.
    Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa.
    Jos on edes joskus työskennellyt paksussa lumessa kovalla pakkasella, on takuulla oppinut käsittelemään sahaansa oikein. (Poikkeus vahvistaa säännön)

    Jätkä pätkät

    Kohtalaisen vaikea on karsia rungon päällimmäiset ja alimmaiset oksat, ellei saa sahaa kyljelleen. Samoin kaatosahaus on vähintään vaikeaa, jos sahaa ei saa kaadettua kyljelleen. Tietenkin, jos vasemman käden hanska on liimattu etukahvan yläosaan kiinni ?????
    Kun tulivat ensimmäiset tyristoriohjatut sahat, niin joskus puhdistimme niiden vauhtipyörän ympäristöä, mutta ennen kaikkea sylinterin jäähdytysripojen väliä käyttämällä kuumaksi ajettua sahaa vesilätäkössä tai vaikka ojassa niin, että vesi meni sisään käynnistinlaitteen ritilöistä ja vauhtipyörän vauhdittamana syöksyi kytkimen puolelta ulos.
    Kyllä se lumikin muuttuu vedeksi, kun pääsee lämpimään.
    Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa.
    Jos on edes joskus työskennellyt paksussa lumessa kovalla pakkasella, on takuulla oppinut käsittelemään sahaansa oikein. (Poikkeus vahvistaa säännön)

    arto

    Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa……Niin ei kukaan tahallaan. Mutta suomessa yleensä talvella lunta on se on tosiasia, viimme vuonnakin oli meillä yli 70cm sitä utua tein koivikkoa pakkasta jotain -20 saha toimi moiteitta oli vielä yötkin metsässä ihan kypärä suojana aamulla taas valmiina töihin ei siis jäässä. oli välillä aivan umpi sukkelossa lumessa ei käyntihäiriöitä. Niin ne nykysahat on tehty talvisiin olosuhteinn ei niitä lumi pysäytä. vai vetääkö kaikki lonkaa kun taivalta lunta tippuu, minä en lunta pelkää ei minun sahatkaan näköjään.

Esillä 5 vastausta, 21 - 25 (kaikkiaan 25)