Keskustelut Tekniikka Sahan säilytys öisin

  • Tämä aihe sisältää 25 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 9 vuotta sitten arto toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 25)
  • Sahan säilytys öisin

    Moottorisaha on suhteellisen arvokas laite, eikä sitä kannata säilyttää niin, että se alkaa kenkkuilemaan.
    Sama tietenkin koskee myös raivuria.
    Minusta sahaa ei kannattaisi raahata yöksi kotiin, eikä edes auton takakonttiin, ellei palsta ole sellaisella paikalla, että siellä ei vehkeet säily.
    Sahan paikka on palstalla, mikäli mahdollista. Talvella ja kostealla aikaa olisi hyvä, jos sahan saisi lykättyä mieluusti paperisäkkiin, jossa lämmin saha kuivuu sopivasti, mutta saha on silti viileässä.
    Näin vältetään esim kaasuttimeen syntyviä paineita ja liipasimet ja vivut pysyvät kunnossa.
    Sahoille on saatavana myös suojapusseja tai -koteloita. Lisäksi sahassa aina tankit täynnä ja ketju viilattuna – mikäli mahdollista. Itse viilaan joka tankilliselle, niin ei koskaan tarvitse sahata tylsällä. Pystyn teroittamaan ketjun niin teräväksi, että uusikin ketju pitäisi terottaa ennenkuin se on hyvä.

  • Hankintahakkaaja1

    200 litran jätesäkki käy sahan säilytykseen yön yli,kypärä ja työkaluvyö menevät samaan säkkiin.

    Jätkä pätkät

    Kyllä kypärän paikka on vähintään auton takaboksissa, mutta mieluummin samassa paikassa kuin työpuku, saappaat ja hanskat ym.

    Horjumaton

    *** Apulantasäkki on kätevä suoja sahalle. Kannattaa tietty kääntää nurinpäin, niin ei mahdolliset jäämät aiheuta harmia.

    kuusessa ollaan

    Paperisäkin etuna talvella on se, että se ilmee itseensä kosteuden sahasta, muovisäkissä kosteus voi kondensoitua ja kerääntyä mm. kaasuvaijeriin. Lisäksi muovisäkissä lämpö laskee nopeammin, jolloin kaikki märät kohdat jäätyy ihan kuin ilman säkkiäkin.

    Horjumaton

    *** Niin , kummallakin säkkimateriaalilla on etunsa ja haittansa. Koskaan ei ole kyllä muovisessa itsellä mikään jäätynyt , sen tarkoitus on lähinnä suojata saha lumelta ja vesisateelta. Ja ainahan se tahtoo enemmän tai vähemmän ilmavasti jäädä paikoilleen. Apulantasäkki on vaan ylivoimainen keston suhteen ja tarjoaa toki myös hyvän istuma-alustan tauolla , sateellakin.

    Jätkä pätkät

    Eukko ostaa kissalle kuivamuonan säkissä, josta saa hyvän jemman sahalle.
    Toki saha kestää ulkoilman moitteetta, mutta joskus se kannon päässä on alijäähtyneessä vesisateessa tai räntäsateen jälkeisessä pakkasessa.
    Silloin voi olla hiinä ja hiinä, että saa narun tulemaan ulos, Talvella olen yleensä sammuttanut sahan kuristimella ja jättänyt sen päälle.

    Aukusti

    Itse olen säilyttänyt sahat talvella lämpmässä varastossa ja kesällä ilman lämmitystä.

    Osa-aikaisena viljelijänä tulivat rauta- ja maatalouskauppojen paperiset perunasäkt tutuiksi. Niitä on käytetty useampaa eri kokoa, esim 10, 15, 20, 25, 30 ja 35 kg. Suurempiakin varmaan on saatavilla.

    Jos laittaa sahan ensin pienempään säkkiin ja sitten sen suuremman sisälle, niin paperikerroksia tulee varmasti tarpeeksi imemään kosteutta.

    Jätkä pätkät

    Kun talvella työskentelee sahan kanssa, voi itselleen järjestää murheita syöttämällä sahalle lunta.
    Talvimaski on monelle sahalle jo lähes vakiovaruste, mutta jos sellaista ei ole, pitää käynnistyslaitteen alaosa teipata n. puoleen väliin asti.
    Kun käyvä saha pannaan lumeen, se pitää laittaa käynnistin ylöspäin.
    Kun pidetään taukoa, saha tankkausasennossa, jolloin sylinterin lämpö pitää käynnistimenkynnet sulana.
    Nuoret sällit pudottavat käyvän sahan lumihankeen ja manailevat jo sitä, kun hanskat kastuvat kädensijoista.
    Olen nähnyt, kun kytkin ja vetopyörä ovat jäätyneet kiinni tauon aikana.
    Kun leipä on kiinni sahan toiminnasta, oppii käsittelemään konettaan huolellisemmin.
    Kun käynnistylaite jäätyy, esim naru jää ulos, on nopein tapa tirskauttaa pikkuisen bensaa kannon päähän, siihen valkea ja käynnistimen lämmitys. Hetken kuluttua laite imaisee narun sisään.

    arto

    Oma kokemus. käynnistin kopan talvisuojasta en ole koskaan käyttänyt. Vedellä taipumus kulkea alaspäin se koppa estää sen. jäätyy sisään ja takuu varmasti käynnistin jäässä. saha ilman sitä koppaa toiminut -25 keleissä ja puuteri lumessa, hyvä konsti käynnistys naruun sulana pysymiseen pakkasneste, kerran viikossa käynnistin irti ja loraus. toimii

    Jätkä pätkät

    En ymmärrä, miten talvisuoja voisi lisätä jäätymistä.
    Ensinnäkin se nostaa moottorin lämpötilaa, toiseksi se vähentää merkittävästi lumen menoa sisään.
    Kun kone on kyljellään, niin mihin päin Artolla sahasta vesi valuu, kun se menee alaspäin?
    Itselläni ei ole ollut käynnistinkäpälien kanssa mitään ongelmia, eikä naru itsessään ole ollut ongelma, ainoastaan käynnistimen palautusjousen väleihin on kerääntynyt lunta ja puun pölyä, joka voi jumittaa jousen, jos sitä ei ole muistanut huoltaa.
    Kun esim Huskuun asentaa ohjeiden mukaan talvimaskin, keskipakopuhdistajan jälkeisen imuputken läpän ja avaa sylinterin väliseinän, ei yleensä ole eikä tule minkäänlaisia häirioitä.
    Mutta mikään saha ei tykkää siitä, että se pudotetaan käymään tyhjäkäyntiä pehmeään lumeen niin, että se hukkuu lumeen.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 25)