Keskustelut Metsänhoito Sahan hankinta

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 219)
  • Sahan hankinta

    Ois tarkoitus ostaa Husgvarna 543XP, mitä mieltä, onko järkevä hankinta?

  • anttik

    Joo, mulla huskissa tehasasetukset, eikä arvaa mennä väänteleen, mennee vielä pilalle. Narmasee oikein mukavasti kierroksia..

    kkiila

    Riippuu millaista käyttöä..

    Osa tuon luokan sahoista painaa saman mitä  MS 261 stihl 4,9kg sekä vielä 550xp / 545. Huhujen mukaan husqvarnan painot nousevat selvästi, jotain ongelmia ollut kun muuttavat niin paljon.

    241 painaa 14″ kevyellä laipalla 3/8- 7 rissalla, tankattuna hyvin lähelle n 1kg vähemmän kuin 346/261/550xp 15″.

    Jätkä

    Autopalstallahan on miehissä todistettu, että kun litistetään oikein pienestä koneesta aina vain enemmän tehoa, sen kestävyys paranee.

    Huskulla ovat siis täysin väärässä, kun luulevat, että teho/painosuhteen parantaminen heikentäisi kestävyyttä, eli perinteisten insinöörioppien mukaan ”Rautaa lisää” ( tässä tapauksessa Magnesiunvalua ja muovia enemmän)

    Lenkopetäjä

    Huskun runkojen kestävyydessä ei oo ollu ongelmia enkä ole kuullu mistään painon noususta.ongelmat on ollu kiinalaisissa runkolaakereissa niinkö stiilissäki

    Jätkä

    Sepä ihmetyttääkin, että niin tärkeät osat, kuin runkolaakerit hankitaan halvimman hinnan perusteella. Väitetään muuten, että venäläiset laakerit ovat todella hyviä – ja edullisia.

    Aikonaan – kun laakeroimme ns”purkusahoja”, niihin valikoitiin hyvin tarkkaan runkolaakerit. Siinä merkitsi kierrokset ja sisäkoolin oikea muoto, mahdollinen kuulien teräksinen  ohjausrengas, tai muovirengas, jonka takia laakeria kutsuttiin peitetyksi laakeriksi jne.

    On totta, että nykyään yhden laatulaakerin hinnalla saa jopa toistakymmentä ”ihan hyvää”  laakeria, joita ei kannata itse asiassa laittaa mihinkään koneeseen.

    arto

    Noista sahojen säädöistä, Mikään ei pala hapettomassa tilassa. Oikea määrä ilmaa ja bensaa antaa tehoja eniten.  Esimerkkinä voitaisiin tutkia autojen obtimointia tehdas säädöistä…Niissä kulutus tippuu jopa 30 prosettia ja tehojakin tulee samaverran lisää,  Sahat taas suositellaan säätämään 10 tankin jälkeen uudelleen ( Uusi suutinversio) Tehtaalla ne on säädetty rikkaalle sisään ajoa varten. Eli max teho ei ole käytössä samoin max kierrokset.

    Tolopainen

    Stihl huolto kuitenkin sanoo, jotta H-suutinta ei pidä mennä pienentämään. Tehtaan maks. on juuri sopiva Suomen korkeudella, jos saha viedään vuoristoon polttoaineen syöttöä pitää pienentää. Minun sahassani H on täysin auki  hyvin leikkaa eikä savuta.

    Jätkä

    arto. En tuota uusien sahojen uudelleenohjelmointia vielä ottanut esiin

    Totuus on se, että sääliksi käy kaikkia niitä, jotka sahaavat tehtaan säädöillä ja vielä enemmän niitä, jotka ovat niihin oikein tyytyväisiä.

    Tolopainen

    Jos haluaa 201 lisää tehoa H suuttimen raja on väännettävä maks arvoa isommalle. Ei lisätehoa taatusti löydy rajoittimen maks arvon alapuolelta. Sitten pakoputken avarrus ja uusi magneetto jossa sytysennakkoa on hiukan lisätty, kyllä kiekasee.

    Lenkopetäjä

    Jos polttoainetta lisätään mutta happea ei niin teho laskee

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 219)