Keskustelut Metsänhoito Sahan hankinta

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 219)
  • Sahan hankinta

    Ois tarkoitus ostaa Husgvarna 543XP, mitä mieltä, onko järkevä hankinta?

  • Tolopainen

    Minun sahoissa rajoittimet estää niiden avaamisen täysin, enpä ole kuullutkaan että estäisivät ruuvaamisen pienemmälle.

    Jätkä

    Mitäpä kuvittelet tapahtuvan, kun ruuvaat suuttimet niin isolle kuin saat?

    Jätkä

    Kerroppa Tolopainen omin sanoin, miten moottorin käynti muuttuu, kun suuttimia käännetään auki päin, taikka vastaavasti, jos niitä käännetään kiinni päin.

    Siis ihan vapaasti oma käsityksesi tapahtumista  Ensin vaikka L-suutin. Sitten vaikkapa H-suutin.  Sitten mitä tapahtuu kun T-suutinta väännetään vastapäivään taikka myötäpäivään.

    Olisi mielenkiintoista tietää sinun käsityksesi noista asioista.

    Tolopainen

    Ihan omin sanoin olet nyt paljastanut täydellisen tietämättömyytesi, miksi sahavalmistajat joutuivat EU-alueella laittamaan rajoittimet kaasareiden säätöruuveille ja vielä hyvin nopealla aikataululla, niin että joutuivat ongelmiin. Voit havainnollistaa tuota vaikka vesihanalla jos teille tulee painevesi, avaat hanaa aukipäin veden virtaus kasvaa, jos haluat rajoittaa virtausta avaat vain hiukan. Avautumista nimen omaan tarvitsee rajoittaa kiinnipäin raja on jo valmiina, ymmärsitkö.

    Lenkopetäjä

    Kyllä se on rajotettu suuttimien kiristyski.ainaki moottorisahoissa tolopaisen stildosta en tiiä

    Tolopainen

    Tuolla kiinni rajalla vain ei ole päästöjen kannalta merkitystä, kun suutinta avataan soppaa menee enempi. Valmistaja on laittanut sahoihin optimiarvot, että suuttimet on auki rajoihin saakka, valmistajan ohje tilhille on että H-suutin on avattuna rajaan saakka, sehän ei aukea edes kierrosta. Saattaa olla että jossain tapauksessa on edullista avata enemmän, kun ollaan vaikka aivan merenpinnan tasossa, jolloin ilma on tiheämpää  kuin niillä seuduilla Saksassa jossa nuo perusasetukset on tehty.

    pikkutukki

    Ostin Huksu 435 tarjouksesta syksyllä . Mielestäni hyvä ostos jos kestää . Traktorin allehan se jää kuitenkin niin 310 € hinta  ei hirvitä .

     

    Jätkä

    Noita rajoittimia, joilla suuttimen pyöröhdts on rajoitettu noin varttikierrokseen, on tarkoitus Rajoittaa kaikenmaailman Tollojen mielipuolinen halu ruuvailla suuttimia reippain pyöräytyksin.

    jos suutin avataan liian isolle, seos rikastuu ja saha tukehtuu liian rikkaan seoksen takia. Jos suutinta vääntää liian pienelle, soppa laimenee ja käynti kiihtyy, jopa niin, etä tyhjäkäyntisuutinta kiristettäessä ketju alkaa pyörimään, jolloin sitä pitää hillitä T-suuttimella, joka säätää kaasuläppää. Kun L-suutinta pienennetään lisää, käynti alkaa ontua ja kaasuun koskettaessa kone sammuu.

    Noita oireita minimoidakseen sahanvalmistaja on asentanut rajoittimet, joilla estetään Tolloilta seksen säätäminen liian laihaksi. Liian laiha seos aiheuttaa konevaurion, koska moottorin voitelu tapahtuu seosbensalla.

    Suuttimet liian isolla aiheuttaa sen, että kone ei ota tarpeeksi kierroksia, jolloin kytkin alkaa luistaa ja kuluu, pakoputki karstoittuu ja polttoaineen kulutus, kuten myös haitallinen pakokaasupilvi kehittyy sahailijan ympärille.(Pienhiukkaset)

    Sahuri, joka ei ole Tollo, säätää AINA suuttimet niin kireälle, kuin kone antaa parhaan mahdollisen tehon ja käyttömukavuuden.

    Siksi ammattikäyttöön tarkoitetuista sahoista pitäisi nuo rajoittimet (muovia) – murtaa taikka poistaa. Ne on tarvkoitettu vain Tolloille, jotka eivät ymmärrä, miten suuttimilla löydetään paras käynti.

    jees h-valta

    Onpa Stihlit kestäneet ainakin mielestäni sen mitä minä edellytän sahalta. Ja kun se minun käytössä kestää 5-jotain vuotta ollaan aivan riittävän hyvissä säädöissä oltu. Eli en ole pidellyt kertaakaan tehdasasetuksiin ja sahat ovat aina hyvin toimineet ja kierrosherkkiäkin ovat. Aika turhanaikaista kinaa tuntuu olevan.

    Tolopainen

    Mitähän tuokin tarkoittaa en ole pidellyt tehdasasetuksiin. No mihin asetuksiin. Jokainen sahaa nykyaikaisella sahalla tehdasasetuksilla, kun ei säätöruuveja ole.

    Jätkän pöpinät suuttimien kiristämisestä voi jättää omaan arvoonsa, polttoainetta vähentämällä minkään koneen teho ei lisäänny, kyllä energia sahaan tulee bensiinin palamisesta. Tilhin H- ruuvin säätämisrajat rajoittaa kyllä ihan metallinen nasta, joka liikkuu urassa, kannattaisi hiukan perehtyä asioihin eikä höpistä muovista.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 219)