Keskustelut Metsänhoito Saha yritykselle vai itselle?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • Saha yritykselle vai itselle?

    Merkitty: 

    Terve! Olen vastikään perustanut metsuriyrityksen (Oy) ja nyt tilitoimistossa pähkäiltiin, että onko viisaampaa ostaa saha yrityksen nimiin ilman alvia, vai käyttää omaa sahaa ja hyödyntää moottorisahahyvitys verotuksessa. Miten olette toimineet?

  • mehtäukko

    Juipille kommentoisin, etten kyllä alkaisi alle tonnin vehkeitten kanssa vehtaamaan. Selvintä hommata firman piikkiin. Työ-auto olisi jo toinen juttu, mutta eikös työnteko olisi tärkeämpää kuin lippujen ja lappujen kanssa ynnäily…?

    Metsäkupsa

    Olet oikein osakeyhtiön perustanut, niin sahat ym. firman piikkiin ilman muuta. Jos homma vuosien mittaan laajenee, niin ei tarvitse puliveivata omien ja firman vempeleiden kanssa.

    Jätkä

    Juippi:” käyttää omaa sahaa ja hyödyntää moottorisahahyvitys verotuksessa.”

    Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat moottorisahahyvityksellä?

    ”Virman piikkiin kaikki kulut!.”

    Jos haaveilet verottomista tuloista, niin puhtaimmillaan ne ovat päivärahoja, ei sellaisia, jotka joudut ”ostamaan”.

    Auto kannattaa mielestäni myös ostaa Yritykselle. Jos menee kohtuullisesti, voit kolmen vuoden kuluttua ostaa sen itsellesi melko edullisesti.  (Suosittelen premium – autoa, jos budjetti kestää)  Omalla reuskalla voi ajaa ne ajot, että Mersu pysyy siistinä.

     

     

     

    Metsuri motokuski

    Mielestäni autoa ei kannata firmalle ostaa vasn laskuttaa firmalta ajetut kilometrit. Asiassa on monta puolta mutta minusta vähemmällä vaivalla pääsee kun laskuttaa ajetut kilometrit yritykseltä. Yrityshän laskuttaa tietenkin kilometrit asiakkaalta. Se summa voi olla ihan mitä kehtaa laskuttaa. Verottajaa aina kiinnostaa yksityisajot firman autolla ja tältä kyttäilyltä välttyy kun omalla autolla ajaa. Varusteet ja sahat tietenkin yritykselle.

    Jätkä

    Laskuttaa voi tietenkin vaikka euron kilometri. MUTTA: Kilometrikorvaus on harvoilla mitään ”Amerikan pisnestä” ( Paitsi tietrenkin Joovaanille, joka tekee tiliä ALV:n palautuksillakin.

    Kaikki se raha, mikä tulee verottajan verottomasti hyväksymän senttimäärän päälle, on verotettavaa tuloa, eli siitä nyljetään vero.

    Kun Virman auton on vähentänyt verotuksessa niin, että jäännäsrvo on vain 10 %, saa sen sillä summalla lunastaa itselleen.

    Kannattaa ostaa virmalle vähintää Tesla, taikka Mersu, niin hyötyäkin kertyy hieman. Ja työmatkat tietysti sillä Lada Nivalla, kuten ennenkin.

    Ajopäiväkirjaa voi toki pitää, niin silläkin verottajan kyttäilyt jää kyttäilemättä.

    A.Jalkanen

    Verottajahan hyväksyy yrittäjälle vähennykseksi myös auton todelliset kustannukset, mutta niistä pitää sitten olla tarkka kirjanpito ja kuitit kans. Yrityksellä voisi olla myös leasing-auto?

    Jätkä

    Ei kai yritystä pyöritetä ilman kirjanpitoa?

    Visakallo

    Liisataanhan niitä traktoreita, puimureita ja metsäkoneitakin. Tarton Maamessuilla näkyi olevan koneista ilmoitettuna leasing-hinnat jo valmiiksi. Onko Suomen puolella vastaavilla messuilla sama käytäntö?

    A.Jalkanen

    Auton kirjanpito on aika vaivaton jos tyytyy verottajan hyväksymään kilometrikorvaukseen. Tarvitaan vain ajopäiväkirja tai vastaava selvitys metsätalouden muistiinpanoihin.

    Jean S

    Kysymys on oikeasti hyvä. Jos sahavähennyksen nimikkeellä saa 30-40 % palkasta verovapaasti, homma kannattaa etenkin, jos sitä palkkaa aikoo maksaa paljon. Jos taas ylimääräistä rahaa haluaa hillota Oy:hyn myöhemmin osinkona maksettavaksi ja sijoitustoimintaa varten, niin silloin tietysti hyöty vähenee.

    Mitä autoihin tulee, niin niissähän perinteinen toimintamalli on eräillä aloilla ollut se, että ostetaan uusi auto ja ollaan ajavinaan sillä runsas kilometrimäärä, ja sitten auto myydään äkkiä pois ennen ensimmäistä katsastusta, jotta verottajalle ei selviä, ettei niitä kilometrejä koskaan ajettukaan. Tämä ei ole ohje tai suositus veronkiertoon vaan työelämässä vastaan tullut, luultavasti paikkaansa pitävä huhupuhe.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)